Beantwoorden
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Sinds enkele dagen werkte de Telenet Safespot op mijn Mac Mini M2 Pro niet meer omdat mijn licentie (nog maar eens) zou verlopen zijn.

Omdat dit debacle maar bleef duren, besliste ik vandaag om de software nog maar eens te verwijderen en opnieuw te installeren. Na het verwijderen van Safespot, werd de Mac opnieuw opgestart. Bij de installatie van Telenet Safespot loopt het elke keer mis tijdens het koppelen. Steeds opnieuw krijg ik volgende melding: "De code is niet correct. Probeer het opnieuw."

Iemand een tip om Safespot Security alsnog geïnstalleerd te krijgen op mijn Mac Mini?

OS: MacOs Ventura 13.3.1 (a)

Scherm­afbeelding 2023-05-09 om 14.27.58.png

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Problemen met Telenet Safespot

46 reacties
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Suzy 

 

Nadat Safespot+ een maand lang goed functioneerde op mijn Mac Pro Mini M2 (geïnstalleerd op 28/09), heeft deze vandaag terug de geest gegeven.

Na het opstarten van mijn Mac Pro Mini M2, zag ik terug het beruchte kruisje over het Telenet-logo in de knoppenbalk.

Telenet-logo in de knoppenbalkTelenet-logo in de knoppenbalk

Bij het bekijken van de geschiedenis, stelde ik vast dat de licentie van Safespot+ nog maar eens verlopen is.

Geschiedenis Safespot+Geschiedenis Safespot+

Blijkbaar zijn de problemen in de nieuwe versie toch niet opgelost.

Voor de duidelijkheid wil ik er bij vermelden dat afgelopen woensdag de update van macOS Sonoma 14.1 geïnstalleerd werd op mijn Mac. Op woensdag en donderdag functioneerde Safespot nog gewoon. Op mijn MacBook Pro (Intel) waar Safespot pas op 23/10 kon gedownload en geïnstalleerd worden, werkt Safespot+ wel nog.

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 532
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Luvan Heb je ook al eens geprobeerd om Safespot opnieuw te installeren? 

Zijn er nog leden die dit opnieuw opmerken?


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

a009450
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes.

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Ja hoor ik kan juist het eerste karakter invullen en het overig verdwijn. Ik heb veel bezig geweest met Safespot dan lukt het en enkele dagen nadien licentie verlopen terug miserie.

Is daar nu geen enkele van Telenet of Bitdefender dat dat kan oplossen. Tenslotte betaal je er wel voor hé want gratis bestaat niet.

Groetjes, Alex.

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Bjarne 

 

Neen, ik heb deze keer (nog) niet geprobeerd om Safespot opnieuw te installeren.

Op de iets meer dan 2 jaar dat Telenet Safespot aanbiedt bij het ONEup-abonnement heb ik deze app al meer geïnstalleerd (en gedeinstalleerd) dan ik vingers en tenen heb. Uiteindelijk is dit ook niet de oplossing, want na verloop van enkele weken krijg je weer hetzelfde resultaat: "Licentie is verlopen!" Het is een beetje als rondrijden met een lekkende band. Je kan deze enkele keren oppompen, maar na verloop van tijd ga je die band laten herstellen (of vervangen). En uiteindelijk heb ik een computer om mee te werken en niet om mijn tijd te spenderen aan het steeds weer opnieuw installeren van Safespot.

Ik ben trouwens benieuwd hoelang Safespot het zal uithouden op mijn MacBook Pro (Intel).

Of er meerdere leden zijn met dit probleem is niet altijd duidelijk. Sowieso zijn er, maar niet iedereen gebruikt dit forum om zijn of haar probleem voor te leggen.

Ik wacht "geduldig" tot er weer een oplossing gevonden wordt...

Alain2100
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Hier ook nog steeds hetzelfde probleem.

Bij herinstallatie van Safespot werkt het een paar dagen en dan krijg je de melding dat de licentie verlopen is, geen update mogelijk.

Ik heb het opgegeven om Safespot op een Mac Mini te installeren 😵💫

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Luvan @a009450 @Alain2100 bedankt voor alle feedback. We appreciëren dit ten zeerste, zo kunnen wij dit ook blijven doorgeven intern.

Zoals eerder in dit onderwerp vermeld hebben de collega's logs nodig om dit met de vendor te kunnen onderzoeken in detail.
Het zou ontzettend helpen als jullie deze logs kunnen verzamelen en aan ons kunnen bezorgen.

