Beantwoorden
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Ik ben net overgestapt van Wigo 35 naar OneUp en zit nu al de hele tijd te tobben of ik Safespot+ ga activeren op de modem of niet: ik lees dat er toch regelmatig problemen zijn met allerlei zaken, maar goed: dingen die goed lopen worden meestal niet op het internet gegooid 😉.

 

Momenteel gebruik ik na de modem twee Unifi-switches, enkele Ubiquiti-AP's en een Cloudkey. Verder ook een NAS en enkele 'slimme' apparaten zoals een deurslot, Google speakers eneen camera. Mijn desktop en laptop zijn beveiligd met Norton.

 

Concreet:

- Zijn er bij het gebruik van Safespot en Safeguard gegarandeerd geen problemen met toegang van buitenaf tot bv. een NAS?

- Verbruiken de beide apps van Telenet veel batterij op pakweg een smartphone of laptop?

 

Alvast bedankt!

Tags (2)
0 Likes
16 reacties
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Safespot+ bestaat uit meerdere modules: https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-safespot-).

 

1) Safesurf: software die ze installeren/activeren op de Telenet modem/gateway. Het doet filtering op je internettraffiek. Voor mij zeer onduidelijk wat het technisch doet.  Daar heb ik deze post voor gestart: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Wat-is-Safesurf-technisch/td-p/124597

 

2) Safespot+ = Safesurf + 2 apps:

Safespot-app: Ik vermoed de beheersmodule van de Safespot-Guard apps die geinstalleerd zijn op je verschillende toestellen.

Safespot Guard-app: Dit lijk de antivirus te zijn wat onderliggend Bitdefender is als ik internet er op nalees. Vermoedelijk krijg je hier ook VPN opties mee.

 

Nooit iets van aangetrokken omdat ik dergelijke dienstverlening meestal onder de verwachtingen vind. Je hebt amper zelf controle over de werking en dus kan je meestal niet troubleshooten en dus afhankelijk van Telenet, lees in de **bleep** zitten omdat de helpdesk het zelf niet weet. Ik wil ook geen meuk hebben wat ik zelf heb over ingelezen wat de impact is op mijn toestellen en netwerk: performance, privacy, veiligheid etc.

 

Echter als je het standaard onderdeel van het nieuwe ONE abonnement maakt, is het een ander verhaal. Ik vind Telenet uitermate vaag over wat het technisch allemaal inhoudt. Ik vind dit cruciaal om te weten en als Telenet niet deze informatie kan verschaffen is er een vertrouwensbreuk. Ik kijk nog even de kat uit de boom omdat ik nog de Yugo-promo heb tot einde juni.

0 Likes
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Bedankt voor de uitleg!

Ik ben er zelf ook niet zo voor te vinden om apps e.d. te installeren die ik niet volledig zou kunnen controleren (tja, voor zover mijn kennis het natuurlijk toelaat).

 

Maar als ik het goed begrijp kan ik wel Safesurf op de modem laten installeren zonder de bijhorende apps op computers, smartphone en laptop te gebruiken?

0 Likes
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Klopt, maar dat is Safesurf dat in One zit (en ook One up). Moet je enkel dat activeren. 

Btw, voor minder technische mensen kan het wel een goede oplossing zijn natuurlijk. Voor mij is het dat niet maar dat is mijn individuele use case.

0 Likes
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Ah, ok, da's prima - ik ga het even activeren, als het niet bevalt, kan ik het altijd uitschakelen.

 

Edit: Safesurf op de modem zelf kan ik niet apart activeren, neem ik aan. Als ik Safespot+ activeer, ben ik niet verplicht om de app op mijn smartphone te zetten, hoop ik?

0 Likes
gui1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
De vernieuwde WIGO? Topicvreter! Laat de zon in je hart! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

@Elpenoor

 

goede opmerking, dat zou ik ook willen weten. Hopelijk een antwoord.

ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Ik gebruik het zelf niet, maar ik vermoed van wel aangezien in One enkel Safesurf zit en geen Safespot+ (die wel in One up zit). Misschien dat iemand hier op het forum wel een antwoord heeft?

 

Meer info op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/alles-over-safesurf/

 

gui1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
De vernieuwde WIGO? Topicvreter! Laat de zon in je hart! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Hi,

is er echt niemand op dit forum die een antwoord weet op het volgende:

 

Edit: Safesurf op de modem zelf kan ik niet apart activeren, neem ik aan. Als ik Safespot+ activeer, ben ik niet verplicht om de app op mijn smartphone te zetten, hoop ik?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot+: aangeraden of niet?

@gui1 

Als jij enkel safespot activeert op je modem ben je niet verplicht om de apps ook te gebruiken. Enkel via de app kan je zien welke apparaten er beveiligd zijn , welke apparaten in je netwerk zitten om te beveiligen , je Safespot  toe te kennen aan je gsm of tablet ( want daar kan je de code mee krijgen om te koppelen , safespot guard app ). Ook krijg je in de safespot app meldingen als er 'verdachte' dingen geburen bijvoorbeeld een poort hack een wachtwoord hack dat soort dingen. Die meldingen kan je dus ook niet zien als je de app niet gebruikt. 

Moest je het enkel gebruiken voor je pc of laptop ben je dus niet verplicht om de apps te gebruiken. 

 

Daarnaast dien je op je pc ook geen andere antivirus programma te hebben anders werkt het niet en zijn er conflicten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord!

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Safespot+: aangeraden of niet?

Het enige probleem dat ik heb met Safespot Guard is dat ik via de VPN verbinding geen FaceTime gesprekken kan realiseren op een iPad.

 

Op de iPhones met deze VPN werkt het wel maar niet op de iPads. Bizar. Dat is dan meteen ook de reden waarom ik Safespot Guard op al mijn toestellen maar heb uitschakelt. 

 

Jammer dat ik dan via het mobiel netwerk of een extern wifi signaal deze beveiliging niet heb. Maar het nadeel is wat te groot.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Tja, dat zou dus al een reden zijn om het niet te gebruiken, moet ik bekennen: FaceTime gebruiken we dagelijks, en om voor zulke 'eenvoudige' toepassingen al 'miserie' te moeten ondervinden ... (Alles is relatief, ik weet het 😉)

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot+: aangeraden of niet?

@Elpenoor  

Als dat een reden is om het niet te installeren is dat je eigen keus natuurlijk. Ik zelf gebruik dat niet dus ga er niks van ondervinden. 

 

Als je nu ONE  ( up ) hebt is dit een inbegrepen optie en ben je niet verplicht deze optie te activeren. Als er dus al reacties komen en bevindingen van andere gebruikers dat bepaalde dingen niet werken dan moet je die overweging maken. 

 

Zelf ben ik zeer content ervan en ondervind ik geen enkel probleem op geen enkel toepassing die ik zelf gebruik. Face Time is een toepassing die ik niet gebruik , ondanks ik iPhone gebruik. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Safespot+: aangeraden of niet?

Ja, toegegeven: al bij al heeft het meer voor- dan nadelen, maar mijn echtgenote is niet zo ICT-vaardig en als er dan iets foutloopt, weet ik dat het voor veel ergernis zal zorgen (waarmee ik niet gezegd heb dat het bij pakketten als Norton niet fout kan lopen, uiteraard). Toch maar even uitproberen 🙂 Nogmaals bedankt!

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot+: aangeraden of niet?

@Elpenoor  

Dat is bij mijn partner net zo hoor. Als die iets niet voor elkaar krijgt dan hoor ik het wel en dan is het in eens niks waard. Als ik het werkend krijg dan hoor je mijn partner niet meer dan is die zeer tevreden dus ja ik ken die situatie 🙂 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.