24751
netweters
|
152343
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hallo,
Samengevat:
Ik krijg de melding dat mijn device contact maakt met AP/modem maar krijg geen IP toegewezen.
Uitgebreid:
Al enkel weken merk ik problemen met mijn internet, zoals toestellen die plots hun verbinding verliezen en geen IP meer krijgen.
Omdat meestal het probleem achter de modem situeert, ben ik zelf opzoek gegaan naar de oorzaak. Beginnen met de modem en AP eens te herstarten, kabels checken, dan toestel per toestel inschakelen. Geen enkel toestel opzicht veroorzaakt een probleem, de UTP kabels zijn nog allemaal intact en toch treedt dit probleem regelmatig opnieuw. Soms na na enkele seconden na een reboot soms na enkele uren soms zelfs na enkele dagen, er is geen constante.
Daarom ben ik vorige week overgeschakeld naar een zwaarder abonnement, ik dacht misschien heb ik een te licht abonnement en de helpdesk zag ook geen problemen. Maar helaas het probleem treedt nog steeds op.
Ik heb een kennis van IT ingeschakeld en deze denkt dat wanneer het probleem optreedt ik steeds aan mijn limiet zit van het aantal unieke toestellen/verkregen IP's. Zijn voorstel was om eventueel het DHCP te verkorten, maar dat lijkt niet te lukken.
Telenet helpdesk weet ook het antwoord niet en stuurde me naar hier door.
Mijn toestellen:
Telenet modem (wit) EURODOCSIS 3.0
AP AP7465CE-TN
3 x Telenet TV box (DCX960)
1 x Desktop
1 x laptop
2 x tablets
2 x smartphones
3 x smart tv's
1 x Bose SoundTouch 30 III
1 x Medion intenet radio
1 x ip camera (Ring)
1 x slimme deurbel (Ring)
1 x Philips Hue Bridge
1 x Philips Hue dimmer switch
1 x Philips Hue tap switch
1 x Philips Hue motion sensor
13 x Philips Hue lampen
1 x smartwatch Samsung
Alvast bedankt voor jullie tips!
Met vriendelijke groet,
Jerry Poelman
@Tjoepke Dit zou geen probleem mogen zijn. Je moet er wel op letten dat Telenet via zijn modem/router standaard IP adressen uit deelt vanaf 192.168.0.100 tot 254.
Als je vaste/fixed IP's instelt op sommige van je toestellen doe je dit best in de range 192.168.0.2 tot 49 en vanaf 192.168.0.60 tot 99. Zeker als je Telenettoestellen gebruikt zoals AP's of Wifi PWL. Want daar heeft Telenet een beetje vieze gewoonte om daarvoor de range 192.168.0.50 tot 59 te gebruiken.
Dus best daar eens op na kijken.
Ik weet natuurlijk ook niet wat de switchcapaciteit is van de Telenet modem/router. Als er veel onderling verkeer is tussen de toestellen moet dit ook allemaal langs die router passeren maar dat zou in mijn ogen enkel vertraging mogen teweeg brengen maar niet het verlies van IP adressen.
Ik kan ook maar gissen naar een eventuele oorzaak, maar verlies van IP adressen heeft nogal dikwijls te maken met een ongewilde lus. Bijvoorbeeld in een switch waar beide uiteinden van een kabel zijn ingeplugd.
Draadloos AP kan meestal ook maar enkele toestellen tegelijk aan. Dat is niet onbeperkt.
Succes met de zoektocht naar de oorzaak.
Hallo allemaal,
Ik werk niet met vaste/fixed IP's. Alles staat op standaard bij geavanceerde instellingen.
Juist de Wi-Fi heb ik al aangepast na bovenstaande problemen, deze zijn nu:
Frequentie 2.4 GHz & 5 GHz
Draadloos beveiligingsprotocol: WPA2 PSK
Configuratie voor 2.4 Ghz
Standaard: 802.11bgn
Kanaal: 6
Kanaalbreedte: 20Mhz
Configuratie voor 5 Ghz
Standaard: 802.11anac
Kanaal: 44
Kanaalbreedte: 80Mhz
De AP is deze van Telenet zelf: AP7465CE-TN
Een lus heb ik niet.
Morgen mag ik mijn modem swappen als dat niet help dan ook nog eens de AP. Ik zou niet weten wat ik nog allemaal zou kunnen vervangen.
Mijn UTP kabels zijn allemaal (helaas) CAT5e
Bedankt voor mee te zoeken
@Tjoepke Laat je niet gek maken omdat je kabels "maar" Cat5e zijn. Als ze full copper zijn zal je er nog jaren geniet van hebben. Er zijn nog duizenden bedrijven waar ze nog met dergelijke kabels werken. Het is een beetje zoals 4K TV. Wat ben je er mee als je weinig of geen content voor hebt waar je het verschil kan zien.
Hallo allemaal,
Bedankt om mee te helpen zoeken naar de oplossing.
We zijn nu dag 3 na de swap en voorlopig blijft alles stabiel. Nu ik wil toch nog dit topic openhouden. Omdat soms ook probleem pas optrad na enkele dagen of verzadiging van het aantal IP adressen.
Vandaag, 12 dagen na de swap had ik terug het zelfde probleem. Mijn toestellen dat verbinding maken met wi-fi hadden problemen. Ze kregen geen IP meer toegewezen. Enkel een reboot van de modem hielp.
Is er een mogelijkheid om de dhcp lease time te verkorten?
Kan er mij iemand vertellen waarom op mijn Telenet bij mijn toestellen en dat bij mijn laptop soms 6 verschillende IPv6 adressen staan naast het gewone IPv4 adres?
Ik ga nu klokjes achter de modem en AP steken zodat die toestellen elke 3 dagen 's nachts eens rebooten.
Alle tips zijn welkom!
@Tjoepke Ik kan je er alvast drie geven:
zie het antwoord van @janne_man Ik kan er wel bij vertellen dat windows om de x tijd een tijdelijk IPv6 adres genereert. Dat staat aangeduid als "Temporary" daarom staan er soms zelfs meerdere als je een IPconfig doet.
Heb je het probleem ondertussen kunnen oplossen?
Hier ook al weken / maanden dezelfde problemen, helpdesk blijft aan WiFi signaal denken ("probeer eens met een repeater meneer")
Het is duidelijk dat de Telenet router niet bijzonder goed werkt, en alle échte instellingen zijn geblokkeerd voor de gebruiker (Dhcp,...)
@Tommaso Beter een aparte topic starten met een juiste probleemstelling. Wat ik wel kan vertellen dat de HGW van Telenet hier al jaren correct zijn werk doet. Als er al problemen waren is dit meestal van buitenaf.
En Wifi is onderhevig aan zoveel mogelijke storingen dat het een van de minst betrouwbare opties is.
Ik heb het enkel kunnen oplossen door een klokje te plaatsen achter de modem. Het klokje is zo ingesteld dat de modem verplicht is te heropstarten elke 3 nachten om half 5.