Beantwoorden
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Hallo iedereen,

Ik heb in de garage een wifiloze modem staan met daaraan een AP verbonden via ethernet kabel in de muur (woning van +- 1j oud). Boven staat mijn vaste PC aangesloten via ethernet (ook via de muur).

 

Wanneer de AP in zit en signaal uitzend merk ik op dat mijn pc zijn internet ineens een stuk instabieler is (games die laggen, videos die bufferen,...) dan wanneer deze uitgetrokken wordt.

Ik ben vorig weekend in een Telenetshop mijn AP gaan omwisselen, doch probleem blijft dezelfde. 

 

Iemand die me kan helpen?

Een beetje ten einde raad...

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: AP zorgt voor storing

0 Likes
44 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

@Alessio123 welke utp kabel gebruik je om uw pc te connecteren ? Is deze een kabel shielded ? Dus is deze utp kabel bestand tegen storingen of is dit een gewone UTP kabel?

Het kan zijn dat deze kabel loopt naast een storing (elektriciteit, microgolven,....) en dat je daarom storingen hebt.

Een andere optie is dat uw AP moeilijkheden heeft om een Ip adres vast te krijgen van uw router van Telenet. Omdat er een slechte connectie is zal de connectie onstabiel zijn. 

ofwel moet je aan Telenet een extra access point vragen, dit helpt soms wel heb ik gehoord , ofwel installeer je een eigen Mesh systeem. Dit raad ik de meeste mensen aan omdat dit het minste problemen geeft, buiten een goede shielded kabel 😉 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)


@Ex-Netweter  schreef:

@Alessio123  schreef:

Hoe test ik dat? 😄


  1. Je zet het "slimme" Telenet Wifi Access Point uit en koppelt het los
  2. Je zorgt dat je een eigen Wifi-router in bezit krijgt (nieuw, tweedehands, geleend van een kennis)
  3. Je configureert het MAC-adres van die eigen Wifi-router in "Mijn Telenet" bij Bridging/MAC pass-through
  4. Je sluit de eigen Wifi-router aan
  5. Je stelt hopelijk vast dat er geen storingen meer zijn

Zou het niet makkelijker zijn een niet-Telenet AP te gebruiken voor de test? Een wifi-router, met "bridging" op de HGW lijkt me onnodig complex. Het zou ook betekenen dat de wifi gebruikers en de PC niet langer met elkaar kunnen commiceren (ik weet niet of dat nodig is?)

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)


@Alessio123  schreef:

Ik had hierdoor nu wel de ethernetkabel uit 'in' bij de AP gedaan en ik heb nog steeds wifi van de AP. Hoe kan dit?


De 5 poorten van de Telenet AP zijn een switch. De blauwe poort is dus hetzelfde als de gele poorten ...

Ex-Netweter
 

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Klopt, dit is een testopstelling om problemen met de Telenet-routerfunctie (en allerhande software op de modem zoals de Safespot+ agent en de "slimste wifi"-manager) uit te sluiten.
Idealiter sluit je de vaste pc ook aan op de eigen Wifi-router. (Dan moet je de UTP-kabel van de vaste pc op de Telenet-modem loskoppelen en doorverbinden met UTP-kabel naar de eigen Wifi-router)

Ja, er zijn dan wat aanpassingen aan je thuisnetwerk nodig en je moet jezelf ertoe bewegen om wat te willen bijleren. Maar het alternatief is vertrouwen op een Telenet-technieker om het probleem op te lossen. Dat alternatief zal meer tijd kosten.

Een test met eigen apparatuur kan bijvoorbeeld dit weekend nog tot een definitieve oplossing leiden.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Hier een extract uit alles over je Telenet-modem

janne_man_0-1676626743793.png

Heb je de instructies op die pagina goed gevolgd?

Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Wow! Allen bedankt voor de hulp en het meedenken!!

