Beantwoorden
dokwerker44
Experienced Weetjesweter
Alles op zijn plek! Hoort wie klopt daar? Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Roaming automatisch geblokkeerd (EU wetgeving)

Op deze pagina wordt vermeld dat Zodra je in een ander land € 60,5 ( = € 50 excl. btw) mobiele data verbruikt, wordt surfen in het buitenland automatisch geblokkeerd. Dat legt de Europese wetgeving op.

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/mobiel-en-vast/in-het-buitenland/mobiel-surfen...

Weet iemand of dit geldig is voor alle operatoren in EU en voor alle klanten (abonnementen en Prepaid kaarten). Ik vind nergens de gedetailleerde EU wetgeving hierover.

17 reacties
dokwerker44
Experienced Weetjesweter
Alles op zijn plek! Hoort wie klopt daar? Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

@luc55 De factuur zou ook buiten EU toch niet meer morgen bedragen dan 60,50 Eur. Vanaf dan is men verplicht internet te blokkeren. Ik zie ook nergens dat dit NIET het geval zou zijn voor Prepaidkaarten. Misschien proberen operatoren dit toch met verwijzing naar oude contracten, maar het is illegaal de EU wetten te overrulen. Na enkele minuten roamen buiten EU zou internet automatisch geblokkeerd moeten worden. 

https://www.economie.gouv.fr/particuliers/voyager-et-se-deplacer/telephonie-mobile-quels-frais-letra...

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@dokwerker44  schreef:

De factuur zou ook buiten EU toch niet meer morgen bedragen dan 60,50 Eur. Vanaf dan is men verplicht internet te blokkeren. Ik zie ook nergens dat dit NIET het geval zou zijn voor Prepaidkaarten.

Prepaid heeft geen factuur. Dus het onbestaande factuur kan ook nooit meer bedragen dan €60,5.

Tot nu toe bij geen enkele provider info gevonden over limieten bij prepaid. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar je neemt best contact op met de provider waarvoor je info wil en informeert daar.

PS: let wat op met info uit andere EU lidstaten, iedere lidstaat kan namelijk extra regels opleggen bovenop die van de EU. Het is dus niet omdat iets in land X op een bepaalde manier geregeld is dat dit perse ook in België zo is. Al zullen de grote lijnen wel overeenkomen.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Het gaat niet over de (onbestaande) factuur maar over de kosten?

Er kan op jouw prepaid kaart dus 200€ belkrediet staan, maar als de roaming limiet van 60€ bereikt is, zou data dus ook moeten geblokkeerd worden (met een verwittiging bij 80%).

PS. Als ik het goed begrijp, gaat dit alleen over DATA, en slaat niet op VOICE en/of SMS.

Gezien de hoge belkosten buiten de EU (zowel voor uitgaande en inkomende gesprekken) kunnen de kosten nog altijd hoog oplopen, zelfs nà de blokkering van data bij >60€?