24619
netweters
|
151230
antwoorden
|
20576
vragen
|
Ben verleden week via Oostenrijk naar Italië en terug gereden, maar gedurende de hele route door Oostenrijk werkte mobiele data voor geen kanten. De lokale operator die automatisch gekozen werd was steeds 3 AT.
Ik heb geprobeerd manueel één van de andere beschikbare operatoren (Magenta-T en A1) te selecteren, maar daar kreeg ik geen verbinding mee.
Navigeren via Android Auto was dus onmogelijk!
Blijkbaar sleept dit probleem al meerder jaren aan zo te zien in dit forum. Ik begrijp dus niet waarom Telenet dit blijft negeren.
Enige wat je kan doen (muv een andere provider kiezen) is een klacht indienen bij Telenet, melden dat je niet tevreden bent met de diensten wanneer je in het buitenland bent: Ontevreden? Laat het ons weten
@tisniwoar schreef:Blijkbaar sleept dit probleem al meerder jaren aan zo te zien in dit forum. Ik begrijp dus niet waarom Telenet dit blijft negeren.
Omdat roaming alleen maar geld kost aan telecomoperatoren. Telenet let zeer nauw op de centjes ten koste van de klanten heb ik de indruk.
Dat is niet netjes natuurlijk, maar dat was ook mijn ervaring met de Telenet-simkaart van mijn vrouw op skiverlof in Italië eind vorig jaar.
Ik heb er zelf gelukkig geen last van, ik kom regelmatig in het buitenland voor mijn werk en mijn werk-gsm is Proximus. De roaming is perfect en ik ben professioneel nog niemand tegengekomen die Telenet heeft. Bedrijven zitten haast allemaal op Proximus omdat de kwaliteit van het mobiele dataverkeer stukken beter is.
En Orange?
Ik heb zelf geen ervaring met Orange in het buitenland. Ik hoor er anders ook geen negatieve ervaringen over, dus het zal bij Orange wel oké zijn.
Mijn werkgever betaalt mijn Proximus gsm-abonnement en daar ben ik dus helemaal tevreden over.
Heb ik gedaan. Maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van...
Mijn vrouw heeft een Proximus abonnement (goedkoop via mijn laatste werkgever maar met beperkt data volume), en dat werkt idd veel beter: nog nergens problemen gehad met (data) roaming...
inderdaad vorige maand ook in Oostenrijk geweest bijna nergens verbinding, enkel via wifi van het hotel.
Nergens anders in europa zon slechte verbinding
Omdat het toegestaan is. De roaming-regulering laat in de praktijk toe dat je op een buitenlands netwerk lagere netwerkkwaliteit hebt.
Telenet moet daar voor waarschuwen en doet dat ook: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/mobiel-en-vast/in-het-buitenland/alles-wat-je-...
Wanneer je roamt op een buitenlands netwerk, kan de kwaliteit van de dienstverlening in dat land afwijken van de kwaliteit die je gewoon bent op het netwerk van Telenet in België. De kwaliteit van de roamingdienst is onder meer afhankelijk van de beschikbare netwerktechnologieën, de lokale netwerkdekking, de beschikbare snelheid en eventuele beperkingen die de lokale netwerkoperator toepast.
Ik heb zelf ervaren dat de kwaliteit van roaming met een Proximus-simkaart in Italië en Oostenrijk (Tirol) veel beter is. Proximus sluit wellicht betere of uitgebreidere roaming-akkoorden af met buitenlandse operatoren terwijl de roaming met een Telenet-simkaart op niets trekt.
De ene operator is de andere niet hé.
Beste @Kevin10
Er zijn maar 3 MNO operatoren in Oostenrijk: Magenta, 3 en A1. Waarom zouden die operatoren een betere service leveren naar Proximus dan naar Telenet?
Er zijn ook maar 4 MNO operatoren in Italië: TreWind, Vodafone, Telecom Italia en Free
Ik denk persoonlijk dat het niet in het in het voordeel is van deze buitenlandse operatoren om een slechtere kwaliteit te leveren aan Telenet dan aan Proximus, Orange of binnenkort Digi. Ik denk zelfs dat de EU-regulering dit niet toe laat.
Ik heb ter plaatse vastgesteld dat de verbinding via Proximus beter was. Misschien omdat Proximus met de beste 5G-netwerken roamt (T-Mobile Magenta Oostenrijk en Vodafone Italië) en Telenet niet.
hierbij de lijst van de EU gereguleerde operatoren waarmee Telenet live is en met welke diensten:
Is nog steeds een probleem. De technische Dienst zegt mij dat ik dan waarschijnlijk te ver van de palen zit. De oostenrijker naast mij in het restaurant laat zien dat hij een uitstekende verbinding heeft met 3 AT.
Er is geen wil om het probleem op te lossen. Het ligt aan iedereen behalve telenet. Ik had even een goede handmatige verbinding met magenta. Maar die heeft inderdaad een slechtere dekking hier. Na 5 pogingen een handmatige verbinding gemaakt met 3 AT. En dat werkt voorlopig wel. Wordt vervolgt.
Mijn dochter zegt dat Orange werkt in Oostenrijk. Muv de echte toeristenplekken zoals bv op de pistes. En ik denk dat daar geen enkele provider genoeg dekking heeft in het seizoen. Denk dat ik met mijn pakket ook maar overstap. Proximus gaat helaas niet.