Jouw mening is belangrijk!

We willen begrijpen waarom klanten nog steeds het contactformulier gebruiken. Help ons en beantwoord 2 korte vragen: Vertel ons jouw mening over het contactformulier.
Beantwoorden
Turdus_Maximus
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Bandbreedte WiFi zakt (bijna) elke avond drastisch in.

Is er een algemeen probleem de laatste dagen met modems van het type CH7465LG-TN?

 

Ik vraag dit omdat ik nu al ongeveer een week bijna elke avond, bvb. gisteravond wél, eergisteravond niet, maandagavond wel, zondagavond niet, zaterdagavond wel... heb dat mijn downloadsnelheid van (max. 500Mbps, waarvan ik realistisch zo tussen de 450 en 480Mbps heb in m'n woonkamer tot soms pieken van boven de 480Mbps) plots voor enkele uren aan een stuk (gisteren vanaf rond 19u*), en alléén 's avonds, inzakt tot nog geen 10Mbps, ik doe dan speed-tests via Ookla en m'n Downloadsnelheid geraakt amper boven de 9Mbps.

Via Ookla Speedtest app kom ik ook terecht op Allestorinigen, en daar duurt het op die avonden nooit lang dat ik zie dat Telenet in het oranje gaat staan, met een grafiekje dat pieken vertoont rond het avonduur in meerdere regio's, inclusief de mijne... waaruit ik afleid dat het niet aan mijn eigen thuisnetwerk ligt.

 

*gisteren bvb. om 13u 39 haalde ik vlot 477Mpbs. en vanaf 19u20 tot mijn laatste meting om 22u50 was het allemaal rond de 8 à 9 Mpbs (9,62 was de hoogste meting). Ik ben dan gaan slapen... en tegen 's ochtends alles weer in orde, volle snelheid...

 

...en in alle gevallen blijft mijn uploadsnelheid (+- 28Mbps) ongewijzigd, het probleem doet zich alleen voor met de dowloadsnelheid

 

Nu deed ik gisteren de diagnose op de MyTelenet app en ik kreeg meteen de melding dat mijn modem verouderd is en ik gratis een nieuwe kan bestellen, wat ik dan ook heb gedaan.

 

...maar het verbaast me wel dat ik er hier op netweters nog niks over lees terwijl er toch meer mensen met dit probleem zullen zijn vermoed ik zo... gezien de meldingen op Allestoringen...

...die nu al een ganse week exact correleren met het tijdstip wanneer ik problemen ondervind, ik durf er voor wedden, àls ik het straks ook weer heb, dat een half uurtje later als je bij Allestoringen gaat kijken, het telenetgrafiekje weer in oranje staat met balkje "Mogelijke problemen bij Telenet"

...het taart-diagram toont bovendien ook steeds dat de meeste meldingen gaan over Internet...

 

Het valt ook op dat het iets van de laatste week is, vorig weekend begonnen, ik had nu m'n netwerk al een tijdje op orde, lekker vlot, geen gedoe, nu dit... Wou gisteravond een game van +80Gb downloaden... heb het maar niet gedaan aan 9Mbps. 😅

 

Iemand hier meer info over?

 

...en iemand hier ook tips over het instellen van die nieuwe modem die morgen zou geleverd worden? Ik heb wel een basiskennis van het instellen van een netwerk maar ben verre van gevorderd.

32 reacties
Turdus_Maximus
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Bandbreedte WiFi zakt (bijna) elke avond drastisch in.

Hey @ChristofM , heb je hier al wat meer info over?

ChristofM
Expert Moderator
Berichten: 344
Champagne, lezer van het jaar! De race is begonnen! Lees je nog iets anders? ;-) WOW!

Bandbreedte WiFi zakt (bijna) elke avond drastisch in.

@Turdus_Maximus Momenteel hebben we nog geen feedback hierover ontvangen. Sowieso koppelen we dit terug als we meer informatie ontvangen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

ChristofM
Expert Moderator
Berichten: 344
Champagne, lezer van het jaar! De race is begonnen! Lees je nog iets anders? ;-) WOW!

Bandbreedte WiFi zakt (bijna) elke avond drastisch in.


@Roy78  schreef:

@Moderator Kan Telenet wat meer transparantie bieden over het netwerkbeheer en verdeling van de bandbreedte tijdens de piekuren op drukke nodes?
Momenteel staat er niets vermeld op jullie website over de beperking tot 10 Mbps gedurende meer dan een week. (Elke avond van 17u tot 24u alle verkeer cappen tot 10 Mbps is niet eerlijk terwijl de website alleen "extra drukke momenten" vermeld.)
Gaat het trouwens om vertraging van bepaalde protocollen of van alle verkeer?

Het is niet netjes (en mogelijks niet legaal in het kader van de wetgeving netneutraliteit) dat jullie bestaande of toekomstige klanten daarover in het ongewisse laten!


@Roy78 @Turdus_Maximus Ondertussen hebben we feedback hierover ontvangen: 

Wanneer er uitzonderlijk veel verkeer is op ons netwerk (congestie), zorgen we ervoor dat alle klanten een zo stabiel mogelijke ervaring blijven hebben. Daarbij:

  • Behandelen we iedereen gelijk. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen klanten: bij congestie passen we dezelfde maatregel toe voor iedereen op diezelfde netwerkzone.
  • We beperken tijdelijk enkel de snelheid van grote downloads. Die worden maximaal aan 10 Mbps doorgelaten. Zo blijven andere diensten—zoals streaming, videobellen, tv-apps en surfen—vlot werken. Grote downloads kunnen dan iets langer duren, zodat we de beleving van dagelijkse toepassingen zo stabiel mogelijk kunnen houden.
  • De maatregel geldt alleen op de netwerkonderdelen waar effectief congestie is.
  • Onze systemen checken elke dag automatisch of de tijdelijke snelheidsbeperking nog nodig is. Bovendien wordt die alleen toegepast tussen 19u en 23u, de momenten waarop het netwerk het drukst gebruikt wordt.

Ons doel is altijd om iedere klant de best mogelijke ervaring te bieden, ook op piekmomenten.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.