Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Het vorige onderwerp betreffende de FUP limiet, hier, werd gelockt met de boodschap dat:

 

Heb om duidelijkheid gevraagd intern (collega's die bezig zijn met de business producten). Zodra ik deze heb ga ik jullie eindelijk kunnen vertellen welke business producten je als particuliere klant zonder btw-nummer nu effectief kan en mag nemen alsook welke FUP er nu effectief van toepassing is op die business producten.

 

In dit topic dient dus niet verder gegaan te worden over business producten, dat kan in het gelockte topic eens dat unlocked is en de informatie daar beschikbaar is gesteld.

 

Waarom dan een nieuw topic? Omdat het vorige topic helemaal niet ging over business producten - het werd er als "mouw aanpassen" oplossing bijgehaald. Het topic ging er eigenlijk over dat je met een toch niet goedkoop pakket op de FUP van 750 GB botst bij "nieuw" normaal gebruik (streaming video, muziek, games) en wanneer daar eens iets aan gedaan kan worden. De lock-boodschap op het vorige topic gaat daar volledig aan voorbij, dus stellen we het hier nog eens duidelijk opnieuw.

 

Telenet zelf stelt in hun persbericht (bij een vorige prijsverhoging):

We blijven de klant uiteraard garanderen dat we verder onverminderd zijn producten zullen blijven verbeteren en aanpassen aan de manier waarop hij ze gebruikt.

 

Wel, beste Telenet, ik zou mijn product graag gebruiken voor streaming entertainment, waar zo ongeveer de hele industrie naar toe beweegt. Zelfs jullie. Als de FUP er dan per sé moet zijn (want niet iedere provider heeft die blijkbaar, als we eens buiten het duopolie België kijken), mag die dan een beetje aangepast worden op basis van het nieuwe gebruik? Het nieuwe normaal, zeg maar. Het is niet alsof het voor jullie onverwacht komt, toch?

 

 

En bekijk deze pagina ivm de Giga Speedboost eens, waarop Telenet zelf zegt (eigen vetzetting):

  • Streamen op meerdere schermen in 4K
  • Gamen tegen supersonische snelheden
  • Allemaal tegelijk internetten zonder vertraging
  • Soaps bingen in bad, koers kijken op tv, een langspeelfilm streamen in ’t kleinste kamertje … Je kijkt zoveel je maar wil en nu ook allemaal tegelijk. En dat zonder haperen en in haarscherpe 4K-kwaliteit!
  • Giga Speedboost FTW! Games livestreamen via Twitch of de allerlaatste game, patch of update downloaden doe je voortaan duizelingwekkend snel. En je streamt de allernieuwste game met Google Stadia met 60 FPS in 4k. Game on!
  • Heel het gezin is voortdurend online tegen een ongekend tempo. YouTube kijken in razendsnelle Ultra HD, muziek luisteren in de hoogste kwaliteit en alle seizoenen van je favoriete serie downloaden. Tegelijk en non-stop. Het kan niet op!

 

Het kan niet op? De FUP van 750 GB is, cfr. de klantendienst, nog steeds van toepassing. Stadia in 4K verbruikt tot 20 GB / uur. Netflix 4K tot 7 GB / uur.

  • Dat betekent 54 minuten per namiddag/avond Stadia & Netflix*. Eén scherm elk. 
  • Of 36 minuten per namiddag/avond als je met twee Stadia speelt*. Geen Netflix.

* in de veronderstelling dat er geen enkel ander verbruik is tijdens piekuren...

 

Hier klopt iets niet... 

 

100 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@JayVee  schreef:

....

Ik heb een nieuw topic geopend zodat de discussie over het originele topic - dat niet onder het lock-besluit van Suzy valt - kan verdergezet worden. Ik neem aan dat dit geen probleem vormt. Iets anders beweren zou betekenen dat :

  1. Het originele topic heel bewust werd afgeleid naar een onderwerp waarvoor het op slot kon.
  2. Het op slot werd gedaan zodoende de discussie over FUP voor particulieren lam te leggen.

...


Ik wil hier graag even op inpikken. Er zijn verschillende redenen waarom een topic afgesloten kan worden, ik zal deze even verduidelijken. 

