Beantwoorden
Macinéén
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Ik heb recent Safespot+ geactiveerd en ook op al mijn toestellen de safespot guard app geïnstalleerd.  Op mijn iPhone zie ik echter dat wanneer ik mijn gsm wil beginnen gebruiken, deze op 4G staat en pas overschakelt op WIFI als ik iets begin te doen. Ik heb de Guard app ook op mijn iPad, hier heb ik geen problemen. Het probleem doet zich enkel voor op de iPhones hier in huis (Getest op de 12, 12Pro en 8 ). Heeft iemand toevallig hetzelfde probleem of weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?

0 Likes
14 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Macinéén  

Dit is iets wat ik al lang heb zolang ik de safespot al gebruik. Als je de VPN uitzet dan is dit probleem van de baan af. Het heeft dus te maken met je VPN op de iPhone. Op het moment dat je dus je toestel begint te gebruiken zie je dat VPN ingeschakeld wordt en zal je toestel overgaan op wifi , als je dan je toestel terug weg legt zal je toestel naar 4G gaan. 

 

Je kan eens kijken bij :

* instellingen

* algemeen

* VPN

* verbind op aanvraag uit te zetten. 

Als je die uitzet zal je op je wifi verbonden blijven maar dien je elke keer dat je buitenhuis gaat of als je beveiligd wil zijn op je wifi dien je VPN aan te zetten. Op de tablet heb ik dit probleem ook niet want daar zit geen 4G verbinding op dus die schakelt niet elke keer over. Waarschijnlijk komt het gewoon omdat de 4G verbinding continu aanstaat , niet verbonden hé want dat is met wifi maar in de slaapstand verbind deze met 4G. Anders zou ik ook geen andere verklaring hebben hoe dit precies werkt.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Macinéén @patrick37 ik heb dit eens besproken met de collega's van Safespot binnen Telenet en dit zou niet mogen voorvallen. Zij stelden volgende stappen voor:

 

  1. Meest recente versie van Safespot Guard geïnstalleerd?
    1. Nee? Nieuwste versie installeren en opnieuw testen
    2. Ja? Dan moet je de Safespot Guard app verwijderen + opnieuw installeren en pairen

Kunnen jullie dit eens proberen en ons laten weten of dit iets heeft opgelost?

Ook zouden ze willen weten of jullie nog andere VPN-verbindingen op jullie toestellen hebben lopen? Op iOS kan je dit controleren via Instellingen > Algemeen > VPN. Staan er hier nog andere tussen of eventueel meerdere van Safespot Guard? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Suzy  

Heb de app verwijderd en er terug opgezet. Heb geen andere VPN verbindingen erin staan dus ook niet actief. 

 

Heb nu dus een tijdje de iPhone uitgehad en zie dat deze terug op 4G springt. Als ik het toestel terug aanzet ( uit de slaap stand ) dan verbind de VPN zich terug en verbind deze erna met wifi. 

 

Of het ligt aan het feit dat bij VPN ' verbind op aanvraag ' uit moet staan of aan moet staan dat is iets wat ik niet echt thuis kan brengen. Heb de functie 'verbind op aanvraag' al eens uitgezet maar dat is in de praktijk niet handig want dan werkt je VPN verbinding niet en dien je deze handmatig aan te zetten. 

 

IMG_0470.jpeg

IMG_0471.jpeg

 Hier zie je duidelijk het voorbeeld. Uit betekend 4G en als je het toestel aanzet gaat die pas op wifi. VPN uit zetten en deze blijft op wifi staan. 

IMG_0472.jpeg

IMG_0473.jpeg

IMG_0474.jpeg


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Macinéén
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Suzy het verwijderen van de app heeft het probleem niet verholpen (app is up-to-date). Safespot Guard is ook de enige VPN die is ingested. Ik ervaar exact dezelfde problemen als hoe @patrick37 ze heeft omschreven. Toen ik dit probleem heb voorgelegd aan de klantendienst via Whatsapp kreeg ik echter deze reactie:

9E8A85F3-C334-45B1-8279-ECBA0D0105E7.jpeg

 

Ik ben niet verder ingegaan op dat antwoord omdat ik het gevoel had dat dit toch nergens ging toe leiden. 

Macinéén
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Nog ter toevoeging, dit gebeurt op de 3 iPhone’s in huis. Op de iPad’s loopt het vlekkeloos. Al heb ik soms wel problemen met het opzetten van een FaceTime gesprek 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Macinéén  

FaceTime is een gekend probleem en wordt onderzocht. 

