Beantwoorden
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

mobiele data EU

@Moderator 

Op dit moment hebben we een onbeperkt abonnement voor de mobiele data , dat wil zeggen wie in de One of One Up zit heeft 300 GB per nummer om te kunnen surfen in België. Voor het gebruik in de EU staat dit nog altijd op 40 GB om te gebruiken. 

Nu zag ik onlangs bij Proximus dat hun duurste abonnement ook 300 GB heeft maar dat die ook te gebruiken zijn in de EU , dus al het verbruik in België en EU gaat letterlijk uit de zelfde data pot. 

Wanneer gaat Telenet dit ook doen ? kan mij voorstellen dat voor sommige 40 GB niet voldoende is om te gebruiken. Denk wel dat het mooi zou zijn dat je de volledige 300 GB , beter gezegd je onbeperkte verbruik , ook in de rest van de EU kan verbruiken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
15 reacties
Ex-Netweter
 

mobiele data EU

Ik wil ook nog eens vriendelijk vragen om de illegale roamingtarieven bij ONE(up) die Telenet op haar website publiceert aan te passen naar de huidige Europese regels:

  1. Contractsamenvattingen/infofiches op https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/je-gegevens-aanpassen/je-abonnement/de-infofic...
    • 0,0030 euro (inclusief BTW) per MB na overschrijding van een "onbeperkte bundel" is een illegale roamingtoeslag, de wettelijk maximaal toegelaten roamingtoeslag in 2024 is 1,55 euro per GB (exclusief BTW) oftewel 0,0018 euro (inclusief BTW) per MB
    • 40 GB is een te lage en dus illegale roaming-volumelimiet voor een "onbeperkte bundel", de abonnementsprijs van een vergelijkbare stand-alone aanbieding zoals Proximus Mobile Unlimited kost 41,31 euro/maand (exclusief BTW). Volgens de wettelijke formule moet de minimale roaming-volumelimiet dan minstens 2 x 41,31 euro : 1,55 euro/GB = 54 GB (afgerond) bedragen.
  2. Disclaimers op https://www2.telenet.be/residential/nl/landingspaginas/tarieven/one en https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/one/
    • 0,0021 euro (inclusief BTW) per MB na overschrijding van een "onbeperkte bundel" is ook een illegale roamingtoeslag, de wettelijk maximaal toegelaten roamingtoeslag in 2024 is 1,55 euro per GB (exclusief BTW) oftewel 0,0018 euro (inclusief BTW) per MB
    • 40 GB is een te lage en dus illegale roaming-volumelimiet voor een "onbeperkte bundel", de abonnementsprijs van een vergelijkbare stand-alone aanbieding zoals Proximus Mobile Unlimited kost 41,31 euro/maand (exclusief BTW). Volgens de wettelijke formule moet de minimale roaming-volumelimiet dan minstens 2 x 41,31 euro : 1,55 euro/GB = 54 GB (afgerond) bedragen.

Sinds 1 januari 2024 moet de minimale roaming-volumelimiet dus 54 GB of hoger zijn en de roamingtoeslag mag maximaal 0,0018 euro (inclusief BTW) per MB bedragen. Telenet is dus met de huidige gehanteerde en gepubliceerde tarieven al meer dan anderhalve maand in overtreding!

Opgelet, vanaf 1 januari 2025 moet dit opnieuw aangepast worden. Dan is bij ongewijzigde prijzen de minimale roaming-volumelimiet 64 GB en de maximale roamingtoeslag maximaal 0,0015 euro (inclusief BTW) per MB.
Ook op 1 januari 2026 en op 1 januari 2027 moeten de roamingtarieven opnieuw aangepast worden aan de gewijzigde wettelijke plafonds!

bronnen:

https://www.bipt.be/operatoren/roaming-in-de-eer

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32022R0612

https://www.berec.europa.eu/en/document-categories/berec/regulatory-best-practices/guidelines/berec-...

 

 

 

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

mobiele data EU

Wat het datavolume betreft in de EU (buiten België) voor "bundels inclusief mobiel met unlimited data" voldoet Telenet aan de Europese regelgeving.
Op https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_en.htm#... staat wat een mobiele operator minimum moet bieden.

Volgens onderstaande regels biedt Telenet ongeveer het dubbel aan dan war het strikt moet doen (als je er van uitgaat dat een mobiel nummer in One(UP) +- 20 euro kost excl BTW, dit is zelfs iets minder)

 

"My contract includes unlimited data

If you have a mobile phone contract where you pay a fixed monthly fee and it includes bundled services with unlimited data, your mobile operator must give you with a large volume of roaming data. The exact amount will depend on how much you pay for your mobile contract. However, the volume of data must be at least twice the amount obtained by dividing the price of your mobile contract (excluding VAT) by the wholesale data roaming cap (€2 + VAT in 2022).

Your operator must tell you how much data is in your roaming allowance. If you go over your allowance while roaming, you will be charged extra. However, this surcharge will be limited to the wholesale data cap (€2 / GB + VAT in 2022).

