Beantwoorden
Jari_Opsomer
Experienced Meerweter
Berichten: 88
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Hoi Netweters,

Ik ben benieuwd naar jullie opinion.

Waarom kunnen we eigenlijk niet roamen in eigen land? Ik ben recent veranderd van mobiel abonnement (van Telenet naar Mobile Vikings) omdat de coverage gewoon echt niet goed was. Nu heb ik veel beter bereik op het netwerk van Proximus. Maar waarom kan je roamen in het buitenland (dus: letterlijk alle netwerken in elk land (behalve in België) gebruiken), maar niet in België zelf? Heeft Telenet echt met alle Nederlandse (bv.) providers een contract ofso? En roamen in de EU is gratis, maar het kan niet in je eigen land? Dit zou ook de vele problemen die Telenet klanten hebben verhelpen (i.v.m. slechte coverage). Ik heb zelfs eens gedacht om een abonnement in Nederland af te sluiten zodat ik zou kunnen roamen in België. Ik snap ook niet waarom ik hier nergens iets over kan vinden. Is dit zo'n dom idee misschien? Het lijkt mij amazing. Proximus en Orange werken ook al een paar jaar samen (los van roamen). Waarom doet Telenet niet mee? Het zou toch fantastisch zijn dat alle zendmasten gebruikt kunnen worden? Nu worden er zendmasten gebouwd waar niet iedereen gebruik van kan maken. Eentje voor Telenet, eentje voor Orange en dan nog eentje voor Proximus. Serieus? 3 zendmasten voor 1 gebied? Dat is toch belachelijk? Hopelijk gaan Proximus en Orange al hun zendmasten delen, en kan Telenet meedoen. Dat zou perfect zijn! Komaan het is 2023... en ja ik weet dat het ook om geld gaat. Maar ik wil gerust een paar euro extra betalen om het volledige netwerk in België te kunnen gebruiken. 

Wat denken jullie?

Groetjes,
Jari

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: 'Roamen' in eigen land

 

0 Likes
19 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

@Jari_Opsomer 

Persoonlijk vindt ik Telenet een perfect netwerk hebben heb een goed bereik en de mobiele data zeer tevreden van. Proximus als Orange heeft een bedroevend bereik heb ik al een paar keer geprobeerd een paar keer over gegaan maar toch is Telenet voor mij nog het beste. Maar dit is een ervaring die iedereen anders beleefd en natuurlijk afhankelijk waar je bent en woont. De meeste doen het voor dat Telenet een slecht netwerk heeft maar dan vertellen ze er iet bij dat ze ergens achteraf wonen en dus een slecht bereik hebben en dan ligt het aan Telenet. 

Ok er kunnen altijd meer masten komen maar dit kan niet zo maar er zijn vergunningen alles nodig om het voor elkaar te krijgen om een mast te zetten. Vergeet ook niet dat Telenet geen eigen masten heeft die heeft enkel de Base masten. En Base was vroeger ook 1 van de beste voor het bereik. 

Betreft het 'roamen' daar zou ik wel willen zien dat je vanuit Belgie ook naar een buitenlands nummer kan bellen wat uit je mobiele abonnement gaat. Want als je idd in de  EU bent gaat dit wel enkel vanuit eigen land gaat dit niet. Maar voor de rest zeer tevreden van Telenet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Domestic roaming zoals dit heet, zal leiden tot minder functionerende antennes en minder netwerkkwaliteit.

Er gaat bijvoorbeeld een Telenet-antenne defect, waarom zou Telenet die nog herstellen? Want je kan roamen via Orange of Proximus.
Hetzelfde bij Proximus en Orange, antenne is uitgevallen. Niet de moeite om die op een zondag te herstellen, want er is roaming.
Van uitstel komt dan afstel. Iedere operator wijst naar elkaar en rekent op elkaars netwerk. De antenne in Poelkapelle? Die wordt toch maar door 15 man gebruikt, die gaan we niet upgraden naar 5G. Dat is te duur. Want Proximus heeft daar toevallig al 5G.

Ik kan nog een tijdje doorgaan, dit wordt een vies spelletje waarbij geen enkele operator nog de verantwoordelijkheid neemt om een eigen netwerk deftig te onderhouden en te vernieuwen.

Nu heb je drie netwerken, waar elke operator zijn best doet om zijn eigen netwerk te onderhouden om klanten tevreden te houden en nieuwe klanten te kunnen winnen. Dat levert betere netwerkkwaliteit op.

Concurrentie werkt!

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Slechte ontvangst is niet altijd in de afgelegen buurten. Ik woon in Antwerpen linkeroever in een recent appartement aan het galgenweel. Heb hier zwakke ontvangst van telenet en heel goede ontvangst voor Proximus. Als we met de GSM door het appartement gaan dan valt de verbinding soms zelfs weg.

Ik dacht ook dat de operatoren zelfs verplich zijn om hun masten te delen (natuurlijk tegen een vergoeding) met andere operatoren.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Masten delen en roaming zijn twee verschillende zaken.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

@Janneke_Dust 

De operatoren zijn dit niet verplicht aangezien iedereen zijn eigen netwerk + masten heeft. Behalve Telenet zelf die heeft de masten van Base ze hebben geen eigen masten in beheer. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Mijn beide dochters, 1 in Ranst en 1 in Wijnegem, hele slechte ontvangst, zelfs moeilijk om een normaal telefoongesprek mee te voeren. Ikzelf in Deurne wel tevreden. Aan mijn 2de verblijf aan de kust, De Haan rampzalig, zeker in het zomerseizoen. Mijn buren met Proximus zelfs perfecte 5G ontvangst. Dus, het zou nog wel wat beter kunnen.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

@dannyro 

Het kan altijd beter dat heb ik niet gezegd he 🙂 

Maar daar waar ik kom ben ik tevreden heb bereik en mobiele data is goed. 

Aan de zee heb ik zelf niks gemerkt dat het daar slechter is of iets en ben er de zomer geweest met volle drukte.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Klopt, in Ranst, Wijnegem en De Haan zie je voor Telenet minder goede dekking op de mobiele atlas van het BIPT: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
Dat betekent dat Telenet op die plaatsen antennes of masten zou moeten bijplaatsen of vervangen om de dekking te verbeteren.
Het is bovendien onzeker of Telenet dit ooit zal doen.

Logischerwijs kies je dus steeds voor een operator of formule op het netwerk dat de beste dekking heeft op de plaatsen waar jij dat persoonlijk nodig hebt.

Als je dat niet doet, kies je eigenlijk voor slechte ontvangst zonder dat je weet of het ooit zal verbeteren.

dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Inderdaad, volkomen gelijk heb je. Ik verblijf veel in De Haan, en ik ben inderdaad aan het kijken naar Mobile Vikings voor onze GSM's. Ik vind dat wel spijtig, de databundels bij Telenet is het beste vergeleken met de prijs. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Lees dit eens 

Roaming: uw mobiele telefoon in een ander EU-land gebruiken

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Sorry , kan de hyperlink.niet gebruiken via men.ihphone

Iedeeeen wild minder betalen , waarom jij meer ? snap ik niet goed.

0 Likes

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Helemaal mee eens.

0 Likes

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Vaste telefoon nooit problemen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

En waarom geen vaste lijn ? Ofwel extra gsm ant gebruiken zal zeker helpen.

0 Likes
dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Waarom kan je geen gebruik maken van roaming in België?

Op een camping, is niet mogelijk. Die antennes, daar heb ik geen ervaring mee. Voorbeeldje?

Ik gebruik een Myfi met data simkaart.

0 Likes