Beantwoorden
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Ik merk op dat in de productbeschrijving van ONE en ONEup er de volgende melding is bijgekomen:

 

"Onbeperkt* supersnel surfen thuis en onderweg, nu ook op 5G"

 

Heeft er al iemand dit ergens opgemerkt op zijn mobiel toestel?


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Tags (3)
187 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

@Sven92 idd er zijn veel plekken waar geen dekking is, ik heb het op m'n werk ook, lig daar net in een plek waar geen of amper dekking is, in de sporthal heb ik zelf maar amper 1 blokje van de 5 ontvangst, 4G gaat amper, moet op wifi gaan om iets of wat te kunnen surfen.

er is nog veel werk, er is een site waar je dit goed kan bekijken per provider en de 3G en 4G dekking.

scheelt veel, met proximus en Orange op m'n werk perfecte ontvangst, met telenet is dat bijna niks.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sven92
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Complimentendag On a roll... Tien op tien! A born reader!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Exact!

 

Ik heb hetzelfde op mijn werk. Met mijn werk telefoon op het werk en doorheen België vaak of bijna altijd indoor en out door ontvangst (Proximus).

 

Maar privé telefoon met Telenet op mijn werk geen ontvangst en inderdaad vele blinde vlekken waar zelfs geen 3G is terwijl we stilaan in de wereld van 5G komen. Laten we duimen dat de investeringen stilaan hun vruchten afwerpen.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

De ervaring van de ontvangst van mobiele netwerken is meestal persoonlijk en hangt vooral af van de locaties die je het meest bezoekt. Het is inderdaad bijzonder vervelend als net jouw operator geen goede dekking geeft op één van je meest bezochte locaties.

 

Maar om nu te zeggen dat het netwerk van Telenet slecht is vind ik toch net een stap te ver. Dat bevestigen ook de cijfers. Het BIPT deed in het begin van dit jaar nog een grondig onderzoek hiernaar.

 

Om de mobiele netwerken goed met elkander te vergelijken op de plaatsen waar de meeste gebruikers zijn heeft de BIPT deze vergeleken op basis van percentages van de bevolking. Kort gezegd komt Telenet met 3G hier als de beste uit zowel binnen- als buitenshuis. Wat betreft het 4G netwerk zijn de resultaten inderdaad anders maar de verschillen zijn bijzonder klein. Zo krijgt voor de ontvangst van 4G binnenshuis Proximus een score van 99,5%, Orange 99,1% en Telenet 98,7%. 

 

Bij de 'deep indoor' 4G dekking zijn de verschillen wel groter en waarschijnlijk is dit voor de meesten het probleem. Hier krijgt Proximus een score van 91,8%, Orange 80,4% en Telenet 80,2. Maar Telenet heeft dan weer de hoogste score voor 'deep indoor' 3G dekking met 92,6%. Proximus en Orange halen zelfs de 90% hier niet. Gelukkig ondersteunt Telenet VoWiFi dat toch wel handig kan zijn.

 

Het BIPT komt tot de conclusie wanneer ze 3G en 4G combineren dat de dekkingsgraad bij alle operatoren hoger is dan 98,3%. Er bestaat dus eigenlijk geen slecht netwerk meer.

 

Uiteraard zijn deze cijfers heel mooi maar kunnen ze nooit jouw persoonlijke situatie beoordelen. Daarom is het steeds verstandig om je mobiele operator te kiezen afhankelijk van jouw meeste bezochte locaties. Dit kan je eenvoudig volgens de kaart van de BIPT waar al deze gegevens in zijn verwerkt.

 

Ook nog leuk om te weten is dat Ookla, de populaire snelheidstester deze maand hun resultaten heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat zowel het vast als het mobiel netwerk van Telenet het snelste is in België.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

In het begin had ik Telenet toen het net uit was gekomen het mobiele netwerk. Maar ik ben ook weer direct omgegaan weinig tot geen bereik niks en dus vaak niet bereikbaar of amper kunnen bellen. Na een hele tijd , nu met de One Up die uitgekomen is , weer mobiel erbij en moet zeggen ben er zeer tevreden van. 

 

Er is flink geïnvesteerd de laatste jaren en heb echt overal waar ik kom bereik. Kortom ik mag zeker niet klagen en heb zelfs 4G thuis wat ik voor gaande jaren nooit heb gehad. Dus ik ben wel tevreden van het bereik bij Telenet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mitchaug
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Nogmaals mijn vraag.. is er überhaupt al IEMAND die via telenet verbinding heeft gemaakt via 5G? 