Daar verwijs ik je voor door naar deze topic :

 

https://www.netweters.be/t5/Telenet-apps-platformen/Safespot-Guard-en-FaceTime-op-iPad-werken-niet-s...

 

Om op dit probleem terug te komen , ik heb ook twee iPhone toestellen en merk op de twee hetzelfde maar de iPad is geen probleem. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Bedankt voor jullie inzichten en uitgebreide feedback! Ik stuur dit intern door naar enkele collega's van Safespot voor verder onderzoek. Keep you posted! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Ondertussen heb ik meer informatie gekregen van de Safespot engineers binnen Telenet. Ze hebben me laten weten dat dit "expected behavior" is. Om batterijverbruik te besparen, wordt de VPN verbroken tijdens de "sleep" van het iOS-toestel. Zodra je het toestel terug gebruikt, zal de wifi en de VPN terug inschakelen. 

 

Ook hebben ze bijkomstig onderzoek gedaan en hebben ze gezien dat er hier heel wat gelijkaardige topics over bestaan online. Dit gedrag is blijkbaar eigen aan een VPN in combinatie met iOS, tenzij men de VPN ten alle tijde aan forceert (want dan blijft de VPN actief en dus ook de wifi). Maar dit laatste is niet het geval met Safespot Guard.

 

Dus dan weten jullie dat dit het normale gedrag is en geen probleem of bug. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Karelg2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Hmmmm. Dit vind ik een zeer bedroevend en ver van aanvaardbaar antwoord. Ik ben nog niet zo lang OneUp klant, dat ik ondermeer omwille van de bijkomende beveiliging nam. 

 

Waarom ontoereikend antwoord:  Ik merk dat het overschakelen naar 4G niet alleen voorvalt bij het slapengaan van de iPhone. Ik zou dit trouwens nog aanvaardbaar vinden. Ook als ik bijvoorbeeld op de HLN app, een video afspeel binnen een artikel, wordt na een 10-tal seconden al de VPN uitgeschakeld en word ik naar 4G overgeschakeld. En dit is echt niet enkel bij mij thuis. Gevolg: de video wordt abrupt onderbroken. Als ik 'verbind automatisch' uitschakel, heb ik dit probleem allerminst.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Karelg2  

Hoe zo schakelt jou VPN uit na een tien tal seconde ? Dit probleem ervaar ik absoluut niet de VPN blijft gewoon aanstaan als de gsm éénmaal op wifi verbonden is. 

 

Enkel is het zo dat de 4G inschakelt als ik de iPhone in slaapstand zet. Daarna na het uit de slaapstand halen gaat het toestel naar wifi en is de VPN verbonden en kan ik blijven surfen op VPN. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Karelg2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Net nog even opnieuw de sequentie gereproduceerd. iPhone openen. Die staat op Wifi. Wifi uitgeschakeld - vlieguigmode (om zeker te zijn dat alles clean opstart). Wifi terug opgestart. Dan komt na een paar seconden VPN teken even op. HLN app opgestart. Opnieuw komt VPN teken even op. Artikel gekozen met embedded video. Afspelen embedded video. Na 19 seconden wordt de video onderbroken (probeer opnieuw) en zit ik op 4G. De tijd varieert. Het gebeurde ook al na 7 seconden en boven de 20 seconden. Als ik dan terug ga naar het hoofdmenu van HLN app, start VPN weer op en ook de Wifi.

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Karelg2 

Zet in Locatievoorzieningen Wifinetwerken uit en herstart de iPhone.

https://www.iculture.nl/tips/locatievoorzieningen-ios-uitgelegd/

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

@Karelg2  

Dan ervaar je dit enkel in HNL app ? Hier wordt die ook gebruikt maar wij ervaren daar geen probleem mee. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Karelg2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Safespot Guard app schakelt over naar 4G ipv WIFI

Bedankt voor de aanmoedigingen van iedereen. Ik heb uiteindelijk Safespot en Safeguard en de VPN configuratie verwijderd en alles opnieuw geïnstalleerd. Alles werkt nu naar verwachting. Dus nog steeds op 4G terwijl de iPhone in sleep mode is, maar dat lijkt mij normaal. Embedded video binnen de HLN app wordt niet meer onderbroken.