Beantwoorden
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Asus Router vs Telenet router

Hallo,

Ik heb een Telenet One abonnement met 150 mbps en de laatste nieuwe Eurodocsis 3.1 modem en heb al maanden problemen met mijn telenet wifi. De verbinding valt regelmatig weg en in de slaapkamers en het terras (op hetzelfde verdiep) is er vaak geen bereik. In één van de slaapkamers heb ik een powerlineset van Telenet geïnstalleerd wat al iets beter is. Ik vroeg me af of een externe router met een betere/snellere wifi zoals de Asus RT-AX86U een beter oplossing is voor mijn probleem of is dat overkill in combinatie met de Eurodocsis 3.1 modem van Telenet? 

bedankt voor het advies.

Mos

 

 

0 Likes
10 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus Router vs Telenet router

@Mos is te zien welke modem je hebt, er zijn 2 Docsis3.1 modems in roulatie 😉 

ik heb ook die asus gekocht in samenhang met de Docsis 3.1 modem.

werkt perfect samen, ik heb niet die met de koeling in en blauwe led 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Asus Router vs Telenet router

Bedankt voor de snelle reactie. Ik de DOCSIS 3.1 CH8568LG. Die met koeling en blauw lichtje. De Asus router is niet goedkoop maar ik vind het op zich wel waard als het verschil in wifi bereik en signaal significant beter is?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Asus Router vs Telenet router

De Asus is een uitgebreide router, en daarmee overkill om achter de CH8568LG te plaatsen. Deze Asus is beter te gebruiken in combinatie met het modem model CV8560E.

De Asus achter de CH8568LG betekent dubbel NAT, tenzij je de Asus configureerd als Access-Point. Daar is deze eigenlijk te duur en uitgebreid voor.

 

Ik heb zelf wifi access-points van Ubiquiti (Unifi) en ben daar zeer tevreden mee. Dat zijn Access-Points, geen routers. Je kunt er verschillende gebruiken in een mesh opstelling, wat wil zeggen dat als het bereik een beetje overlapt, je gebruikers (GSM, tablet etc.) automatisch met het sterkste signaal verbonden worden., en/of overschakelen van het ene access-point naar het andere.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Asus Router vs Telenet router

Daar het vermogen voor de WiFI wettelijk bepaald is en alle toestellen het max vermogen gebruiken zal een ander toestel op dezelfde plaats nauwelijks iets veranderen.

Een snelle router achter een powerline verbindig plaatsen is ook geen oplossing, je kan het vergelijken met 2 autostrades(router en Telnet modem)verbinden via een veldweg(powerlink verbinding).

Wat meer uitleg over de situatie, appartement, rijhuis, villa, WiFi AP in de buurt ..... zou wat meer inzicht geven om een betere oplossing voor te stellen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Asus Router vs Telenet router

Beste Janneke_Dust,

Bedankt voor de toelichting. De situatie is al volgt: 

Wij wonen met 2 volwassen en 2 kinderen op een appartement (alle kamers op het 1ste verdieping).

De modem staat achter de TV (coax 1,5m vanaf de aansluiting).

bedrade aansluitingen op modem:

  • Nas Qnap TS251
  • Oled TV LG
  • Linksys switch voor extra ethernetpoorten
  • Wifi Powerline Telenet PG9082L-T

via wifi verbonden met modem:

  • Canon printer
  • 2 chromecasts
  • Iphone 10
  • Samsung S9+
  • Samsung A70
  • Samsung Tablet
  • 2 Samsung Smartwatch
  • Macbook Pro
  • 2 PC laptops

internetgebruik:

Wij doen allebei aan thuiswerk en eenvoudige taken proberen we op wifi te doen. Ik doe regelmatig aan remote video editing van zware videobestanden en dan kan ik enkel op kabel werken. ’s Avonds streamen de kinderen op het ipad of laptop. Wij kijken voornamelijk netflix maar via kabel.

 

probleem:

Laatste paar maanden valt de verbinding regelmatig weg. Ik kan wel connectie maken met de modem maar hij zegt telkens verbonden zonder internet. Soms helpt de modem resetten maar vaak ook niet. Een telenet technieker had mij verteld dat er teveel gebruikers op dezelfde band zaten en heeft mij op een andere band gezet maar het probleem is nog niet verholpen. Heb nadien de laatste nieuwe modem gekregen maar het probleem stelt zich nog steeds. In de woonkamer waar de modem zich bevindt is het geen probleem maar van zodra in de slaapkamer is de verbinding niet stabiel. Zelfs met een wifi powerline in de slaapkamer. Ook daar de melding verbonden zonder internet kan geen ip adres vinden. Ik dacht eerst dat het wifi signaal van de modem misschien niet sterk genoeg is en dat ik dat zou kunnen verhelpen met een router met een veel sterker signaal maar dat is wellicht een verkeerde redenering.

 

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Asus Router vs Telenet router

Zijn er nog andere COAX aansluitingen in het appartement.

Probeer in de nabijheid van de modem uw toestellen die WiFi gebruiken in te stellen om voorkeur te geven aan de 5 GHz band om een verbinding te maken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Asus Router vs Telenet router


@Mos  schreef:

Ik dacht eerst dat het wifi signaal van de modem misschien niet sterk genoeg is en dat ik dat zou kunnen verhelpen met een router met een veel sterker signaal maar dat is wellicht een verkeerde redenering.


