Beantwoorden
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

Hey,

 

Binnenkort ben ik van plan om een nieuwe smartphone aan te kopen.

 

Nu heb ik een motorola G5 Plus.

Echter kreeg deze maar 1 grote android update en 2 jaar beveiligingsupdates...erg jammer gezien er fabrikanten zijn die veel beter doen.

 

Mijn budget ligt tussen de €500 en €700

 

Wat ik belangrijk vind is:

- goede software ondersteuning 

- een goede batterij

- een groot scherm +- 6 inch

- 5G mogelijkheden, kwestie dat het al futureproof is. (Ik doe gemiddeld 3 a 5 jaar met een smartphone)

 

Ik kijk nu vooral naar merken zoals Google, Nokia en Oneplus.

 

1. Google brengt helaas zijn pixels niet naar de Benelux....ze bieden 3j android en beveiligingsupdates, maar nog geen 5G

 

2. Nokia gebruikt Android One en garandeert hierbij dus 2 Android updates en 3 jaar beveiligings updates, ze brengen 5G modellen dit najaar uit.

 

3. Oneplus zij gebruiken Oxygen OS, een volgens hen soepele android ervaring, ze hebben reeds 5G aanboord Oneplus 8 en 8 Pro

+ Eind juli 2020 brengen ze ook een goedkoper model uit met 5G

Alleen ken ik hun update beleid niet...iemand hier ervaring mee?

Ik las gisteren dat ze bij de modellen van 2020 willen overschakelen naar 3jaar Android updates en 4 jaar beveiligingsupdates.

Bron: 

https://androidworld-nl.cdn.ampproject.org/v/s/androidworld.nl/amp/nieuws/oneplus-4-jaar-updates-202...

 

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

 

 

 

26 reacties
Enio
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

Beste,

 

 

De nieuwe Oneplus Nord komt uit op 21Juli. check oneplus website.

Dit is een Mid-range telefoon van minder dan 500€ met 5G volgens de geruchten.

 

https://www.oneplus.com/be_nl

 

 

TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@Enio ben ik idd heel erg benieuwd naar. Hardware zal wel inorde zijn vermoed ik, maar software matig, Oxygen os....update policy....ik weet het niet.

 

Ik twijfel echt enorm

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@TMCLS93  de reviews die ik heb gezien en gelezen zouden heel goed zijn van de one plus. Mijn collega heeft er eentje gekocht en is er heel erg tevreden over en hij heeft zijn Iphone 11 pro daarvoor weg gedaan en hij wil geen andere meer. Maar ja ook niet iedereen wil Iphone natuurlijk dat begrijp ik ook maar je hebt misschien een extra punt om niet te twijfelen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@patrick37 en hoe zit het met de software ondersteuning? Want dat staat naast 5G zeer hoog op de prioriteitenlijst

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@TMCLS93  die zouden zelfs heel goed zijn en dat is ook iets wat ik in de reviews heb gezien. Beter zelfs als een Oppo of een van die andere 'onbekende' merken. Zelf ben ik ook erg aan het twijfelen om er zo ene te kopen als ik mijn Iphone weg zou doen. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=2PT_UmvI3mQ


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

Het zou fijn zijn moesten ze ongeveer dezelfde softw ondersteuning bieden als Google met hun Pixel lijn doet.

 

Extra vraag: de pixels zijn zoals eerder aangegeven niet uitgebracht in de Benelux, maar ik zag de Pixel 4 wel bij bol.com staan, grijze import? Is dit betrouwbaar? Aangezien de Pixel lijn ook erg interessant is.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@TMCLS93  zie wel dat die dan ook ECHT simlockvrij is. Want er kan wel bij staan simlock vrij maar dan kan dat  enkel voor Nederland zijn en niet voor Belgie. Ik zelf zou dat die aankoop niet doen want als die hier niet werkt of de bepaalde functies werken niet of is ook echt niet simlock vrij dan sta je daar te kijken. Want het is net als Apple als die een update doen bepaalde functie's of dergelijke op het toestel werken niet in alle landen. En dat denk ik dat dat met alle toestellen zo is.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

Klopt, vind t echt wel een spijtige zaak dat Google ze in de Benelux niet officieel op de markt brengt.

