Beantwoorden
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Ik merk op dat in de productbeschrijving van ONE en ONEup er de volgende melding is bijgekomen:

 

"Onbeperkt* supersnel surfen thuis en onderweg, nu ook op 5G"

 

Heeft er al iemand dit ergens opgemerkt op zijn mobiel toestel?


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Tags (3)
187 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

@Nik1 

 

Niet noodzakelijk. Het is niet omdat ze dezelfde frekwentieband gebruiken dat de masten ook dicht bij elkaar staan. Misschien staat de 5G mast wel veel dichter in uw buurt ...

 

Moest er gebruik gemaakt worden van de bestaande masten en beide antennes (4G en 5G) op dezelfde mast zitten, dan heb je een ander plaatje. maar zo voor de vuist weg zou dat een heel slecht idee zijn vermits ze dan beide naast elkaar in hetzelfde spectrum zitten uit te stralen waardoor ze elkaar gaan wegdrukken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

de 5G masten gaat prox en orange delen dus de ontvangst zal wel beter worden een mast waar prox zit nu ook orange dus een win win situatie dus ze gaan er op vooruit

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/11/proximus-en-orange-gaan-masten-antennes-en-basisstations-del...

 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

@Nik1  schreef:

Als leek zit ik toch met een vraagje. Ik las ergens dat Telenet de 4G frequentieband gaat gebruiken voor een betere dekking van 5G. Wilt dit dan ook zeggen dat als 4G erbarmelijk is, zoals in mijn regio het met 5G dezelfde kant opgaat ?


Telenet gebruikt nu de frequentieband tussen de 3,6 Ghz en 3,8 Ghz voor 5G. Dit is in één van de afgesproken 5G banden. Er zijn in feite drie afgesproken banden in Europa voor 5G. Namelijk de 700 Mhz, de 3,6 Ghz en de 26 Ghz. Voorlopig is er nog weinig interesse door de Europese landen voor die laatste frequentieband. De telecomoperatoren die hier 5G momenteel gebruiken doen dit met een gebruiksrecht. De veiling van deze frequenties moet nog gebeuren zoals je wel weet. Vandaar dat er inventief wordt omgesprongen om de 5G technologie nu al op een andere frequenties (4G) te zetten.

 

In feite is het de frequentie die het grootst van invloed is voor jouw dekking. De lagere frequenties hebben als nadeel dat de bandbreedte kleiner is, dus een lagere snelheid. Het grote voordeel is de betere dekking en de betere ontvangst binnenshuis. De lage frequenties kunnen namelijk beter door diverse materialen doordringen. Je ervaart hiermee echt een betere ontvangst maar je boet wel in met de datasnelheid.

 

Er wordt dan ook veel verwacht van de 700 Mhz 5G band. Deze frequentie zal zeker en vast zorgen voor een dekking van grote gebieden waar plaatsing van nieuwe of bijkomende antennes een probleem is. Het signaal kan zelfs tot over enkele kilometers ver gaan. Maar over de strategische uitrol hierover mag en is er nog niet veel over geweten.

 

De 3,6 Ghz band is in feite de 5G band waar het meeste wordt verwacht voor de 5G technologie. Echter doordat de frequentie hier fors hoger is dan van het 4G spectrum gaat het bereik van deze signalen niet zo ver. In principe is dit afhankelijk van de omstandigheden, maar tot een paar honderd meters. Maar de datasnelheid in deze bandbreedte is wel hoger waardoor 5G beter tot zijn recht komt.

 

De 26Ghz frequentieband kent uiteraard de hoogste snelheid wat haalbaar is in 5G. Deze band staat beter bekend als millimeter wave, mmWave. Echter het bereik is helemaal niet zo groot, tot enkele meters maar. Deze signalen kunnen praktisch door geen enkel materiaal doordringen. Deze frequentie zal dus ook niet gebruikt worden voor een landelijke dekking. Er moeten dan gewoon teveel antennes worden bijgeplaatst. In feite gebruikt men voor deze frequentie ook niet meer de traditionele antenne zoals we deze nu kennen. Voor mmWave gebruikt men Smart Cells. Dit zijn kleinere toestellen die bv. in bushokjes, lantaarnpalen,... kunnen worden bevestigd. Je moet in feite bijna zo goed als altijd een direct zicht op de Smart Cell hebben. Een boom of muurtje kan in principe gans het frequentiesignaal absorberen.