 

  • Archiveren - Elke maand worden topics zonder oplossing waar er 6 maanden lang geen nieuw antwoord meer op is gekomen, afgesloten. Je kan ze enkel nog lezen. Heb je een gelijkaardige vraag, mag je uiteraard een nieuw topic erover starten. Zo voorkomen we dat oude topics omwille van een vraag die erop lijkt worden heropend, terwijl er vaak beter een nieuw topic voor gestart zou worden. 
  • Archiveren - Elke maand worden topics met oplossing waar er 3 maanden lang geen nieuw antwoord meer op is gekomen, afgesloten. Dit om dezelfde reden als hierboven.
  • Is er een topic waarin discussies uit de hand lopen of er niet op een respectvolle en beleefde manier kan omgegaan worden met elkaar? Dan sluiten we het topic af. Herhaalt het gedrag zich, zijn we genoodzaakt om de betrokken leden tijdelijk te bannen. 
  • Is er onduidelijkheid die uitgeklaard moet worden vanuit Telenet, kan het zijn dat we een topic tijdelijk afsluiten. Zo voorkomen we onnodige en vooral incorrecte uitspraken die alleen maar extra verwarring teweeg brengen, tot we het officieel kunnen verduidelijken. 

Topics worden nooit afgesloten om specifieke onderwerpen onbespreekbaar te maken. Een onderwerp als de FUP voor residentiële producten is dus zeker welkom op De Netweters. We hebben het andere topic afgesloten, omdat praktisch iedereen er off topic is gegaan en het uiteindelijk alleen nog maar ging over Business producten. Op de vragen die er gesteld zijn, heb ik op dit moment helaas nog steeds geen sluitend antwoord op. Ik hoop op meer duidelijkheid deze week.

 

Het topic waar we nu in zitten, zal dus niet afgesloten worden. Zolang iedereen het kan opbrengen om on topic te blijven en het hier enkel te hebben over de FUP voor residentiële producten. Wil je het toch over iets anders hebben? Dan wil ik je vragen er hier niet over te beginnen, maak dan een nieuw topic. Continue jezelf herhalen om je mening duidelijk te maken is trouwens ook niet nodig. Laat me jullie er even op duiden dat we het niet eens moeten zijn met elkaar. Waardoor het voor sommigen soms slimmer is om niet meer aan de discussie deel te nemen. 

 

En als laatste wil ik nog toevoegen dat Telenet voor de FUP voor residentiële producten nog geen ander statement heeft gegeven. We hebben dit al meermaals nagevraagd en het antwoord is dat dit op dit moment niet op de planning staat. Het topic is dus zeker welkom, maar zorgt er niet voor dat ik jullie een ander antwoord kan geven. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

HomeLate
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@JayVee Ik deel je mening. Ik zit ook op een veel te dure formule (Klik 20Gb) omdat ik maandelijks niet toekom met de opgelegde FUP van 750Gb.

 

Om niet in herhaling te vallen: nee, ik kan niet Netflixen/Muziek streamen/Twitch/Youtube/Whatever kijken tijdens daluren want ik moet de economie nog +/- 20 jaar rechthouden overdag.

Ik heb twee tieners die veelvuldig gebruik maken van bovenstaande diensten. Kan ik beperking opleggen, ja dit kan, maar ik doe dit niet.

 

Downloads plan ik niet, ik heb daar geen tijd voor. Ik maak gebruik van Cloud diensten voor backups van foto's & video's (ettelijke TB's). Wijzig ik foto/video of voeg ik materiaal doe, wordt dit adhoc gesynced met Backblaze. Ik ga daarvoor zeker geen PC('s) 's nachts laten opstaan. 

 

Kortom, voor een duur product zoals Wigo met optie 1Gbps mag de FUP gerust hoger zijn. 

 

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@Suzy bedankt voor die verheldering! 

 

Dat het bij Telenet niet op de planning staat, is een spijtige zaak. Nog spijtiger is het gebrek aan transparantie betreffende de redenen voor die beslissing. Ihb gegeven uitspraken in het verleden (bij prijsverhogingen), de discrepantie met de speedboost pagina en de reeds aangehaalde argumenten die wijzen op een gebrek aan technische root causes.

 

Een en ander komt op mij, en ik heb zo het gevoel bij een heel deel van de community, over als gebroken beloftes en een weigering het daarover te hebben. 

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@robatoras  schreef:

Streamen kan ook in de dal uren 

Games downloaden kan ook in de dal uren.

Films downloaden kan ook in de dal uren 

You Tube kijken kan ook in de dal uren 

Netflix kijken kan ook dal uren


Geen idee hoe het bij jou zit, maar sommige mensen moeten studeren/werken in de daluren. Zoals @HomeLate het prachtig verwoord; sommige mensen moet de economie rechthouden. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Ploegenarbeiders

Werklozen

De bevolking vergrijst zodoende meer Gepensioneerden

En 🙄dat zijn er ' pak

En zoals Suzy al liet horen Fup staat nog niet op de planning

Ik verwacht meer bij de jaarlijkse prijsaanpassing...……..

 

 

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Gepensioneerden zie ik niet meteen Stadia in 4K 60 fps streamen. Werklozen hebben me niet de les te spellen over wanneer werkende mensen zouden moeten streamen in de daluren. Ik kan niet aan ploegwerk doen. 

 

Ik ga niet van job veranderen om tijdens de daluren te kunnen streamen... 