Sample story

Contract with unlimited data - roaming allowance

Paulina in Luxembourg pays €40 (excluding VAT) for her mobile phone contract, which includes unlimited calls, text messages (SMS) and data. When she uses her mobile phone on holiday in Italy, she gets unlimited calls and SMS and at least 40 GB of data (2 x (€40 / €2) = 40)."


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

mobiele data EU

Die website die je vermeld, bevat verouderde informatie, gebaseerd op oudere roamingtarieven.

Telenet hanteert momenteel illegale roamingtarieven. Kijk naar de aanpassingen die Orange en Proximus sinds 1 januari 2024 hebben doorgevoerd. Die aanpassingen zijn niet toevallig, dat is gebeurd omdat de Europese regelgeving op 1 januari 2024 is verstrengd.

De komende jaren worden de Europese roamingtarieven telkens op 1 januari strenger geplafonneerd.

zie Artikel 11 Wholesaletarieven voor gereguleerde dataroamingdiensten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32022R0612#d1e1402-1-1

Bijvoorbeeld Orange Go Extreme heeft de Europese roaminglimiet verhoogd naar 60 GB: https://eshop.orange.be/nl/mobiel/gsm-abonnementen

Ik post dit niet zomaar hé. Ik heb dit bestudeerd, check mijn bronnen.

40 GB datalimiet in de EU is wettelijk gezien te laag. De twee verschillende(!) en te hoge roamingtoeslagen voor éénzelfde abonnementsformule op de website zijn ook fout. Orange hanteert sinds 1 januari 2024 ook de wettelijke maximum roamingtoeslag van 0,0018 euro/MB.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

mobiele data EU


@Ex-Netweter  schreef:

Die website die je vermeld, bevat verouderde informatie, gebaseerd op oudere roamingtarieven.

Telenet hanteert momenteel illegale roamingtarieven. Kijk naar de aanpassingen die Orange en Proximus sinds 1 januari 2024 hebben doorgevoerd. Die aanpassingen zijn niet toevallig, dat is gebeurd omdat de Europese regelgeving op 1 januari 2024 is verstrengd.

De komende jaren worden de Europese roamingtarieven telkens op 1 januari strenger geplafonneerd.

zie Artikel 11 Wholesaletarieven voor gereguleerde dataroamingdiensten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32022R0612#d1e1402-1-1

Bijvoorbeeld Orange Go Extreme heeft de Europese roaminglimiet verhoogd naar 60 GB: https://eshop.orange.be/nl/mobiel/gsm-abonnementen

Ik post dit niet zomaar hé. Ik heb dit bestudeerd, check mijn bronnen.

40 GB datalimiet in de EU is wettelijk gezien te laag. De twee verschillende(!) en te hoge roamingtoeslagen voor éénzelfde abonnementsformule op de website zijn ook fout. Orange hanteert sinds 1 januari 2024 ook de wettelijke maximum roamingtoeslag van 0,0018 euro/MB.


Het stukje dat verouderd is, is het wholesale tarief.
Het gemiddelde wholesaletarief dat de exploitant van het bezochte netwerk aan de roamingaanbieder mag berekenen voor de levering van gereguleerde dataroamingdiensten door middel van het bezochte netwerk, mag niet meer bedragen dan een preventief plafond van 2,00 EUR per gigabyte verzonden en ontvangen data. Dat maximale wholesaletarief daalt tot 1,80 EUR per gigabyte verzonden data op 1 januari 2023, tot 1,55 EUR per gigabyte op 1 januari 2024, tot 1,30 EUR per gigabyte op 1 januari 2025, tot 1,10 EUR per gigabyte op 1 januari 2026 en tot 1,00 EUR per gigabyte op uiterlijk 1 januari 2027, waarna het, onverminderd artikel 21, wordt gehandhaafd op 1,00 EUR per gigabyte verzonden data tot 30 juni 2032.

 

Maar als je rekent met een wholesale tarief van 1,55 EURO, dan voldoet Telenet nog ruimschoots aan de vereisten imho.
Het hangt er natuurlijk af met welk basisbedrag je rekening houdt.  Ik reken gemakkelijkshalve  met 20 euro voor een mobiel nummer met unlimited data binnen de One(UP) bundel.
Niet met de totaalprijs van de bundel, want die bevat ook oa vast Internet en andere zaken.

 

Dus dit is denk ik nog altijd correct:

the volume of data must be at least twice the amount obtained by dividing the price of your mobile contract (excluding VAT) by the wholesale data roaming cap (€1,55 + VAT in 2024).

 

Dus stel 20 euro incl btw voor een mobiel nummer = 16,53 euro excl BTW

16,53 *2 / (1,55 *1.21) = 17,58 GB
Hier zit wat rek op omdat ik reken hou met 20 euro per nummer, maar 40GB dat Telenet aanbied moet alleszins ruimschoots volstaan.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

mobiele data EU

Je berekening is fout, je moet steeds rekenen met bedragen exclusief BTW. (De limiet van 1,55 euro/GB is reeds een bedrag exclusief BTW)
20 euro (inclusief BTW) voor een stand-alone mobiel aanbod met 300 GB mobiele data is natuurlijk veel te weinig. Dat vind je in België nergens!
Ik baseer me op de BEREC-richtlijnen bladzijde 17:


Since there is a non-mobile service in the bundle, the domestic retail price of a stand-alone mobile service offer with the same characteristics could be used as the domestic retail price

 Met andere woorden, als Telenet zelf geen stand-alone aanbod met 300 GB data aanbiedt, mag je een vergelijkbaar stand-alone aanbod op de Belgische markt gebruiken om de minimale roaming volumelimiet te bepalen. Ik gebruik dus Proximus Mobile Unlimited om dit te bepalen. Zo is er geen discussie mogelijk.

