Beantwoorden
Merel
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Warming up? De vlam zit erin.

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?

Men schrijft veel over activeren van een simkaart. Nergens staat beschreven waarom het nodig is.

Ik tracht de functie van activeren te begrijpen, ook al mag de vraag wellicht als 'domme' vraag over komen.


Maar toch :

Met elke smartphone kan men zelf de sim kaart identificeren. Men moet het zelfs niet uit het toestel te halen. Alles is te achterhalen zoals Serienummer, IMEI, iCCID (nummer van de simkaart); provider identificatie, etc. etc.


Stel dat een simkaart gebruikt wordt met een maandelijks abonnement.
Ik ga er van uit dat tijdens mobiele telefonie oproep (of bij internet gebruik) alle deze gegevens uiteraard kan zien ?

Ik zou dus denken dat het perfect mogelijk zou zijn zonder activering om de telefoon functie toe te laten of te blokkeren ; idem voor internettoegang, in geval van wanbetaling.

Wat zou het de IP provider kunnen bommen op welke smartphone het kaartje is geplaatst, indien het wordt verplaatst naar een andere smartphone ?

 

Er ontgaat mij dus iets fundamenteels. Wat doet de activatie precies ?

 

Bedankt

0 Likes
6 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?

Een niet geactiveerde sim-kaart kan enkel gebruikt worden voor het noodnummer 112. Met de activatie wordt in het systeem aangegeven dat een kaart toegelaten is tot een bepaald netwerk.

De activatie is nodig om ongeoorloofd gebruik van het gsm-netwerk te beletten.

Stel dat er geen activatie zou nodig zijn: er wordt een vracht sim-kaarten gestolen. Deze zouden dan onrechtmatig kunnen gebruikt worden. De registratie betreft uitsluitend de sim-kaart. Er wordt niets geregistreerd bij de activatie over welk toestel. Een sim-kaart is toestel onafhankelijk.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?


@janne_man  schreef:

Een niet geactiveerde sim-kaart kan enkel gebruikt worden voor het noodnummer 112.


Is dat waar? Bron?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?

Verkeerde info verspreiden over het gebruik van noodnummers vind ik eigenlijk gevaarlijk ☹️.

Ik ken mensen, die op basis van dergelijke verkeerde info een oude GSM (zonder SIM kaart, of met een vervallen SIM kaart) altijd in hun auto liggen hebben.

Met het idee dat je hiermee altijd in geval van nood, naar 112 kan bellen.

 

Dit geeft mensen een vals gevoel van veiligheid, en kan zelfs verkeerd aflopen als je daarop rekent 🤔...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?

@flip1953 

 

Ik herinner mij van vroeger dat je in een publieke telefooncel ook het noodnummer kon bellen zonder geld in te steken.

 

Of het nu werkt met een mobieltje zonder sim, ik weet het niet, maar ik zou er niet van verschieten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?

Een telefooncel zonder geld in te steken, kan je beter vergelijken met een actieve SIMkaart zonder belkrediet 😊

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom is activeren van een simkaart wel nodig ?

@flip1953 

Zoek een met Google naar 112 bellen zonder simkaart. Bij een aantal Belgische gemeenten lees je: "met een GSM (zelfs zonder actief abonnement of registratie)."

Op de site https://www.112.be/nl/faq-112.html (van de federale overheid) staat er een tekst die je kan interpreteren: "Als je telefoon een SIM-kaart bevat is het mogelijk om het noodnummer 112 te bellen, zelfs als je telefoon nog niet ontgrendeld is."

 

Als je op de site van de Nederlands rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-ala... gaat, dan lees je: "U kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.".

 

Ja, Nederland is België niet.

 

 

0 Likes