 

Het is vanaf nu inderdaad afwachten op wat Telenet doet, veel kunnen we er niet aan veranderen (behalve aan te kaarten dan). Voorlopig werkt het nog met de FUP hier (zitten momenteel wel op smalband door corona tot 5 april). Een verhoging zit er inderdaad aan te komen, even geduld dus & elkaars frustraties/verzuchtingen proberen te begrijpen + niet perse op te moeten reageren om te reageren. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Er zullen er geen massa's zijn die k4 streamen

Zoveel zie ik er niet klagen op Netweters die niet toekomen met 750GB Fup

Dat zal zo ook zijn in Mechelen

Anders stond het wel op hun agenda.

Vragen mag,krijgen is wat anders🤔

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@m-jan20  schreef:

Gepensioneerden zie ik niet meteen Stadia in 4K 60 fps streamen.

 

Inderdaad, op onze leeftijd zoeken we die spanning niet meer op. "4 op een rij" of iets als "blokken" en het mag ook iets intelligenter,  is al spannend genoeg. En onze reactiesnelheid moet niet meer getraind worden. 🤣🤔

Je hebt volkomen gelijk.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@JayVee  schreef:

@johan1983be  schreef:

inzake de optie Speedboost staat er in eerste instantie niets van de fup. in kleine letters onderaan staat voorwaarden en uiteindelijk een link waar je moet op klikken om het dan te ontdekken. De meningen zijn hierin verschillend en daar moeten we elkaar in respecteren.


Er staat inderdaad een link, maar geen enkele vermelding dat dit over FUP of netwerkbeheer gaat (zoals bij andere producten expliciet wel het geval is, in de trant van "Telenet netwerkbeheer is van toepassing"). De link staat er in de context van "werkelijke internetsnelheid" maar je komt uit op een pagina waar plots over FUP gesproken wordt.

 

In ieder geval blijft de discrepantie tussen enerzijds "4K Stadia" streamen en de andere quotes (zie eerste bericht in deze thread) en anderzijds de toegepaste FUP van 750 GB zeer groot. Een punt dat door alle mensen die een issue hebben met dit topic volledig genegeerd wordt...



@JayVee  schreef:

@johan1983be  schreef:

inzake de optie Speedboost staat er in eerste instantie niets van de fup. in kleine letters onderaan staat voorwaarden en uiteindelijk een link waar je moet op klikken om het dan te ontdekken. De meningen zijn hierin verschillend en daar moeten we elkaar in respecteren.


Er staat inderdaad een link, maar geen enkele vermelding dat dit over FUP of netwerkbeheer gaat (zoals bij andere producten expliciet wel het geval is, in de trant van "Telenet netwerkbeheer is van toepassing"). De link staat er in de context van "werkelijke internetsnelheid" maar je komt uit op een pagina waar plots over FUP gesproken wordt.

 

In ieder geval blijft de discrepantie tussen enerzijds "4K Stadia" streamen en de andere quotes (zie eerste bericht in deze thread) en anderzijds de toegepaste FUP van 750 GB zeer groot. Een punt dat door alle mensen die een issue hebben met dit topic volledig genegeerd wordt...


naam zegt het zelf...

OPTIE speedboost

 

je product is bvb "fiber 200"(enkel te bestellen vanaf min 200 Mbps)

 

speedboost is geen product, enkel een optie om snelheid te verhogen, dus "voorwaarden" blijven geldig van je huidig product (wigo, yugo, all internet...)

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@Cru  schreef:


naam zegt het zelf...

OPTIE speedboost

 

je product is bvb "fiber 200"(enkel te bestellen vanaf min 200 Mbps)

 

speedboost is geen product, enkel een optie om snelheid te verhogen, dus "voorwaarden" blijven geldig van je huidig product (wigo, yugo, all internet...)


Mja... Als ik er heel schuin naar kijk en een beetje mijn ogen toeknijp, zie ik wat je bedoelt. Dat ogen toeknijpen is echter nodig om de "onbeperkt" "het kan niet op" "allemaal tegelijk" etc. quotes even niet te zien.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

ja begrijp het 🙂 

onbeperkt word vaak verkeerd geïnterpreteerd, je kan het op 2 manieren zien 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@JayVeeStart eens een Topic wie er meer volume wil in de Fup uren.

En die nu met 750GB in de piek niet toe komen er last van hebben.Eens kijken hoe ver je geraakt

Denk er aan,met een paar honderd zal Telenet niet reageren.

'Ik laat me niet pluimen' had er meer dan 10.000 ,zelfs Test Aankoop zat er achter,en het werd 'n dikke Fiasco.

johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@robatoras  schreef:

@JayVeeStart eens een Topic wie er meer volume wil in de Fup uren.

