24751
netweters
|
152332
antwoorden
|
20691
vragen
|
Beste
wat zijn jullie meningen ivm onderstaand:
Ik heb vandaag een nieuwe iphone Xr aangekocht in telenet winkel.
Deze blijkt defect,dus terug naar de winkel geweest ,daar weigeren ze een ander toestel te geven.
Ze willen dus de iphone opsturen om te herstellen,(duur 14dagen).
ligt het aan mij of is dit niet kunnen?
ze mogen deze nog herstellen,dus je koopt dan direct een telefoon die gedemonteeerd is geweest.
Dit hangt (denk ik) af van welk contract Telenet heeft met Apple en/of andere leveranciers. Zij hebben waarschijnlijk niet de mogelijkheid om binnen een bepaalde periode toestellen om te ruilen wanneer deze defect zijn zoals dat wel kan bij andere verkopers. Misschien is dat ook wel één van de redenen waarom ze die telefoons goedkoper kunnen aanbieden.
Het is het altijd het beste om een nieuwe telefoon door de winkelbediende van Telenet te laten openen, opstarten en installeren.
Wat de herstelling betreft:
Het is vervelend om een splinternieuwe telefoon ter herstelling op te sturen, maar de telefoons gaan naar een specialiseerde firma die de herstellingen uitvoert. Als ze de telefoon demonteren, herstellen en terug monteren mag je er van uitgaan dat dit professioneel is uitgevoerd.
Als blijkt dat het toestel toch onherstelbaar is of de kosten om het te herstellen te hoog oplopen ontvangt u alsnog een nieuw toestel.
De tijd dat je telefoon binnen is voor herstelling verlengt de garantietermijn. Zorg er wel voor dat je bewijzen bijhoudt. Dus als het toestel 14 dagen binnen is, eindigt de garantieperiode van twee jaar pas na twee jaar en 14 dagen na de aankoop.
@kevinvdb het is niet echt klantvriendelijk dat staat voor op maar het is de wettelijke verlichting van Telenet om deze binnen te doen ter reparatie. Daarbij wordt nagezien of het door val schade komt of dat het defect er al was toen deze de fabriek uit ging en andere dingen. Dan beslissen zij of u een ander toestel krijgt of dat u deze kan gebruiken na de reparatie. Dit geldt trouwens bij alle verkochte toestellen .
@kevinvdb heb dit eens even nagevraagd, omdat ik zelf ook wel benieuwd was naar de procedure in de Telenet shops. En ik kan bevestigen dat er een DOA-procedure (dead on arrival) bestaat voor smartphones en tablets.
Wanneer ik jouw uitleg lees, lijkt jouw toestel hier voor in aanmerking te komen. Het is ook aan te raden dat de medewerker in het Telenet center het toestel opstart bij verkoop. Die check zorgt ervoor dat ze onmiddellijk deze controle kunnen uitvoeren. Misschien een tip voor anderen om hiernaar te vragen zodra je een toestel aankoopt.
Er zijn uiteraard nog enkele andere voorwaarden die van toepassing zijn. Ga daarom zeker zo snel mogelijk terug naar het Telenet center.