Zoals ik eerder dacht is er helemaal nergens geen 5G van telenet.

Ik maak nu momenteel bereik met 5g via proximus die enkel 2 streepjes netwerk heeft.. en telenet vol bereik maar nergens te antwerpen 5g heeft aangetikt.. en ik ben op alle grote plekken in antwerpen geweest.

Hun leugens over dat samsung een update moet sturen komt ook mijn oren uit.. samsung bevestigde me dat mijn toestel helemaal klaar is en up to date ..want ik ontvang gewoon 5G met proximus

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Ja. Toch al enkele malen opgemerkt dat ik op 5G zit. Bv in Hasselt, Edegem,… Daarnaast zie ik 5G geregeld verschijnen op mijn CarPlay scherm wanneer ik het land doorkruist. 

Heb al eens wat snelheidstests gedaan. Download zit gemiddeld iets boven de 300 Mbps. De upload is behoorlijk verbeterd en daar haal ik gemiddeld zo’n 55 Mbps. 

Maar ik zie het probleem niet zo als je geen 5G hebt?! Het is nu niet alsof dat 4G netwerk plots niet meer voldoende is of zo. Dat netwerk gaat de komende jaren ons nog steeds perfect van dienst zijn. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

BAFE7E0C-B9CB-42A5-B251-8587FBE6A3B7.jpegik heb geen 5G nodig voor deze snelheden @BillyX  😜


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Neen dat klopt absoluut. Daarmee dat ik ook zeg dat het vertrouwde 4G netwerk het nog steeds uitstekend doet en ons de komende jaren ook niet in de steek gaat laten. 

 

Natuurlijk zal het 5G netwerk nog verder evalueren en zal de snelheid ook wel toenemen naarmate de dekking groter en beter wordt. Maar wat me nu al opvalt is dat de Ping tijden toch drastisch lager zijn. Die ‘reactietijd’ is ook één van de eigenschappen van 5G. Maar het kan ook zijn dat het netwerk momenteel sneller reageert omdat er ook nog gewoon weinig 5G gebruikers zijn. 

We moeten vooral toejuichen dat Telenet het 5G netwerk openstelt aan een breed publiek met de tijdelijke gebruiksrechten die het BIPT de operatoren verleend. Want als we op onze overheid moeten wachten dan hadden we nog steeds niets en waarschijnlijk waren de investeringen in 5G ook zo goed als nihil. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Mitchaug
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Welk toestel? Hebt u 1 of andere sms ontvangen met melding dat je 5G kan ontvangen?

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek


@Mitchaug  schreef:

Welk toestel? Hebt u 1 of andere sms ontvangen met melding dat je 5G kan ontvangen?

In ons gezin gebruiken we voornamelijk Apple producten. Op zowel onze iPhones als iPad hebben we na de nieuwe aanbiederinstellingen geregeld 5G. 

De iPad wordt gebruikt met de extra datasimkaart in het ONEup abonnement. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Misschien toch eens even afwachten hoe het verder gaat met het protest van de luchtvaart tegen de uitrol van 5G.

 

Stel dat de luchtvaart gelijk heeft maar de tegenpartij (de telecom operatoren dus) meer geld heeft en dus betere advocaten, zouden we wel eens een onzekere toekomst tegemoet kunnen gaan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Laten we nu geen nieuwe fake news over 5G lanceren. 5G Is er de dag van vandaag en zal overal verder worden uitgerold. Er is dus ook geen protest of proces lopende.

 

Beide Amerikaanse partijen, de vliegtuigmaatschappijen en de telecomoperatoren steken de koppen bij elkaar om onderzoek te voeren of eventueel de radarhoogtemeters hinder gaan ondervinden van de 5G frequentie in de C-band (3,7 tot 4,2Ghz). Dat is ook de frequentie die Telenet gebruikt en vele andere landen.

 

Die radar hoogtemeters gebruiken een frequentie (4,2 tot 4,4Ghz) net boven de populaire C band van de 5G netwerken. De RTCA (Radio Technical Commission for Aeronautics) gaf al meer dan een jaar geleden een waarschuwing dat deze frequenties elkander kunnen verstoren en dat meer onderzoek nodig is.

 

Afgelopen zomer kwamen de bezorgdheden van de RTCA opnieuw in de kijker te staan. Maar het orgaan dat verantwoordelijk is voor het reguleren van radio-, televisie-, draad-, satelliet- en kabelcommunicatie, de FCC had de veiling voor de 5G frequenties al uitgevoerd.