 

even terug naar de essentie: onze WiFi, hebben we eigenlijk weinig tot geen probleem mee. Af en toe een video die buffert maar voorts weinig last van. Mijn pc (die rechtstreeks aangesloten is op de Wifiloze router via UTP (geen idee of deze al dan niet shielded is gezien ze in de muur loopt - ik denk van niet)) heeft last van instabiel internet als de AP aangelosten is en dat is voor mij heel merkbaar gezien ik game. Koppel ik de AP los als test - merk ik niets meer. 

Weet niet of dit duidelijk was uit de OP.

ik kom vanavond nog terug op de individuele antwoorden 🙂

0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Hoi hoi,

Ik heb even Mesh Wifi opgezocht en lijkt wel interessant. Alleen weet ik niet of dit mijn probleem effectief zal verhelpen?

Ik wil vooral dat het onstabiele, ethernetverbinding gefixed wordt? Of hoe zit dat juist?

Mijn ethernetverbinding rechtstreeks naar de modem is onstabiel als de AP in zit en verbinding geeft. Zou een externe Mesh wifi dit probleem oplossen?

Idem voor een extra AP?

 

Wat betreft de kabel denk ik niet dat deze shielded is, doch kan ik niet zomaar gaan vervangen gezien deze de muur in gaat 😄

0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Is deze oplossing soortgelijk als mesh wifi? Of is dit iets anders?

0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Een telenet technieker heeft dit geinstalleerd, dus ik vermoed van wel 😄

0 Likes
Ex-Netweter
 

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Ja, deze oplossing is ook compatibel met mesh wifi.

De oplossing die ik voorstel komt erop neer dat je je thuisnetwerk volledig in eigen beheer neemt en dat de Telenet-modem slechts vanuit één netwerkpoort internettoegang op je eigen (mesh) Wifi-router voorziet. Dat betekent wel dat je qua UTP-bekabeling moet nakijken of je al jouw vaste toestellen kan aansluiten op je eigen (mesh) Wifi-router.

0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Dus wat zijn m'n opties?

1) Mesh wifi met bv dit https://www.coolblue.be/nl/product/914562/tp-link-deco-xe75-mesh-wifi-6e-1-pack-2022.html in vervanging van de AP

2) Eigen Wifi Router verbonden met modem van Telenet en van daaruit dan alle apparatuur verbinden (PC blijft rechtstreeks op modem, tenzij deze wifi router in de garage kan staan?) bv: https://www.coolblue.be/nl/product/866862/asus-rt-ax82u.html

Dit zou dan de storing van mijn ethernetverbinding moeten verhelpen? Hoe werkt dit dat eigenlijk, want mijn pc is gewoon verbonden rechtstreeks met modem maar heeft alleen storing als de AP verbonden is? Is de AP dan te zwak voor alle verbonden toestellen op te vangen of?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Er zijn allerlei voorstellen gedaan die geld kosten en zonder veel hoop op een echte oplossing.

Hier een voorstel dat geen geld kost.

Ga eens op "Mijn telenet" en verander daar eens uw lokaal prive subnet. 192.168.0.0 in bv 192.168.5.0.

Het duur wel een tijdje voor dit effectief doorgevoerd is. Test dan eens met alles aangesloten.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Mijn LAN-subnet staat standaard op:192.168.0.1

Mijn IPv4 DMZ-adres staat standaard op: 192.168.0.0

bedoel je deze? dien ik hier iets aan te passen?

 

Kan ik ergens MAC-id opzoeken om te zien wat er op de modem aangesloten is? Er staat 3 toestellen doch kan er maar 2 voor de geest halen zijnde de pc en de AP... Digibox zit in de AP

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Het LAN subnet veranderen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Aangepast, volgens mij is daarna modem herstart want een tijdje geen internet meer. Als ik nu kijk bij 'mijn telenet' zie ik nog steeds de .0 staat maar vermoed dat je dat bedoelde met duurt een tijdje vooraleer dit aangepast is.

Ik probeer morgen nog eens en houd jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

0 Likes