 

Hierdoor is er in EU bijzonder weinig interesse in dit frequentiespectrum. Veel 5G smartphones in de EU markt hebben hierdoor ook geen ondersteuning voor dit frequentiespectrum. Het frequentiebeleid voor dit spectrum is trouwens nog in volle ontwikkeling. Telenet en Orange gebruiken momenteel al wel deze frequentie voor diverse toepassingen met straalverbindingen en zouden in principe 5G op die frequentie kunnen gaan gebruiken. Als er andere spelers willen meespelen op deze frequentie dan is echter eerst een herschikking van de banden in dit spectrum nodig.

 

Met deze informatie weet je nu dat het gebruikte 5G signaal op 3,6Ghz in feite minder geschikt is voor een perfecte landelijke dekking. Er zullen hiervoor nieuwe basisstations voor moeten worden geplaatst en dat is niet overal mogelijk. Daarbij is het nog moeilijker om een goede dekking binnenshuis te creëren. De signalen worden teveel tegengehouden door ramen en diverse isolatiematerialen. Met de 700 Mhz frequentie zal dit wel beter gaan lukken...maar zoals eerder gezegd hierover mag en kan er nog niet veel worden over gezegd. Eerst de veiling afwachten...

 

Er moet dus op zoek gegaan worden naar andere frequenties. Alle 5G toepassingen werken perfect op eender welke frequenties. Alleen de regel is hoe lager de frequentie hoe lager de bandbreedte. Maar in feite is dit ook één van de eigenschappen van 5G. Je smartphone en het netwerk zullen steeds de ideale frequentie voor jouw zoeken. Gebruik je weinig datasnelheid dan zal je automatisch op een lagere frequentie gezet worden als dit mogelijk is.

 

Wanneer we spreken dat 5G op de 4G frequentieband wordt gebruikt dan spreken we eigenlijk over de 1800 Mhz band. Het basisstation wordt aangepast met nieuw apparatuur waardoor 'Dynamic Spectrum Sharing'  (DSS) mogelijk wordt. Een mooi woordje om eigenlijk uit te leggen dat op dezelfde frequentie de beide technologieën (4G/5G) mogelijk zijn. De zendantennes worden hiermee intelligent genoeg om de beschikbare bandbreedte te verdelen over 4G en 5G afhankelijke van de vraag. Deze techniek heeft helemaal geen negatieve invloed over het zendvermogen of over hoe je de ontvangst gaat ervaren. Het wordt er niet beter of slechter door om bestaande basisstations te voorzien van DSS. Integendeel door de modernisering van de apparatuur ervaart de 4G gebruiker meestal al een hogere snelheid als ervoor. In principe is het slim gezien om die frequentieband te gaan delen voor zowel 4G als 5G. Het is eigenlijk ook een beetje kostenbesparend in plaats van enkel 700 Mhz 5G stations te gaan plaatsen.

 

Maar je voelt het schoentje al wringen voor de 3,6Ghz band. Daar moeten gewoon nog extra's stations voor worden neergezet om dezelfde dekking te kunnen garanderen. Dat kan hier en daar ook wel met kleinere antennes die strategisch zijn geplaatst. Maar het is niet meer zo eenvoudig om extra basisstations bij te plaatsen door de diverse wetgevingen. Dat zal alleszins op een creatieve manier moeten worden gerealiseerd.

 

Dus met andere woorden als je de ontvangst van 4G nu erbarmelijk vindt zoals jezelf aangeeft dan is de kans dat dit gaat verbeteren bijzonder klein. Ik heb het al eerder gezegd maar sommige leden hier vinden dat wat cru...als je de ontvangst niet goed vindt dan moet je op zoek naar een operator die voor jouw wel beter is. Er zijn gewoon te weinig middelen door de diverse wetgevingen om de signalen te verbeteren. De ontvangst van operator x kan voor jouw meest bezochte locaties beter zijn dan operator y. Dus kies verstandig er eentje uit.