Wie lager gaat dan een een roaming volumelimiet van 54 GB begeeft zich op juridisch zeer glad ijs.
Telenet heeft nog maar pas een boete van 1 miljoen euro van het BIPT gekregen wegens schending van de wetgeving.
Ze kunnen nu toch best wat oppassen met de kantjes er van af te lopen!

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

mobiele data EU


@Ex-Netweter  schreef:

Je berekening is fout, je moet steeds rekenen met bedragen exclusief BTW. (De limiet van 1,55 euro/GB is reeds een bedrag exclusief BTW)


Kan zijn dat ik mis ben met die exclusief of inclusief BTW, maar voor de grote orde maakt dat geen verschil.

 


@Ex-Netweter  schreef:

20 euro (inclusief BTW) voor een stand-alone mobiel aanbod met 300 GB mobiele data is natuurlijk veel te weinig. Dat vind je in België nergens!
Ik baseer me op de BEREC-richtlijnen bladzijde 17:


Since there is a non-mobile service in the bundle, the domestic retail price of a stand-alone mobile service offer with the same characteristics could be used as the domestic retail price

 Met andere woorden, als Telenet zelf geen stand-alone aanbod met 300 GB data aanbiedt, mag je een vergelijkbaar stand-alone aanbod op de Belgische markt gebruiken om de minimale roaming volumelimiet te bepalen. Ik gebruik dus Proximus Mobile Unlimited om dit te bepalen. Zo is er geen discussie mogelijk.

Wie lager gaat dan een een roaming volumelimiet van 54 GB begeeft zich op juridisch zeer glad ijs.
Telenet heeft nog maar pas een boete van 1 miljoen euro van het BIPT gekregen wegens schending van de wetgeving.
Ze kunnen nu toch best wat oppassen met de kantjes er van af te lopen!


Edit; ok ik snap en volg je redenering.

 

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GAW
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

mobiele data EU

De discussie over de hoeveelheden en prijzen ,ik vind dit zeer interessant ware het niet dat in Noord -Frankrijk  zelfs geen mogelijkheid is om te roamen.

Reeds maanden laat ik Telenet weten dat er in sommige gebieden (omgeving Duinkerke bv) geen verbinding is.  " geen netwerk". noch de gewone SIM noch de data SIM werken.

Mijn echtgenote heeft wel netwerk ,Zij gebruikt BASE.....raar toch?

Reeds Simkaart vervangen op aanraden telenet, kaarten verwisseld met gsm echtgenote ....... Bovendien. werkt het in andere zones wel (Reims bv).

De laatste vondst van telenet : "" als je nog eens in de streek bent neem dan eens contact ,dan zien we op welke antenne je zit""    Hoe dit moet zonder netwerk is mij niet duidelijk.

Voordeel:  mijn roaming kan nooit te hoog worden.

Er is nog veel werk aan "roaming"

marcel3X
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

mobiele data EU

Ik ga 2 keer per week, naar UK via EuroTunnel. roaming via Telenet is geen enkel probleem in die regio, zou 't probleem meer bij je eigen telefoon zoeken, iets met ontbreken van bepaalde frequenties...

GAW
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

mobiele data EU

Mijn echtgenote en ik hebben identieke gsm (iphone11). Met BASE werkt het op beide gsm wel ,met Telenet op geen enkele. ook niet met DATA sim op mijn Ipad.

Zoals ik vermelde zijn er streken in Frankrijk waar het wel werkt ( met verschillende providers).

marcel3X
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

mobiele data EU

Ik heb zelf een 14 Pro met Telenet One Sim en nergens last van, werkt gewoon in Duinkerken...

Klinkt toch als een reset, netwerk instellingen of APN..

Ligt niet aan.Telenet...

marcel3X
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

mobiele data EU

Eventueel manueel op Orange F zetten...

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2717
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

mobiele data EU

(Eventueel manueel op Orange F zetten...)

Het is op base dat je moet proberen maar zal niet veel doen denk ik

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 534
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

mobiele data EU

@patrick37 Ik heb het voor jou nagevraagd.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

marcel3X
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

mobiele data EU

1 voordeel bij Telenet is dat roaming los staat van de 300 GB, in principe kan je 340 GB per maand verbruiken incl roaming, ik mis trouwens Zwitserland bij Proximus, dat valt buiten EU roaming, ik heb ook KPN en daar valt 't gewoon binnen de bundel...

Ook bellen vanuit NL naar 't buitenland is ook gewoon binnen de bundel bij KPN...