25.384
netweters
|
156.450
antwoorden
|
21.162
vragen
|
Op deze pagina wordt vermeld dat Zodra je in een ander land € 60,5 ( = € 50 excl. btw) mobiele data verbruikt, wordt surfen in het buitenland automatisch geblokkeerd. Dat legt de Europese wetgeving op.
Weet iemand of dit geldig is voor alle operatoren in EU en voor alle klanten (abonnementen en Prepaid kaarten). Ik vind nergens de gedetailleerde EU wetgeving hierover.
Dat klopt voor alle klanten in Europa het stopt op dat bedrag
Het gebeurt regelmatig dat door loopt of je geen waarschuwing krijgt daar draait de aanbieder voor op niet de klant
Soms zullen ze dit proberen door te rekenen maar dat was vroeger het geval nu gebeurt dit bijna niet wand kost veel geld dat ze nu kwijt zijn
@luc55 Bedankt voor jouw reactie. Weet je soms of dit blokkeringsmechanisme ook verplicht is en toegepast wordt voor Prepaid kaarten (zonder abonnement) ? Ik vind nergens de officiële gedetailleerde wetgeving.
Bedankt voor het doorsturen van de link @Marc9820 . Er staat inderdaad beschreven :
"Uw provider moet automatisch een “cut-off”-limiet toepassen wanneer u roamt. Dit betekent dat uw provider u zal laten weten dat u geen gebruik meer kunt maken van roamingdiensten bij een totaal verbruik van nog eens 50 euro of het bereiken van een andere limiet die u kiest. U kunt uw provider ervan op de hoogte brengen dat u roaming wilt blijven gebruiken, ook als u extra kosten in rekening worden gebracht."
Geldt deze cut-off voor alle klanten ? Zowel abonnementen of met Prepaid kaart ? Is dit blokkeringsmechanisme ergens meer gedetailleerd beschreven ?
Een prepaid kaart stopt toch sowieso met werken als het geld op is? (Telenet heeft zelf geen prepaid aanbod, BASE wel)
Wat voor details zoek je net?
We blokkeren je dataverbruik zodra je € 60,5 (€ 50 excl. BTW) buiten je abonnement spendeert.
- Toch verder surfen? Deblokkeer zelf je diensten. Je blokkering is nu uitgeschakeld totdat je die zelf terug instelt.
- Vertrek je bijna? Check of je blokkering nog aanstaat.
Bron: Tips voor mobiel verbruik in het buitenland
Dit is om de klant te beschermen in buitenland dat hij niet thuis komt met hoge factuur
Prepaid kaarten is een moeilijk geval je hebt er geld op gezet dat weet je totaal bedrag weet je ook
Wat Base of Mv hierbij om gaan geen idee moet er een waarschuwing zijn weet ik ook niet
Heb je de mogelijkheid om je verbruik te raadplegen in buitenland dat zal je moeten onderzoeken
Als dat niet het geval is heb je nog een kans om te veel terug te krijgen
Ook bij Prepaidkaarten kan een klant niet bewust zijn van de enorm hoge roaming kosten buiten de EU. (Meer dan 10 EUR/Mb !). Indien deze klant veel saldo staan heeft kan hij dit kwijtspelen enkel door achtergrond-roaming. Daarom verwacht ik ook hier bescherming van de klant. In deze EU regulatie (zie link) neem ik aan dat dit ook Prepaid klanten betreft? Die behoren toch ook tot de klanten ? Of is dit een grijze zone in de EU wet ? Ik zoek vooral naar duidelijkheid waar dit beschreven, zodat een Telecom operator daarop kan aangesproken worden. Worden alle klanten gelijk behandeld ? Abonnement en Prepaid ? ? https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm
Nu praat je plots over roaming buiten de EU, dat is niet gereguleerd door de EU.
Roaming buiten de EU
De regeling voor roaming tegen thuistarief geldt ook in de landen van de Europese Economische Ruimte (EER): IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. Landen buiten de EU/EER vallen niet onder die regeling, maar veel providers kiezen ervoor om deze aanbiedingen ook uit te breiden tot dergelijke landen.
Roaming (zeker dataroaming) buiten de EU/EER kan erg duur zijn. Controleer daarom voor uw vertrek hoeveel het kost, om te voorkomen dat er later een torenhoge rekening bij u in de bus valt.
Voor als het misgaat: uw rechten als consument
Als uw provider u volgens u onjuist heeft behandeld, neem dan contact met de provider op via de geldende klachtenprocedure.
Bent u niet tevreden met de reactie, neem dan contact op met de bevoegde nationale autoriteit, gewoonlijk de nationale toezichthouder voor de telecomsector in uw land, die de zaak dan zal behandelen.
Een prepaid kaart wil je in t buitenland al helemaal niet gebruiken, ivm met onzinnige tarieven, die zijn daar niet voor bedoeld, ik adviseer een locale prepaid sim of een roaming e-sim aanbieder..
@WG94 schreef:Nu praat je plots over roaming buiten de EU, dat is niet gereguleerd door de EU.
Niet gereguleerd slaat op de prijzen.
Volgens IBPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) geldt dit blokkerings-mechanisme ook buiten de EU.
Misschien Specifiek voor Belgische Operatoren ?
Wanneer je in het buitenland toch wil internetten op je eigen mobiele toestel (laptop, smartphone, ...), dan moet jouw operator zowel binnen als buiten de EU een blokkeringsmechanisme instellen dat ervoor zorgt dat je jouw kosten voor mobiel internet onder controle kunt houden: je operator moet automatisch de internetdiensten onderbreken wanneer de factuur voor roamingdatadiensten de limiet van 50 EUR (met btw: 60,50 EUR) heeft bereikt.
Heel anders is de situatie tijdens een vakantie buiten de Europese Unie. Deze kosten vallen buiten het abonnement en kunnen snel torenhoog oplopen.Gelukkig bestaat er een wet die de operatoren verplicht om mobiel dataverbruik buiten het abonnement te beperken tot een bedrag van 60,50 euro (btw inbegrepen). Zodra je dat bedrag bereikt – meestal al na vijf of zes minuten – moet de operator je 3G/4G/5G-verbinding blokkeren tot het einde van de facturatieperiode.
@WG94 Roaming tegen thuistarief geldt inderdaad enkel binnen de EU.
Maar buiten de EU zijn EU gebaseerde operatoren verplicht om mobiel dataverbruik buiten het abonnement te beperken tot een bedrag van 60,50 euro (btw inbegrepen). Zodra je dat bedrag bereikt – meestal al na vijf of zes minuten – moet de operator je 3G/4G/5G-verbinding blokkeren tot het einde van de facturatieperiode.