En die nu met 750GB in de piek niet toe komen er last van hebben.Eens kijken hoe ver je geraakt

Denk er aan,met een paar honderd zal Telenet niet reageren.

'Ik laat me niet pluimen' had er meer dan 10.000 ,zelfs Test Aankoop zat er achter,en het werd 'n dikke Fiasco.

 

@robatoras  schreef:

Vanaf 12 uur tot 13 uur 53GB verzet 

 

Gewoon dagelijkse kost Back-ups wat ik anders voor 12 uur doe.

Ik betaal voor 1Gbps extra 15 euro en gebruik waar ik recht op heb.

Voor wat  hoort wat en volledig legaal

 

Netflix ouwe zooi kan mij niet bekoren .Dus dat mag persoonlijk ook gezegd worden.

Ik kom niet eens aan 350GB in de piek uren maandelijks.K4 beeld interreseert mij niet.Ik zie met HD even veel.Dus ik stoor andere gebruikers niet


 


Ik denk dat een nieuw topic opstarten compleet zinloos is. Ik denk ook niet dat Netweters een forum is om na te gaan of de FUP verhoging nodig is voor de meeste mensen. Zoiets kan enkel Telenet doen aan de hand van hun cijfers. *edit: Maar wel een goede discussie kan opleveren, zodat het eens deftig bekeken kan worden.

 

Het forum is inderdaad een meerwaarde, maar ik denk niet algemeen goed gekend bij de jongeren of door vele maar sporadisch gebruikt worden. Een deel van de klanten gebruiken ook andere kanalen om te communiceren. Er zijn een deel mensen die mee zijn met hun tijd, maar die dit forum niet kennen. En met mee zijn met hun tijd doel ik op mensen die gebruik maken van de hedendaagse technieken, Live cloud backup, gebruik maken van streaming, gebruik maken van 4K.

 

We kennen allemaal ondertussen elkaars mening hierover, maar als je gisteren tijdens de daluren 53 GB hebt verzet als backup (gewoon een dagelijks ding dat je doet), Netflix je niet kan bekoren (de oude zooi) en je geen 4K nodig hebt omdat je evenveel ziet met hd heb je inderdaad geen hogere FUP nodig. 

En zo zijn er inderdaad nog veel mensen, daar twijfel ik niet aan. Maar we moeten denk ik ook inzien dat de toekomst er anders uit gaat zien, dat de jeugd van nu anders gebruikt maakt van het internet en dat dit voor meer en meer mensen duidelijk is aan het worden. 

 

Voor mezelf zit ik er bijvoorbeeld tussenin. Ik heb niet elke maand de 750 GB nodig. Ik was ook een cord cutter, maar mijn vrouw zapt nog graag, en voor de kleine is het soms handig, dus we hebben nu TV Vlaanderen voor tv. Ikzelf stream via de oude zooi: Netflix, amazon prime, VTM Go en vrt nu. Maar toen ik via mijn Shield TV aan het cloud gamen was, steeg het verbruik fenomenaal. Gelukkig zat ik toen ik begon bijna aan mijn vernieuwingsdatum zodat ik net niet om smallband kwam.  Ik kan me perfect inbeelden dat dus mensen met kinderen en zelf goed mee met het verhaal, maandelijks in de problemen kunnen komen. 

 

Men kan komen met een technische uitleg, waarom proximus wel met 3TB kan komen en Telenet niet (al doet zelfs Telenet dat niet), maar het neemt het probleem niet weg. Een deel van de klanten komt niet meer toe, dat deel zal toenemen, en er is geen particuliere oplossing voor deze klanten.

johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Ik wil jullie ook dit artikel niet onthouden:

https://www.hln.be/ihln/internet/europees-internetknooppunt-breekt-record~ab11b49b/

 

"

Door alle maatregelen tegen het coronavirus is het erg druk op de digitale snelweg. Door telewerkers, gamers en mensen die op Netflix kijken, verbrak de Amsterdam Internet Exchange, een van de belangrijkste knooppunten voor internetverkeer in de wereld, maandagavond een record.

Voor het eerst in zijn bestaan verwerkte de exchange meer dan 8 terabit per seconde aan verkeer."

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Netweters

Het staat anders toch goed aangegeven onder 'jou produkten' op hun pagina

 

Hulp en advies

 

Surfen en e-mailen
Kijken
Bellen
Aanrekening
Installatie
Verhuizen of verbouwen
Overname
Opzeggen
Klacht
Contact
De Netweters
Easy Switch

 

En dat proximus wel met 3TB kan komen,geen kunst als je ziet dat hun snelheden om de haverklap ineenstuiten,ook bij edpnet   En ze hebben zoal 'n trage speed.

 

Mocht Telenet iedere Particulier maximaal 100Mbps geven  dan konden ze die Telemeter en fup ook wel weglaten.

0 Likes