 

Beoordeel het netwerk wel niet door de ontvangst binnenshuis. Door de strengere isolatienormen hebben de frequenties het steeds moeilijker om binnenshuis voor een goede dekking te zorgen. Daar zal elke operator mee worstelen.

 

Wat meestal ook vergeten wordt is je smartphone zelf. Doordat er meerdere frequentiebanden zijn worden deze multiband antennes steeds complexer en zijn veel gevoeliger voor fouten. Een goed ontwikkelde antenne is dus heel belangrijk. Er zitten namelijk nog veel verschillen op. Daarnaast is de modemsoftware ook heel belangrijk. Deze zal afhankelijk van diverse factoren samen met het basisstation beslissen op welke frequentie en welke technologie je smartphone zal worden gezet. Het is dus niet omdat er vlak in je buurt een 5G antenne staat dat je smartphone naar die technologie zal switchen. In je modemsoftware zit een heel resem van voorwaarden in geprogrammeerd. Je batterijstatus is één van die voorwaarden. Want hoe hoger de frequentie hoe meer vermogen er van je batterij wordt gevraagd. Elke fabrikant gaat hiermee anders om. Dus ook je gebruikte smartphone is van invloed van hoe je het netwerk ervaart.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



DD2
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Ik ben sinds 3 dagen over geschakeld naar one+ met 5 G in begrepen, nu ben ik al een paar keer Antwerpen ( centrum) gepasseerd maar ik zie geen 5 G verschijnen op mijn S20 5g, ik heb mijn toestel al eens afgezet en opnieuw opgestart maar dit helpt niet, automatische verbinding staat aan inclusief 5g.

Weet er iemand raad ? 

Alvast bedankt

0 Likes
Nik1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

En dus allemaal nieuwe zendmasten naast de bestaande.  Zal dan nog niet voor direct zijn. 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

als telenet het toestel ondersteund zou het moeten gaan

bij prox was er geen probleem

0 Likes
Mitchaug
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Net als bij mij ..ze beloofden meteen 5g te krijgen als ik overstapte naar oneup..

Tot op heden nog altijd geen 5G aangetikt gekregen..

Klantendienst wimpeld me telkens af..

Ben er 100% zeker van dat er nog geen mogelijkheid is om met samsung te connecten met 5g.. heb zowel een z-flip 5g als een s21 5g op telenet en nog een a52 5g..   allemaal overal in antwerpen geweest... nergens ooit 5G aangetikt gekregen..

Weeral.de zoveelste verkooppraat en leugens van telenet..

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek


@Mitchaug  schreef:

Net als bij mij ..ze beloofden meteen 5g te krijgen als ik overstapte naar oneup..

Tot op heden nog altijd geen 5G aangetikt gekregen..


Toegegeven de start van 5G heeft nogal een hobbelig parcours gekend bij Telenet maar het is up and running...

 

Ik zal mijn verhaal wat korter maken zodat het lezen voor sommigen wat eenvoudiger wordt. Telenet gebruikt momenteel de 3,6 Ghz band. Dat wil zeggen dat het zendbereik kleiner is dan dat van de 1800 Mhz 4G zendmodule die hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde basisstation is bevestigd.

 

Als jouw smartphone beide signalen ontvangt dan gaat hij diverse criteria af om te bepalen welk signaal gaat gebruikt worden. Daar heeft Telenet geen invloed op. Deze criteria's zijn bepaalt door de telefoonfabrikant die geregeld gewijzigd worden door een nieuwe modemfirmware.

 

Aangezien de dekking van het 5G netwerk momenteel bijzonder klein is zal waarschijnlijk je smartphone het 4G signaal verkiezen boven de 5G. Het 4G signaal heeft momenteel op de meeste plaatsen een hogere Reference Signal Received Power (RSRP) op de antennes van je smartphone. Het zou niet zo slim zijn om over te schakelen naar een ander minder goed signaal, zeker niet als je helemaal geen toepassingen actief hebt die baat hebben bij die hogere snelheid.

 

Die situatie gaat in de komende weken zeker en vast veranderen als er meer en meer basisstations worden uitgebouwd met 5G. Want er zijn zeker dubbel zoveel basisstations nodig voor de 3,6Ghz band om dezelfde dekking te geven die je nu ervaart. Dat vraagt nu éénmaal wat tijd...Op het moment dat Telenet de 4G frequentieband voor 5G mee in gebruik gaat nemen zal je 5G zeker en vast sneller ontdekken. Je moet gewoon wat geduld hebben of echt op de ideale plek staan.

