Beantwoorden
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

Sinds een tijdje ondervindt mijn echtgenote een probleem met het versturen en ontvangen van SMS-en van 1 bepaald nummer.  Als zij naar mijn dochter een SMS wil sturen wordt deze enkel verzonden als ze de WiFi of 4G aanzet.  Idem als zij van onze dochter een SMS wil ontvangen moet één van beiden aanstaan.  Het bericht is nooit lang, meestal iets van OK, Ik kom af,... soms met eens smiley.  Voorheen had ze dit probleem nooit.  Ik heb nu zelf al eens aan het zoeken geweest op haar GSM (Huawei Mate 20 Lite) maar niet meteen een oorzaak gevonden. Intussen heb ik wel hetvolgende gevonden  als zij een SMS wil sturen naar de dochter.  Ik klik in de berichtsessie op de 3 puntjes en daar zie ik de optie 'Enkel SMS/MMS'.  Als ik die aanvink kan zij gewoon versturen zoals voorheen.  Het vreemde is dat deze optie enkel beschikbaar is bij dit nummer en niet bij de andere.  Als zij al haar berichten wist staat deze functie ook weer uitgeschakeld.  Het lijkt dus alsof het toestel het bericht als mail ofzo wil versturen.  Iemand die raad weet om dit op te lossen zodat we niet telkens 'Enkel SMS/MMS' moeten activeren.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: SMS enkel via 4G/Wifi

Tags (2)
0 Likes
10 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

@Marc2300 

 

Het feit dat het enkel werkt via WiFi of 4G doet mij denken aan RCS.

 

Als je niet weet waarover ik het heb, lees dan dit artikel eens.

 

Normaal gezien zou dat geheel transparant moeten zijn en automatisch de juiste modus kiezen. Moest er RCS op dat toestel staan, gooi het er eens af en installeer het opnieuw.

 

Om RCS te installeren gebruik je de app "Google LLC - Berichten" uit de Play store


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

Voor zover ik weet staat dat er niet op. Zij gebruikt de standaard berichtenapp van Huawei die er op staat. Het is ook alleen maar met het nr van onze dochter dat er problemen zijn. Intussen heb ik die RCS eens opgezocht via mijn toestel. Het icoontje van Google LLC lijkt op dat van haar.  Morgen eens proberen het te verwijderen en te herinstalleren. Heb nu nachtdienst.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

@Marc2300 

Moest het er niet opstaan, zou het misschien wel eens de remedie kunnen zijn. Installeer het en test dan eens of er nog problemen zijn.

Je kan het er altijd weer afgooien en teruggaan naar de standaard berichten app, die is niet verdwenen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

Doe ik en als het er niet op staat installeer ik het en probeer dat uit. Ik laat alleszins het resultaat weten.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

@Marc2300 

 

Da's fijn, ik ben even benieuwd als jij 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

@Marc2300 het kan zijn dat je door bepaalde emoticons te gebruiken die je dochter niet heeft, je automatisch een mms verstuurde ipv sms. Mms gebruikt inderdaad data, dus moet uw 4g aanstaan.

Je kan deze functie uitzetten in uw toestel zelf. Je kan aanduiden of uw sms automatisch als mms moet verstuurd worden als er bepaalde emoticons of gifs in de sms staan.

Je kan dit dus beter afzetten. huawei gebruikt hierbij zijn eigen emoticons database, dus niet altijd de standaard, vandaar dat het soms kan gebeuren.

Je zou ook eens moeten kijken op de gsm van uw dochter dat de functie mms actief staat. je kan deze functie afzetten, dus zodat je geen mms kan ontvangen, dit zal waarschijnlijk nu het geval zijn.

Hetgeen je ook wel kan doen is om eens te testen met alleen tekst en zien of het dan binnenkomt.

Of het nummer niet in de geblokkeerde nummer staat bij je dochter 🙂

Succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

Wel vreemd dat dit dus pas sinds een week gebeurd en enkel naar dit gsm nr. Naar alle andere contacten gaat dit zonder problemen ook met emoji's.

0 Likes
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

Stefaan,

 

Ik heb zonet ontdekt dat die RCS (Google LLC) blijkbaar de standaard berichten app is op de GSM van zowel mijn echtgenote als bij mijn dochter.  Ik kon enkel de updates verwijderen.  Eens de update verwijderd was kon ze gewoon een SMS versturen.  Ik heb dan ook bij mijn dochter haar toestel (ook Huawei) de updates moeten verwijderen want toen die een bericht stuurde werd die ook meteen als mms verzonden.  Ik weet nu niet of zij tijdens een of andere update deze app als standaard ingesteld hebben en of er van Huawei bij het begin een andere berichten app werd meegeleverd.  

0 Likes
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi

Ondertussen heeft mijn echtgenote per ongeluk de RCS app toch laten updaten maar voorlopig doet het probleem zich niet meer voor. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS enkel versturen of ontvangen via 4G/wifi


@Marc2300  schreef:

Ondertussen heeft mijn echtgenote per ongeluk de RCS app toch laten updaten maar voorlopig doet het probleem zich niet meer voor. 


Des te beter. Zo hoort het ook. Het zou gewoon moeten werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.