Ik denk dat we jouw probleem begrijpen, maar het "verkeerde" in de redenering is:

  • als je ontevreden bent over de router eigenschappen van de Telenet modem, dan kan je inderdaad een betere router aansluiten ...
  • als je ontevreden bent over de WiFi eigenschappen van de Telenet modem, dan moet je het WiFi netwerk uitbreiden (met bijvoorbeeld WiFi access points).

In jouw geval is een dure "WiFi router" overkill, want je wilt alleen het WiFi probleem oplossen....

 

Ik denk dat je dus het best op zoek gaat naar goede Access Points, en deze plaatst in de lokalen waar je onvoldoende bereik hebt. Dus meerdere indien nodig.

- Bij voorkeur worden de AP's met de Telenet router verbonden via kabel.

- Indien niet mogelijk is het alternatief Powerlines: één Powerline (vb 9083) bij de modem, een of indien nodig meerdere WiFi Powerlines (vb 9082) waar je het bereik wilt uitbreiden ...

- Je kan ook bedrade toestellen verbinden met de ethernet poort van de Powerlines.

- Powerlines moeten rechtstreeks in het stopcontact (en niet in een verdeeldoos), en het liefst in een stopcontact met aarding (ik ga ervan uit dat al jouw stopcontacten correct geaard zijn)

 

PS

Valt de verbinding ("verbonden zonder internet kan geen ip adres vinden") ook weg bij bedrade toestellen? Want dan moeten we de oorzaak elders zoeken (vb IP conflicten) ...

 

PS2

"verbonden zonder internet kan geen ip adres vinden"  zou ook kunnen betekenen:

de WiFi verbinding is goed (bijvoorbeeld toestel is verbonden met de WiFi powerline), maar de verbinding naar de modem is slecht (slechte powerline verbinding)...

Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Asus Router vs Telenet router

neen geen andere coax aansluitingen op modem na. bedankt voor de tip.

0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Asus Router vs Telenet router

Ik weet niet of ik ontevreden ben over de router eigenschappen van de Telenet model of wifi aangezien ik niet kan inschatten waar het probleem aan ligt. Bij Telenet lijken ze het ook niet te weten.

 

Ik had ergens gelezen dat wifi acces points het wifi signaal verspreiden maar dat daardoor het signaal minder krachtig is of is dat niet correct?

 

Momenteel is er één Wifi powerline rechtstreeks op de modem aangesloten (ethernetkabel van 1m)

en rechtstreeks op het stroomnet zonder verdeeldoos er tussen.

 

Ik heb gisteren de coaxkabels die vanuit de aansluiting naar de modem en tv gaan verwisseld met elkaar. De coax naar de modem was te kort waardoor ik de modem niet kon verplaatsen. Ik gebruik toch geen digicorder en door de coax te verwisselen kan ik de modem nu iets verder richting slaapkamers plaatsen. Voorlopig lijk ik nu betere verbinding te hebben achteraan in het appartement. Ik ga het een paar dagen monitoren en zien of de verbinding tijdens piekuren stabiel blijft.

 

PS: De modem stond vroeger  vlak achter de TV en naast de Qnap. Misschien dat dat het signaal kon beïnvloeden? 

 

PS2 verbonden zonder wifi was enkel op draadloze toestellen op bedrade toestellen nooit een probleem gehad.

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Asus Router vs Telenet router


@Mos  schreef:

Ik had ergens gelezen dat wifi acces points het wifi signaal verspreiden maar dat daardoor het signaal minder krachtig is of is dat niet correct?


Neen, dat is niet correct.

Als de access points via een UTP kabel verbonden zijn met de modem (of de switch), dan is er geen enkel verlies. Ze kunnen hoogstens mekaar "storen" als ze te dicht bij elkaar geplaatst worden, of op hetzelfde kanaal werken.

Als access points via WiFi met elkaar verbonden zijn (vb mesh of repeaters), dan spreken we wel van een snelheidsverlies ...

 


@Mos  schreef:

Momenteel is er één Wifi powerline rechtstreeks op de modem aangesloten (ethernetkabel van 1m) en rechtstreeks op het stroomnet zonder verdeeldoos er tussen.


Perfect.

Ik neem aan dat de "9083" (het kleinere model) met de modem verbonden is, het de "9082" (het WiFi model) in de slaapkamer ook rechtsreeks op een geaard stopcontact zit?

 

Je ziet dus beide toestellen met een "groen bolletje" op "Mijn Telenet" en via "Mijn Telenet" kan je  de WiFi van de 9082 kontroleren of instellen?

 

Wij wijze van test, kan je eens een Pc/laptop/Mac bedraad verbinden met de WiFi AP in de slaapkamer. Krijg je correct internet? Kan je eens een speedtest doen?

Hiermee controleer je hoe snel de Powerlines met elkaar verbonden zijn.

 


@Mos  schreef:

PS: De modem stond vroeger  vlak achter de TV en naast de Qnap. Misschien dat dat het signaal kon beïnvloeden? 


Normaal niet.

Gezien beide toestellen bedraad verbonden zijn met de modem, neem ik aan dat de WiFi op beide toestellen uitgeschakeld is (ook de eventuele Hotspot functie, die je soms wel in TV toestellen tegenkomt, waardoor de TV een eigen WiFi signaal uitzendt).

 


@Mos  schreef:

PS2 "verbonden zonder internet" was enkel op draadloze toestellen, op bedrade toestellen nooit een probleem gehad.

 De "router" van Telenet werkt dus perfect 😊...