|
26.309
netweters
|
163.583
antwoorden
|
|
21.975
vragen
|
Beste netweters,
sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule.
Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta.
Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6.
Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken.
Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid?
Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN).
Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd.
Ik vraag me dan wel af als ik een volledige reset doe van de modem het dan nog mogelijk gaat zijn om met mijn oude wi-fi netwerk te verbinden?
Als ik de modem ben gaan afhalen bij de Telenet shop heeft men toen de modem geregistreerd op mijn bestaande netwerk van thuis.
Bij de reset ga ik dan moeten verbinden met het netwerk en paswoord op de witte sticker van de modem?
Gaat de modem dit netwerk dan wel herkennen op het Telenet netwerk of gaat dit dan ook moeten geregistreerd worden?
Vraag me af of de medewerker van de helpdesk wel de juiste informatie geeft en of ik hierbij de 2.5 Gbps snelheid ga halen.
Had hem ook doorgegeven dat de node van mijn buurt misschien nog moest aangepast worden maar daar heeft hij geen antwoord op gegeven.
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Na wat opzoekwerk heb ik gezien dat voor 2.5 Gbps het 5ghz Wi-Fi netwerk connectie moet kunnen maken via een andere bandbreedte, namelijk 160. ( zie afbeelding).
Je kan dat aanpassen in je settings van je Telenet pagina waar je de modem informatie kan terugvinden.
Nu staat dit op 20-40-80, dit moet naar 20-40-80-160 geplaatst worden , maar je kan dat zelf niet doen.
De wijzigingen kunnen niet opgeslagen worden.
Volgens mij moet Telenet dit vanop afstand doen, zou er inderdaad mee te kunnen maken hebben dat ze het nog niet aangepast hebben aangezien de node hier in mijn buurt nog niet aangepast werd.
Terwijl men bij de Telenet helpdesk wel beweerd dat ik al op het juiste profiel sta.
Wordt vervolgd.
Mooie snelheden, heb jij iets speciaals moeten doen?
neen, enkel de modem te vervangen 🙂
das maximum wat ik krijg ipv 2.5

Inderdaad, mooie snelheden.
In ieder geval, ik heb gisteren nog gechat met de helpdesk en ze hebben een dossier aangemaakt bij de backoffice.
Er werd mij verteld dat ze mij op de juiste node gingen plaatsen.
Volgens mij heeft het te maken met het signaal van de bandbreedte op de 5GHZ wi-fi kanalen. (20-40-80-160).
Deze staan bij mij nu nog steeds op 20-40-80.
Aan de modem ligt het volgens mij niet want ik heb. het F@ST3896LG-TN model.
Dit staat ook zeer duidelijk vermeld in bijgevoegd screenshot.
hoe bedoel je
De snelheid in mijn eerste test was inderdaad bekabeld, maar blijkbaar kan mijn Dell latitude laptop maar 1Gbps/100Mbps aan.
Heb ook een draadloze test uitgevoerd met mijn Apple imac op ongeveer een 5 tal meter van de modem en daar is het ook. ongeveer een 900Mbps download en een 93 Mbps upload.
De andere testen waren via wi-fi met mijn iPhone 17 pro op 10 cm van de modem.
Maar hier gaat het ook niet sneller dan ongeveer 950 Mbps, terwijl de helpdesk me zei dat mijn iPhone wi-fi 6 compatibel is.
Sorry, had je berichtje verkeerd geïnterpreteerd. 🙂
Hoeveel haal jij maximum?
Beste netweters,
hier nog een laatste test om alle problemen uit te sluiten.
Mijn buurman had nog een iets langere CAT6 ethernet kabel liggen.
Ik heb deze kunnen verbinden met de gigabit ethernet poort van mijn iMac en via de 2.5 Gbps poort van de modem.
De test hieronder is dus bedraad, en daar kan je duidelijk zien dat ik niet hoger geraak dan 1 Gbps.
Van zodra er een oplossing is gekomen via Telenet laat ik jullie iets weten.
194 maximum ipv 2.5 gbps
Zou je eventueel in je Telenet pagina bij je modem kunnen nakijken bij veiligheid of de bandbreedte bij het wi-fi 5 ghz kanaal op 20-40-80-160 staat?
@fieldoxide Ben je zeker dat die MacBook hogere snelheden aankan dan 1000???
daarvoor moet je ook een geschikte internetkaart hebben of een utp naar usb verbinding hebben (heb deze en ik haal op mijn mini pc met dit kabeltje de snelheid van 2500/2500, wat dit kabeltje maximum aan kan, op pc heb ik een 10G internet kaart zitten waarmee ik op mijn fiber verbinding de snelheid haal, een juiste internet kaart of verbinding is dus nodig ook.
via wifi haal je soms die snelheden niet als je niet op de juiste wifi kanaal zit enz.