Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Turbo snelheid wordt niet gehaald.

Beste netweters, 

sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule. 

Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta. 

Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6. 

Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken. 

Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel. 

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid? 

Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN). 

Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd. 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 14.44.43.png

204 reacties
SD2
Experienced Weetjesweter
Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

In mijn telemeter  staat nochtans 12-24u als piekuren. 

Een week geleden stond onder mijn One Up nog 17-24u als piekuren. 

IMG_0997.jpeg

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Op de webversie van MyTelenet zie ik dat ook staan. Op de app staat echter 17-24.

Er is dus duidelijk ergens iets fout. @Moderator 

App

IMG_0345.jpeg

Website

IMG_0346.jpeg

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SD2
Experienced Weetjesweter

Ik hoop dat het dan wel op een positieve wijze wordt geharmoniseerd voor de klant, nl. piek van 17-24u. 

Het zou overigens nogal merkwaardig zijn dat de piekperiode na 5j terug wordt verstrengd/uitgebreid met 5u van 17-24u naar 12-24u. 

Nog los van het feit dat 3 TB FUP voor een ‘turbo’ abonnement van 2,5 Gbs nogal aan de lage kant is. Je kan 3 TB op 1 dag er door trekken aan 2,5 Gbits….  Zou het niet logisch zijn dat deze beperkingen mee evolueren met de tijd (dataverbruik neemt over het algemeen ieder jaar toe) en de snelheid (x 2,5 snelheid = x 2,5 FUP?) ? 

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@SD2  schreef:

Je kan 3 TB op 1 dag er door trekken aan 2,5 Gbits…. 

Het is niet omdat het kan dat het ook een normaal verbruik is voor een consumenten abonnement.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

De Telenet app zal wel de juiste gegevens waar geven 

Ze zijn al een tijdje aan de website bezig dat merken we al een tijdje en zijn al veel oude zaken verwijdert , maar alles nog niet  

Goed dat je hier meld zal binnenkort vervangen worden door de juiste gegevens 

benny12
Experienced Meerweter
Nieuwe TV-theek? Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Topicvreter!

ik heb ook zo'n lage snelheid morgen technischer die het komt oplossen hooplijk 

SD2
Experienced Weetjesweter

Uiteraard, maar het moet ook allemaal nog realistisch en evenwichtig blijven. 

Er zijn twee uitersten aan het spectrum. En het lijkt me logisch dat een en ander mee evolueert met de praktijk/realiteit, te meer omdat men een product lanceert dat 2,5x sneller is dan voorheen en bovendien in een gelaagd systeem van snelheid en overeenkomstige prijs voorziet. 

Het wordt misschien tijd dat het BIPT hier nog eens naar kijkt (na 5 jaar), als Telenet zelf zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen t.a.v. haar klanten, die inderdaad consumenten zijn met rechten.... 

zeker nu zou blijken dat de piekuren nog worden uitgebreid met 5 uren in vergelijking met de afgelopen 5 jaar. 

Voorziene maatregelen en modaliteiten moeten evenredig/proportioneel zijn en doelmatig. Als men de integriteit van het netwerk wil bewaren, moet men effectief de piekperiodes viseren, maar bovendien ook geen paketten lanceren die in de praktijk enkel 's nachts tot hun recht komen. Dan moet men dit ook maar op die manier in de markt zetten als een "nachtpakket", anders is het misleidende reclame en een onwettige handelspraktijk. 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@SD2  Zolang nog niet elke node is aangepast zal er niks veranderen omdat nog niet elke klant hoger dan 1000 snelheid down heeft.

je kan dus nog niet spreken van de FUP dat te weinig is.

al moet ik zeggen, ik kom met 3TB niet toe maandelijks met de streaming opties in 4K dat ik hier heb en al eens grote bestanden moet downloaden voor game update’s of software update dat soms elke maand voorkomt met 3 pc’s in gebruik.

en dan nog soms eens grote upload.

op mijn fritz zie ik de maandelijkse verbruik staan en dat is meestal rond de 4 a 5TB per maand.

ben dan ook geen gewone gebruiker, maar begrijp je reactie wel dat 3TB te weinig is per maand mits je dit maandelijks overschrijd soms.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
SD2
Experienced Weetjesweter

Het is overigens ook niet alleen om de downloadsnelheid, maar (eindelijk) ook de uploadsnelheid die x2,5 gaat naar 100 Mbits, waardoor je eindelijk ook aan een deftige snelheid data kan backuppen en opslaan in de cloud en liefst niet alleen tijdens de nacht. 

Mijn zoon heeft gisteren nog PS5 game gedownload van 250-300Gb. Daarnaast heb je nog de updates. Zo’n grote volumes zijn niet meer uitzonderlijk. 

Als 2-3 mensen regelmatig 4K streamen,

krijg je ook een aardig volume per maand van meerdere TB. 

Ik zit na een week rond de 1,5 TB. Dus ca 6 TB per maand. Dit moet grotendeels naar de nacht, anders kom je in de problemen met FUP. 

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Dat klopt wat je zegt uploadsnelheid is verhoogt mensen die een website delen 

Of als je bestanden deelt via Dropbox of Plex zullen goed in de gaten moeten houden in de piekuren