Beantwoorden
DylanVanAssche
Experienced Weetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Telenet Samsung Galaxy A54 5G Feestpromo VoLTE + VoWiFi

Ik heb een Samsung Galaxy A54 5G besteld via Telenet dankzij hun feestpromo.
5G werkt, maar VoLTE and VoWiFi niet, ondanks dat Telenet's VoLTE pagina zegt dat alle Samsungs na 2021 support hebben (als ze in Belgie gekocht zijn).
De klantendienst heeft reeds VoLTE manueel geactiveerd op alle SIM kaarten maar geen SMS gekregen en geen verandering in de IMS registratie, ook niet na reboot en de SIM kaart even te verwijderen en terug te plaatsen.

Aangezien Telenet deze toestellen zelf verkoopt, zou toch aan alle voorwaarden voldaan moeten zijn?

9 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent!

@DylanVanAssche dit is al eens aan bod geweest op dit forum dat er een update moet komen van Samsung in sommige gevallen en telenet de update zelf ook moet uitsturen voor Volte-Vowifi.

probeer de samsung eens te updaten, en enkele dagen afwachten of de update niet doorkomt, zo niet, nog eens bellen met telenet.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DylanVanAssche
Experienced Weetjesweter

Ik heb reeds gezocht met de zoekfunctie maar ik kon er niks van vinden.
Ik heb het toestel meteen al geupdate naar de laatste versie.

Nu lees ik ook in oude posts iets over 'LUX' in de software versie dat je zou moeten hebben. Hier staat EUX in.
Maar geen idee of dat nog van toepassing is.

Ik zal nog wat afwachten dan en hier wat updates geven.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Die LUX is voor de oudere toestellen. Nu zijn het toestellen voor de europese markt en heb je EUX.

Of je al dan niet een berichtje gekregen hebt, vind ik niet zo spannend. Wat wel belangrijk is, heb je al dan niet Volte en vowifi. Dat zijn wel twee afzonderlijke instellingen op je smartphone.

DylanVanAssche
Experienced Weetjesweter

Ah gelukkig is EUX dan ook okay. Er is zo weinig informatie te vinden over VoLTE/VoWiFi bij elke operator, iets wat ik niet helemaal snap want ze stoppen met de MCE en 3G. Later dan ook 2G waardoor je VoLTE/VoWiFi moet hebben als je nog wilt bellen. Gelukkig is de 2G afschakeling nog ver weg, maar toch...

Beide functies zijn ingeschakeld op de smartphone. Het zal dus gewoon aan Telenet liggen die deze Samsung blacklist ofzo op basis van de SIP user agent wat het onderliggende protocol is van IMS/VoLTE/VoWiFi. Spijtig genoeg is alles een blackbox en kan je zelf niet debuggen, iets wat knaagt bij mij als IT'er... Misschien dat BIPT ooit eens hier wat meer openheid in eist, maar ik vrees er voor.

Ik dacht dat Telenet/Base een niet-standaard ePDG-adres voor VoWiFi (epdg.telco.telenet-ops.be) gebruikt, wat eingelijk "not done" is.
Hoogstwaarschijnlijk moet dus elke fabrikant dit adres manueel toevoegen aan de software waardoor VoWiFi niet standaard werkt op de meeste toestellen.

Proximus, Orange, hey! telecom, Neibo en UNDO ondersteunen VoWiFi wel standaard op alle compatibele toestellen. Zij gebruiken wel een standaard ePDG-adres (bij Orange bijvoorbeeld epdg.epc.mnc010.mcc206.pub.3gppnetwork.org)

Je kreeg ook geen sms van de Telenet-klantendienst na manuele activering, die sms bevat wellicht de noodzakelijke configuratie-instellingen. Het toont allemaal aan dat het nieuwe IT-systeem bij Telenet nog steeds vol bugs zit en niet correct functioneert.

Bovendien blijven bugs maandenlang of zelfs jarenlang aanslepen, het niveau en de kwaliteit van de uitbestede IT-ontwikkeling laat echt te wensen over en dat weerspiegelt zich in de klantenervaring. Bij Telenet moet je "geluk" hebben dat iets functioneert.

DylanVanAssche
Experienced Weetjesweter

Ja ik ben me wel vrij bekend met mobiele telefonie enz. maar de configuratie details van VoLTE and VoWiFi heb ik nog niet kunnen vinden. Die informatie is echt verstopt dat het haast onmogelijk is zelf iets te ondernemen. Zijn er nog van die configuratie details die je weet @Ex-Netweter ?

Neen, maar epdg.telco.telenet-ops.be zou bij epdgserverip in de carrier settings moeten staan.

De standaard url voor Telenet (MNC 05) zou eigenlijk epdg.epc.mnc005.mcc206.pub.3gppnetwork.org moeten zijn en dan zou VoWifi meteen op elke compatibele smartphone werken.

Maar die standaard url heeft Telenet dus niet in gebruik: https://dnschecker.org/#A/epdg.epc.mnc005.mcc206.pub.3gppnetwork.org

Heel jammer dat de netwerkconfiguratie van Telenet niet conform de standaarden is, in realiteit ga je het dus alleen werkend krijgen als je zelf manueel je carrier settings kan aanpassen.

DylanVanAssche
Experienced Weetjesweter

Nogmaals de klantendienst geconcateerd met de hele uitleg en met succes 🙂

De medewerker zag eerst niets tot het opviel dat de smartphone VoLTE/VoWiFi registratie op 'POSTPONED' stond in de backend.
Dossiertje voor de backend en de volgende dag was het eindelijk opgelost!

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ze hebben er wel hun tijd voor genomen...

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.