24756
netweters
|
152400
antwoorden
|
20699
vragen
|
Beste,
Sinds 2 dagen heb ik mijn WIFI pods (3 stuks waarvan 1 geconnecteerd met de Modem in de garage - 1 Living - 1 eerste verdieping) in ontvangst mogen nemen. Wat het bizarre is dat mijn huidige modem het model CH7465LG-TN niet vervangen werd. Ik verwachtte een nieuwer model in ontvangst te nemen samen met de Pods.
Ben zelf een Business klant (Business FIbernet 500 down/30 up).
Enkele vragen:
1. Modem + Pods lijken mij niet de meest optimale combinatie naar performance
ex. In de living haal ik via wifi 450 down op GSM. Op het eerste verdiep waarbij 1 van de Pods verbonden is met UTP kabel, haal ik op mijn GSM 110 down & sta ik op 1 meter afstand van de pod
2. Kan er van modem geswitched worden & via welke kanalen best te doen
3. Andere mensen die dezelfde setup hebben?
Bedankt alvast!
Mvg
Normaal worden de pods idd samen met de nieuwe modem verkocht.
Reden is vrij eenvoudig: die heeft WiFi6 en de ingebouwd AP is onderdeel vd Mesh.
Dus veronderstel dat die nog moet komen.
Probleem dat je nu hebt is dat je 2 "types" wifi in use hebt, de modem in non-mesh (en wifi5), de pods in mesh (wifi6).
Op zich gaat dat nog wel werken, maar niet ideaal, dus tot zolang je een nieuwe modem krijgt zou ik adviseren om de WiFi vd modem uit te schakelen (via Mijn Telenet) en dus de WiFi puur uit de pods te halen. De eerste Wifi Pod moet dan wel via ethernet geconnecteerd worden.
De Wifi 360 Pods moeten gebruikt worden in combinatie met de F@ST3896LG-TN.
Zoals hierboven gezegd, de WiFi pods worden voor consumenten enkel in combinatie met modem F@ST3896LG-TN geplaatst.
Je bent echter Business klant, en dat type modem is (volgens de Telenet website) nog niet beschikbaar voor Business klanten. Volgens Telenet Business | Alles over Telenet 360° Wifi kan dit voor Business klanten wel met de bestaande modem. Een beetje vreemd, wat nu zit je met het probleem dat beschreven wordt door @BandR
Hier hetzelfde probleem,
Als businessklant krijg je één Wifi pod gratis maar wordt uw "oude" modem niet vervangen.
Dit is inderdaad niet logisch want het systeem werkt natuurlijk beter met de aangepaste (nieuwste) modem.
Een niet ideale tussenoplossing is om één WIFI pod bekabeld dichtbij je modem te plaatsen.
Desondanks is dit zeer onlogische keuze van Telenet...
Kleine nuance nodig hier denk ik.
Het systeem werkt "beter" met de nieuwe modem.
Klopt niet helemaal denk ik. Het is in sommige gevallen efficienter om de mesh functie in de modem te hebben en zo de modem als eerste mesh punt te gebruiken. Maar in vele gevallen staat de modem in een technische ruimte en levert de wifi functie in de modem zelf vaak weinig added value. Door een eerste 360 pod dan via ethernet te connecteren (op vorwaarde dat er iets van ethernet bekabeling is natuurlijk) kan je die beter plaatsen en heb je dus eigenlijk een pod/node minder nodigen is het dus zelfs efficienter, maar alles hangt van de installatieplaats af natuurlijk.
In het andere geval plaats je de eerste pod via ethernet gewoon vlakbij de modem (modemwifi=uit) en mimic je dezelfde situatie als met nieuwe modem, dus je verliest helemaal niets of benefit niet van de nieuwe modem in deze. Enkel benut je de wifi capaciteit vd modem niet, maar zeker bij oudere type modem is dat beter want die is mogelijks nog wifi5 ipv wifi6. Uiteraard benefit je wel, speedwise dan, een docsis 3.1 modem te hebben, maar hoeft niet per se het nieuwe type te zijn en indien je speed bvb 400Mbps of iets is, hoeft ook dat niet, maar benefit Telenet zelf wel bij install van een docsis 3.1 unit, want die is efficienter op docsis niveau.
@Hansdes schreef:Een niet ideale tussenoplossing is om één WIFI pod bekabeld dichtbij je modem te plaatsen.
Desondanks is dit zeer onlogische keuze van Telenet...
Dat is geen onlogische keuze.
Business klanten krijgen 1 gratis Pod. Deze moet bekabeld aangesloten worden op de modem, en vervangt dus de ingebouwde Pod van de nieuwste modem.
Resultaat is dit hetzelfde.
Heb een nieuwbouw van eind 2017, beneden is de (gratis pod) verbonden met de modem via UTP kabel in de garage. Heb op de eerste verdiepinging eveneens een pod aangesloten met een UTP aansluiting in 1 van de kamers.
Desondanks is de snelheid (verschillende speedtests) op bv mijn gsm (alsook andere aparaten) beperkt tot max 120-130 Mb. Stond namelijk op een meter of 2 van de pod boven.
Enig idee hoe dit kan met een abbo van 500 down? Begrijp wel dat er een verlies is maar toch niet zo'n verschil gezien alles via UTP verloopt & pas daarna via WIFI bioven.
bedankt alvast!
Kijk eens met een utp kabel op de modem om te meten hoeveel snelheid dat je hebt zonder de pods
Kan zijn dat je een oude modem hebt die vervangen moet worden
500 down een raar getal
De modems is 200 mb of 1000 mb dat ze aan kunnen
zoals aangegeven is een speedtest enkel nuttig mits de test bekabled gebeurt.
Uiteraard kan je ook een wifi test doen, maar die is onderhevig aan de typische dingen: wifi interference, in-home of van bij de buren, afstand tov de pods, capaciteiten van toestel waarmee de test gebeurt, server die gekozen wordt om de test uit te voeren, enz.
Idealiter, voor een wifi test:
1. Ga op paar meter van de pod staan (bvb 3m is goed, open zicht, geen obstakels ertussen). Te kort, op paar 10tallen cm bvb, is niet goed!
2. zet nu de wifi van het toestel uit, dit om te verzekeren dat die niet "sticky" is tov van ander AP in huis en daarna weer aan om op de meest nabije pod te connecteren,
3. doe de test een 3-tal keer na elkaar, je kan de standaard Ookla test gebruiken of een andere (bvb Fast.com, wel enkel downstream) hoe er rekening mee dat ook daar limitaties kunnen opzitten.
4. als je host een PC is, en geen phone of tablet, hou er dan rekening mee dat de gekozen browser ook limitaties kan injecteren. Zet zeker windows firewall/defender af tijdens de test, alsook de virusscanner (indien aanwezig uiteraard).
De WiFi pods zijn wifi 6 devices, dus limitatie gaat zeker daar niet zitten, maar misschien moet je hier eens meegeven welk uwe test toestel is wat je gebruikt