 

Misschien nog een leuk weetje...in het centrum van Antwerpen zal je praktisch nog geen 5G ontdekken.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



DD2
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Gisteren had ik iemand van de klantendienst aan de lijn die me zei waar het op stond, je zal nog even geduld moeten hebben, uiteindelijk is dat wel even een domper als je hoort 5g te kunnen ontvangen maar vind het wel goed dat ze eerlijk was ,nu weet ik dat het niet aan mijn toestel of instellingen ligt enz...

Dus nog even geduld 😊

Jw23
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Verander-je-wachtwoord-dag A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Dat moet Telenet aan elke klant bekend maken zodat we niet in het ongewissen blijven !

0 Likes
Mitchaug
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Maw ze liegen en bedriegen hun klanten die al meer dan 10j. klant zijn.. en durven niet eens eerlijk te antwoorden als je 100% zeker weet en feiten op de neus drukt dat 5g nog niet mogelijk is... 

Beter naar proximus gegaan en alles overgezet ipv 180euro pm te betalen aan iets wat ze niet waar kunnen maken..proximus verbind zonder problemen op vele plekken, alsook Antwerpen centrum.

 

Sven92
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Complimentendag On a roll... Tien op tien! A born reader!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Hopelijk krijgen we snel een ge-update 5G dekking map voor Januari. De huidige is enkel tot en met December.

Mitchaug
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Je moet even boven lezen denk ik..

Er is helemaal geen 5G beschikbaar voor telenet !!

Is een leugen/verkoopspraat om klanten op een bedrieglijke manier in te winnen of meer te betalen door over te schakelen op oneup( duurder)

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek


@Mitchaug  schreef:

Je moet even boven lezen denk ik..

Er is helemaal geen 5G beschikbaar voor telenet !!

Is een leugen/verkoopspraat om klanten op een bedrieglijke manier in te winnen of meer te betalen door over te schakelen op oneup( duurder)


Excuseer? Laten we echt geen leugens verkondigen. Telenet 5G is up and running en werkt al op diverse plaatsen. 
Natuurlijk zal het een hele tijd duren vooraleer we van een landelijke dekking kunnen spreken. Sommigen hopen om maandelijkse een update van de 5G kaart te krijgen. Wel daar is weinig verandering in. 

Je moet namelijk alles aanvragen, bestellen, werken uitvoeren,…en op de vergunningen wachten. Ondertussen blijft het 4G netwerk de nodige aanpassingen krijgen zodat het nog beter werkt voor iedereen. 

Aan al die dacht dat binnen een half jaar 5G een hele grote dekking van ons landje zou hebben, die moet ik echter teleurstellen. Dat gaat niet gebeuren. Wie herinnert zich nog de uitrol van 4G? Of zelfs 3G? Zoiets neemt jaren in beslag en dat zal nu ook niet anders zijn. 

Vergeet ook niet dat officieel er nog geen 5G kon zijn als we moesten wachten op onze overheid. 5G kan nu dankzij een gebruiksrecht. 

Ik zal nog een plekje geven waar je kan genieten van 5G. Allen naar de Warandetoren. En als hier echt vraag naar is voor andere 5G plekken dan deel ik ze graag, uiteraard beetje bij beetje. 

Maar zeggen dat Telenet gewoon een verkoopspraatje doet gaat er wel over!

4B8350AE-1B71-4590-AC67-877A6CDD9CC9.jpeg


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Sven92
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Complimentendag On a roll... Tien op tien! A born reader!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Ik dacht dat Suzy zei dat we elke maand een update van de dekking map voor 5G zouden krijgen ? We zijn nu toch al halverwege Januari maar ik zie nog geen nieuwe map ? Jammer, ben benieuwd hoe het maandelijks licht uitbreid naar naast gelegen gebieden. Heb sinds lancering nog steeds op mijn iPhone of CarPlay geen 5G via Telenet mogen waarnemen. (Voordat iemand het meegeeft ja ik heb een geschikte gsm en de update)

0 Likes