25.392
netweters
|
156.545
antwoorden
|
21.169
vragen
|
Op deze pagina wordt vermeld dat Zodra je in een ander land € 60,5 ( = € 50 excl. btw) mobiele data verbruikt, wordt surfen in het buitenland automatisch geblokkeerd. Dat legt de Europese wetgeving op.
Weet iemand of dit geldig is voor alle operatoren in EU en voor alle klanten (abonnementen en Prepaid kaarten). Ik vind nergens de gedetailleerde EU wetgeving hierover.
@luc55 De factuur zou ook buiten EU toch niet meer morgen bedragen dan 60,50 Eur. Vanaf dan is men verplicht internet te blokkeren. Ik zie ook nergens dat dit NIET het geval zou zijn voor Prepaidkaarten. Misschien proberen operatoren dit toch met verwijzing naar oude contracten, maar het is illegaal de EU wetten te overrulen. Na enkele minuten roamen buiten EU zou internet automatisch geblokkeerd moeten worden.
@dokwerker44 schreef:De factuur zou ook buiten EU toch niet meer morgen bedragen dan 60,50 Eur. Vanaf dan is men verplicht internet te blokkeren. Ik zie ook nergens dat dit NIET het geval zou zijn voor Prepaidkaarten.
Prepaid heeft geen factuur. Dus het onbestaande factuur kan ook nooit meer bedragen dan €60,5.
Tot nu toe bij geen enkele provider info gevonden over limieten bij prepaid. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar je neemt best contact op met de provider waarvoor je info wil en informeert daar.
PS: let wat op met info uit andere EU lidstaten, iedere lidstaat kan namelijk extra regels opleggen bovenop die van de EU. Het is dus niet omdat iets in land X op een bepaalde manier geregeld is dat dit perse ook in België zo is. Al zullen de grote lijnen wel overeenkomen.
Het gaat niet over de (onbestaande) factuur maar over de kosten?
Er kan op jouw prepaid kaart dus 200€ belkrediet staan, maar als de roaming limiet van 60€ bereikt is, zou data dus ook moeten geblokkeerd worden (met een verwittiging bij 80%).
PS. Als ik het goed begrijp, gaat dit alleen over DATA, en slaat niet op VOICE en/of SMS.
Gezien de hoge belkosten buiten de EU (zowel voor uitgaande en inkomende gesprekken) kunnen de kosten nog altijd hoog oplopen, zelfs nà de blokkering van data bij >60€?
Als er geen officiele EU uitzonderingsmaatregelen te vinden zijn ga ik er ook van uit dat die er niet zijn. Tenzij de Telecom bedrijven een gat gevonden hebben in de EU wetgeving om de absurd hoge roamingskosten toch nog door te kunnen rekenen aan hun klanten, totdat ze teruggefloten worden.