24751
netweters
|
152346
antwoorden
|
20691
vragen
|
Beste Netweters,
Ook deze maand heb ik een dag met een uitschieter van verbruik welke ik niet kan verklaren? Wat kan in Gods naam toch dit verbruik veroorzaken?? Ik heb hier voor nog niet naar de klantendienst gebeld, maar twijfel er aan of ze het kunnen verklaren. Ze kunnen mijn telemeter niet zien. Deze keer deed het probleem zich voor op 9 mei en vorige maand op 16 april. En het strafste is dat ditmaal op 9 mei er NIEMAND thuis was. Ik voeg het beeld materiaal toe van deze maand en van vorige maand. De eerste foto is nu van deze maand 9 mei en de tweede foto is van vorige maand op 16 april. Wie kan dit verklaren? @Suzy heb jij een bron die dat kan checken? Want sommige operators begrijpen niet eens waarover je het hebt...
Automatische updates van windowsmachines? In de Piekuren is in elk geval tussen 12 en 24u. Daluren is tussen 00u en 12u. Maar ik zie heel weinig in de daluren. Het uur van verbruik staat er niet bij maar het kan net zo goed van 20u tot 24u zijn. Of zelfs van 22u tot 24 u. Om 35 GB te downloaden heb je geen 2 uur nodig.🤔
Voor zover er bij jou Windows 10 gebruikt wordt, kan je hier eens kijken.
Hij heeft alles van Apple 🙂
@Bolletje schreef:Hij heeft alles van Apple 🙂
Apple doet geen automatische updates? Afhankelijk van je instellingen zeker?
Android toestellen?
sinds de iOS 12 kan je instellen dat update's automatisch gebeuren, deze week is er weer ene geweest, en voor andere apple apparaten is dit ook, zoals voor de iMac vanaf de 2 laatste update's dat die automatisch update's doet als je toestel aanstaat, op de apple tv kan je dit ook instellen.
dus als die update op 1 dag voor alle producten vanaf s'avonds 19 uur opeens allemaal update krijg je een groot aantal download verbruik op een avond 😉
Inderdaad heb ik alles van Apple. Maar automatische updates staat uit bij ons net omdat ik er controle wil over houden. De iMac staat ook volledig uit. En de Windows 10 laptop staat ook op uit want telkens als ik die opstart en daarna weer wil afsluiten, staan er updates klaar.
Gewoon op regelmatig tijdstip eens je systemen een update geven, kan heus geen kwaad hoor! 😉
@Bolletje De uitzondering bevestigd de regel: alles van Apple betekent eigenlijk bijna alles 😄@Domi1963 Je moet naar feiten zoeken en alles in twijfel durven trekken.
Op 9 mei is er voor jou inderdaad een groot verbruik geregistreerd. Je kan al eens nakijken op die pc hoe het verbruik was gedurende de laatste 30 dagen (volg de link in min vorig bericht). Op Android toestellen kan je ook heel gemakkelijk je wifi verbruik nakijken, ik veronderstel dat de Apple producten dat ook kunnen, of dat er op zijn minst een programma of app hiervoor beschikbaar is.
Welke reële controle heb je over het doen en laten (op dataverbruik, de rest zou ons te ver off topic leiden) van alle andere gezinsleden?
Je schrijft dat op 9 mei niemand thuis was. Was iedereen dan al van minstens 8 mei weg en is de vroegste terugkomst dan op 10 mei? Hoe zeker ben je daarvan?
Als je toestellen uit staan, ben je dan zeker dat ze niet in één of andere slaaptoestand zijn en dat ze niet kunnen gewekt of opgestart worden door een extern signaal?
Heeft je tv een automatische update gekregen (kan wel nooit zoveel zijn).
Is het mogelijk dat één van je tv-boxen afgestemd was op bijvoorbeeld YuoTube en dat enkel het tv-scherm afgezet geweest is en daarachter onzichtbaar het ene na andere filmpje automatisch afspeelde?
Laat je fantasie werken en zoek nog ander onmogelijke mogelijkheden.
Controleer het netwerkverbruik eens op je Mac: https://support.apple.com/nl-be/HT201464
Hier krijgt er vanalles een automatische update: TV, Xbox One X, de TV box,...
@janne_man
Het is inderdaad bijna alles.
Hij heeft het altijd gehad over zijn apple toestellen en nooit over een laptop met Win10 op.
@Bolletje, toch credits dat je dit (nog) wist. Zeer oplettend! 😄
@Domi1963, zeker alles nog eens controleren in huis, denk dat er al enkele goede tips werden gegeven. En indien je het echt niet kan verklaren, neem je toch best contact op met de klantendienst. Je kan vragen om een dossier te starten, zodat dit verder onderzocht kan worden. Gezien dit altijd een erg individueel gegeven is, kan dit niet 'algemeen' onderzocht worden.
Als je naar mijn profiel surft en al mijn posts eens na leest zul je merken dat ik het al verschillende keren heb gehad over de Win 10 laptop van mijn dochter. Ook staat deze volledig uit en als ik hem opstart en na mijn ding te hebben gedaan, dan sluit ik hem volledig af en staan er updates klaar. Dit zijn minimale updates welke nog geen 5 minuten duren. Slechts één maal heb ik een serieuze software update gehad van het win 10 systeem, maar toen was ik nog niet bij Telenet.
Bij Proximus had ik een maandelijks gemiddelde van 150 GB internet verbruik. Soms meer, soms minder. Hier bij Telenet zit ik maandelijks dik over de 200 GB. Wij surfen niet anders, we kijken niet meer TV, we streamen niet meer of minder, er wordt niet meer of minder geüpdatet. Blijkbaar word het internet verbruik bij Telenet anders berekend dan bij Proximus?
Mijn excuses dat ik dacht dat je enkel Apple toestellen hebt
Ik zal het nooit meer doen. Ik deed het om goed te doen.
En ik ga je berichten niet nalezen om te controleren als je het ooit had over Win10
En hopelijk stopt het zeuren over de toestellen nu