 

 

0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@sb ik dacht me te herinneren dat jij een Pixel 3 in bezit hebt? Zo ja, waar heb jij deze gekocht, aangezien deze niet in België is uitgebracht?

 

Ik overweeg namelijk een Pixel 5 in het najaar ☺️ 

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

Ik heb een OnePlus 5T, die kwam uit eind 2017 met Android 7 en heeft nu Android 10 (Google security patch level April 5). Niet slecht qua major Android updates. De maandelijkse Google security updates krijgt de phone niet allemaal. Wel een aantal (de belangrijkste?) per jaar. Hoeveel ik er nog ga krijgen weet ik niet. Ik heb ook een reserve Android One Xiaomi Mi A1, die kwam uit eind 2017 met Android 7 en heeft nu Android 9 (Google security patch level June 5). Zoals je ziet doet OnePlus in dit particulier geval zelfs beter dan Android One. Maar Android One is dan weer beter met security patches.

 

fwiw: zelf draai ik ondertussen de Phh's Android 10 AOSP Treble GSI op de Mi A1 (met Google security patch level July 5) en custom kernel.

 

In het kort: zelf zou ik voor low budget (<300 eu) opnieuw kiezen voor Android One. Voor high budget (>500 eu) voor OnePlus of (e.g. Nokia) Android One.

 

Iets anders: Android One heeft typisch ook A/B seamless upgrade. Dat zijn alle partities twee keer. Dat vind ik (persoonlijk) een must.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@patrick37 bol.com heeft net bevestigd dat de pixel 3a en pixel 4's in hun assortiment ook in België werken. Maar aangezien ze van vorig jaar zijn wacht ik op nieuws over de pixel 5.

 

So Telenet, kom maar op met 5G ☺️ aleja eerst de veiling natuurlijk nog...hopelijk duurt die geen jaren meer....

0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@NofanTasi onder de €300 ga ik ni gaan. 

 

Het zit zo, door mijn beperking heb ik een smartphone nodig dat als hulomiddel dient. Hier is dus een tussenkomst voorzien van €453, en als ik dus zelf nog €250 opleg, kom ik aan €700 ongeveer.hoger dan dat bedrag ga ik dus ook weer niet.

 

Maar ik merk dat er tussen de €500-€700 echt veel keuze is, en door de criteria waar ik waarde aan hecht vallen er wel wat af, maar los van dat feit twijfel ik enorm nog.

 

Wat de twee partities bij Android One betreft, hoe zit dat in elkaar?

 

+ Oneplus heeft eind 2019 aangegeven dat ze vanaf 2020 4 jaar security updates zouden geven en 3 jaar OS upgrades. Maar ik weet niet of dit reeds van toepassing is. Ik vind goede ondersteuning erg belangrijk ook omdat ik om de 4 jaar tussenkomst krijg vanaf nu.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

@TMCLS93 

Google phones zijn per definitie goed wat updates betreft 😃. Maar niet goedkoop, misschien zelfs te duur voor de HW specificaties. Voor A/B zie: https://source.android.com/devices/tech/ota/ab

 

{*niet* 'like'-en aub}
Enio
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Raad bij aankoop nieuwe smartphone

Ik heb bijna alle oneplus toestellen gehad van oneplus. vanaf de 2 tot nu de 7Pro behalve de T versies en kan zeggen dat de software dik in orde is. veel updates. kijk maar eens op het oneplus forum.

 

OxygenOS is bijna stock android! maar met al de leuke extra's en geen reclame of apps die er niet thuishoren zoals de andere merken dat tegenwoordig doen.