 

De dag van vandaag worden er allerlei richtlijnen gecreëerd om de vlucht veilig te laten uitvoeren. Dat begint al met de passagiers eraan te herinneren om al hun mobiele apparaten uit te schakelen of in vluchtmodus te zetten. Het lijkt een stomme regeling maar het is echt belangrijk. Zeker in noodsituaties. Spijtig dat veel passagiers hier de dag van vandaag zich niets meer van aantrekken.

 

We mogen niet vergeten dat de veiligheid steeds een prioriteit heeft. Maar er wordt al 15 jaar gewerkt aan de uitrol van het 5G spectrum en werkt deze al in 40 landen. Dat de Amerikanen nu pas aan de alarmbel luiden is gewoon omdat daar de 2 grote telecoms hun netwerk willen opstarten.

 

In 2017 is er al wat onderzoek gedaan over de gevoeligheid van deze radarhoogtemeters. De conclusies was toen dat als er een frequentiescheiding bestaat tussen deze signalen en het 5G netwerk dat dit voldoende is om de veiligheid te garanderen. Er was een klein deel van de radarhoogtemeters die problemen hadden met de out of band frequenties waarbij deze inderdaad wat gevoeligheid vertoonden.

 

Verder onderzoek in live omstandigheden is echter uitgebreider getest in Noorwegen, Finland en Frankrijk. Hier konden ze helemaal geen negatieve invloed op diverse radarhoogtemeters opmerken.

 

Niettegenstaande blijft de veiligheid primeren. Al dit onderzoek leidt gewoon tot meer richtlijnen omtrent het gebruik van 5G. Zo heeft Canada beperkingen opgelegd omtrent de plaatsing van 5G zendmasten in de buurt van luchthavens. Andere landen hebben maatregelen genomen om interferentie van deze radarhoogtemeters te beperken. Zo zou het best kunnen dat je in de buurt van luchthavens 5G kan gebruiken met de frequenties van het 4G netwerk.

 

Er komen dus duidelijkere richtlijnen voor de luchtvaart en de telecomsector maar een onzekere toekomst voor 5G zit er zeker niet in.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

@BillyX 

 

Dat 5G er komt, daar twijfel ik niet aan. Of het wel OK is, dat is een andere vraag. Als er big business & money mee gemoeid is geloof ik eigenlijk niemand. Voor geld danst de beer. En dat heeft niks met fake news te maken.

 

Andere vraag: wat is het nut of voordeel van 5G als het moet werken op de 4G frekwenties?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek


@StefaanH  schreef:

Andere vraag: wat is het nut of voordeel van 5G als het moet werken op de 4G frekwenties?

Veel masten met de 1800 MHz frequentieband zijn al gemoderniseerd zodat ze zowel 4G als de 5G techniek hierop kunnen gebruiken. Dit spectrumdelen wordt al volop gebruikt in Nederland maar ook in ons omringende landen waaronder Duitsland is dit een veelgebruikte techniek. Proximus gebruikte deze techniek bij de introductie van 5G nadien hebben ze de hogere 3,7Ghz frequentie mee in dienst genomen. Telenet heeft ook al aangegeven om de 4G frequentieband te gaan gebruiken voor een betere dekking van 5G. 

De voordelen blijven praktisch hetzelfde. Zo zijn er hogere snelheden te halen tot 1Gbps en kunnen de Ping tijden drastisch verlaagd worden. Alle 5G eigenschappen werken in feite op alle frequenties. Alleen de datacapaciteit verschilt in frequentie. Maar naargelang je behoefte tracht het 5G netwerk je steeds op de ideale frequentie te plaatsen. 

Ik heb vandaag wat screenshots gemaakt voor de non believers van het 5G netwerk van Telenet. Ik heb ook even snel een Speedtestje gelanceerd maar hou hier rekening mee dat dit een gemiddelde is. Soms is het beter en soms is het slechter. 

Voor de die hard 5G spotters. Op mijn CarPlay scherm kan je de locatie bekijken van één van de 5G plekken. 😉

56D49ECB-8021-4300-AD8D-01C18C6C9CDD.jpeg

D43E98F6-8E16-477B-B3D1-58CE4ADF67B1.jpeg

 

3D9B8568-C845-436C-AA2C-D35A2D128183.png


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Nik1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Telenet 5G nu opengesteld voor breed publiek

Als leek zit ik toch met een vraagje. Ik las ergens dat Telenet de 4G frequentieband gaat gebruiken voor een betere dekking van 5G. Wilt dit dan ook zeggen dat als 4G erbarmelijk is, zoals in mijn regio het met 5G dezelfde kant opgaat ?

0 Likes