Het is een redelijk technisch stappenplan om uit te voeren, maar als dit lukt, mag je dit zeker doen.
De logs mag je dan doorsturen naar ons via een privébericht naar @Moderator, deel dit met ons via een WeTransfer URL bijvoorbeeld.

Spoiler

MacOS Proxy logs:

You must create a file in order to start logging.

  1. In terminal run: sudo touch /Library/Telenet/logs
  2. restart computer
  3. start: console.app
  4. in the console application, in the search field located in the top right corner, enter this text: process:EKServiceDaemon
  5. Copy the text seen in the console app to a text file and send that over

MacOS Endpoint logs:

Run the below commands in terminal and finally send the zip file.

  1. Run sudo /Library/Endpoint/AVP/enterprise/GatherBD start
  2. /Library/Endpoint/AVP/enterprise/GatherBD archive all
  3. Run sudo /Library/Endpoint/AVP/enterprise/GatherBD stop
  4. Send the ProductSupport.zip file from/private/tmp/ProductSupport.zip

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

a009450
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes.

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Beste Suzy,

Vandaag 07/11/23 geprobeerd en nog steeds dezelfde fout.Scherm­afbeelding 2023-11-07 om 18.12.39.png

Mvg, Alex.

a009450
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes.

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Scherm­afbeelding 2023-10-06 om 16.46.07.png 

Nog een voorbeeld dit is een oude print screen

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Suzy 

Deze keer ga ik je geen logs kunnen bezorgen omdat ik de Safespot-beveiliging zowel op mijn MacBook Pro (Intel), als op de Mac Pro Mini (M2) verwijderd heb.

De reden hiervoor is dat de batterij van mijn MacBook Pro op minder dan een uur leeg was doordat de fans in overdrive probeerden om mijn MacBook te koelen die ontzettend heet werd. Dit zonder ook maar één zwaar of grafisch programma te draaien. Ook de Mac Mini werd - ondanks dat de licentie hier alweer verlopen was - veel warmer dan normaal.

Na het verwijderen van Safespot hebben beide toestellen terug een aanvaardbare werktemperatuur en gaat de batterij van de MacBook meerdere uren mee. Zelfs wanneer ik ondertussen zwaardere programma's tegelijkertijd gebruik.

In een ver verleden, toen mijn Windows-computer en MacBook nog beveiligd werden door Bitdefender, had ik dit ook al eens voor. De helpdesk van Bitdefender gaf toen toe dat er een bug zat in hun beveiligingssoftware, maar ze hebben nooit een oplossing kunnen aanreiken. Uiteindelijk koos ik ervoor om de beveiligingssoftware van Telenet te gebruiken. Dat deze software een aangepaste versie is van Bitdefender, wist ik toen nog niet.

Ik betwijfel sterk of er ooit een duurzame oplossing komt voor de problemen met Safespot.

a009450
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes.

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Luvan,

 

Dat probleem heb ik ook al gehad, na verwijder van Safespot was mijn MacBook weer zoals voorheen.

Mvg 

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@a009450 

Wij zullen wel niet de enige zijn die hiermee af te rekenen hebben.

Na bepaalde updates heeft Safespot (Bitdefender) heel wat werkgeheugen en andere bronnen nodig. Alleen wil je die gebruiken om je software vlot te laten draaien en niet voor een app die op de achtergrond draait.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Luvan @a009450 @Alain2100 

Er staat ondertussen terug een nieuwe installer live op: Telenet Safespot - Endpoint Security.
Probeer hem zeker eens uit, deze is opnieuw getest en bevat opnieuw verbeteringen op basis van jullie feedback.

Merk je toch iets op, mag je dit uiteraard steeds melden hier! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Suzy 

 

Ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Bij de installatie kan de koppelingscode terug ingevoerd worden zonder een foutmelding te krijgen na het invoeren van het 1e cijfer of letter.

Er worden blijkbaar minder sources gebruikt door de Safespot-app, waardoor de MacBook minder warm wordt en de batterij eveneens minder wordt belast.

En nu maar duimen dat de licentie na verloop van enkele weken niet terug vervalt. 🤞

Bedankt voor het opvolgen van dit probleem en de terugkoppeling ervan.

Alain2100
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Installatie is gelukt na de-installeren van de vorige versie. En nu zien of het deze keer blijft werken 🤞

a009450
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes.

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Ik heb mijn een antivirus gekocht, ik vond het risico te groot voor te wachten. Maar toch bedankt voor de info

Mvg, Alex