Beantwoorden
Tom14
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

Enkele maanden geleden besliste ik om 2 DLINK COVR 1200 wifi routers aan te schaffen omdat het bereik en snelheid in huis niet schitterend te noemen was met de standaard Telenet router.

 

Eentje plug ik in in de Telenet router en eentje leg ik gewoon op de bovenverdieping als "slave" zodat die het wifi signaal oppikt en weer doorstuurt naar het gebied dat voorheen een slecht bereik had. Ik weet het idealiter sluit ik deze ook aan via Lan, maar dat was hier geen optie en daar gaat mijn probleem ook niet over.

 

Ik had uiteraard de Wifi uitgeschakeld in de Telenet router zodat de beide elkaar niet in de weg zouden zitten.

 

Dit had het gewenste resultaat, surfen beneden ging nu een stuk sneller dan voorheen en bovendien was er nu ook op de bovenverdieping bereik met een zeer acceptabele performantie als bonus.

 

Een aantal weken geleden heeft mijn echtgenote de Telenet klantendienst aan de lijn en laat zich overhalen om ons abonnement te upgraden. Hierbij hoort de installatie van een nieuwe router, DOCSIS 3.1 WIRELESS (DOCSIS).

 

Ik activeer de nieuwe router en krijg tijdens het proces de keuze om alle instellingen over te nemen van de oude router, wat ik dan ook doe. Verder plug ik alle apparatuur in op net dezelfde manier als voorheen.

 

De bedrade performantie is er nu inderdaad een stuk op vooruit gegaan, zowel down als upstream gaan nu een stuk sneller.

Echter de wifi is desastreus traag geworden.😕

 

Alles is ondertussen meermaals herstart, ik ben in de COVR routers gaan kijken, maar kan nergens zinnige instellingen vinden die e.a. zouden verklaren. Ze zitten ook op de laatste firmware versie.

 

Als ik een laptop aansluit op de LAN kabel van de COVR gaat het bliksemsnel en toch gaat die wifi belachelijk traag wanneer ik hem terug aansluit.

 

Als noodoplossing dacht ik tijdelijk terug te gaan naar de Wifi op de Telenet router en heb deze gisteren opnieuw geactiveerd via "mijn Telenet", wanneer ik ga kijken staat het nu ook daadwerkelijk actief, maar in de praktijk komt er geen Wifi uit.

Maw als ik de COVR uitplug heb ik geen wifi meer. Ik heb de Telenet Router ondertussen meermaals herstart, evenwel zonder succes. Het wifi signaal blijft weg op de router.

 

Twee vragen:

  1. De belangrijkste, weten jullie wat er foutloopt? Waarom krijg ik de Wifi op de Telenet router niet terug aan de praat?
  2. Wat zou de slechte performantie kunnen verklaren van de COVR routers? Enig idee wat daaraan te doen valt?

Alvast bedankt voor jullie input!

0 Likes
8 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

@Tom14 Je hebt waarschijnlijk de nieuwste modem zonder WiFi, 

je gebruikt best je toestellen met WiFi, kijk je bekabeling na wat er opstaat, kan zijn dat je toestellen dat je gebruikte niet meer snelheid aan kunnen via WiFi.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tom14
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

Wifi is ok nu op de Telenet Router, dus dat is al iets.

 

Maar als je het bericht goed leest zie je dat ik met mijn oude Telenet Router WEL hoge wifi snelheden haalde in combinatie met de COVR 1200 routers, nu op die nieuwe is dat niet meer het geval.

Issue zit dus niet in de COVR toestellen, want die werken wel deftig op de juiste router.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

Het zal om een CH8568LG HGW gaan (docsis 3.1 + wifi).

Inderdaad is het eigenlijk aan te raden de Telenet wifi uit te schakelen, wanneer je een eigen wifi systeem gebruikt.

Je hebt dus 2 AP's; 1 met kabel verbonden aan de HGW, de ander als repeater verbonden via wifi.

Is het internet traag ongeacht met welke AP je verbindt, of is het enkel langzaam via de repeater?

Maak je gebruik van Safespot?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tom14
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

Hi Arnie,

 

Inderdaad, de opstelling die je geeft klopt. Eentje wired, eentje als repeater. Het maakt helaas niet uit op welke ap je verbindt, het is altijd zeer traag 😕

Het lastige is, is dat het dus perfect werkte op de vorige router...

 

Sorry safespot ken ik niet

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS


@Tom14  schreef:

Een aantal weken geleden heeft mijn echtgenote de Telenet klantendienst aan de lijn en laat zich overhalen om ons abonnement te upgraden. Hierbij hoort de installatie van een nieuwe router, DOCSIS 3.1 WIRELESS (DOCSIS).


Voor jouw opstelling, namelijk WiFi uitzetten op de Telenet router, en voorzien in eigen WiFi, heeft Telenet speciaal de CV8560E (E-router) ontwikkeld.

Dit is ook een Docsis 3.1 modem/router, maar zonder WiFi.

 

Ik zou dus onmiddellijk de huidige modem (CH8568LG) gaan inruilen voor een CV8560E (die hebben ze normaal overal in voorraad).

 

Bijkomend voordeel: je kan een eigen router in een MAC bridge steken, zodat deze een publiek IPv4 adres krijgt. Waarschijnlijk in je huidige set-up niet nodig (tenzij je de eerste COVR als router kan instellen?).

 

PS - Ik kan ook het fenomeen dat je beschrijft ook niet verklaren, maar als je de topics hier doorleest, hoor je toch niets dan negatieve dingen over die nieuwe modem (CH8568LG), maar alleen positieve dingen over de E-router ...

Ik zou dus niet twijfelen 😊.

Tom14
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

Hi Flip,

 

Dank voor je reactie!

Hoe gaat zoiets in zijn werk? Gewoon een Telenet winkel binnenstappen en vragen om te ruilen?

 

Idealiter zou ik die CV8560E extra meekrijgen om mee te testen, want als het niet lukt om de COVR's deftig aan de praat te krijgen zit ik met een issue om te kunnen (thuis)werken op de laptop (enkel wifi). En moet ik achteraf opnieuw naar de winkel lopen om de oude router te gaan oppikken en terug te switchen.

Maar of men zo soepel is weet ik niet ...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS

@Tom14 

Nee je moet de oude modem mee nemen want die zal gedeactiveerd gaan worden. Dan zal je nieuwe modem geactiveerd worden en krijg je die mee naar huis. Twee modems ga je dus niet hebben en moest die andere geen oplossing bieden dan zul je inderdaad terug moeten gaan. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geen wifi meer sinds migratie naar DOCSIS 3.1 WIRELESS


@Tom14  schreef:

Hi Arnie,

 

Inderdaad, de opstelling die je geeft klopt. Eentje wired, eentje als repeater. Het maakt helaas niet uit op welke ap je verbindt, het is altijd zeer traag 😕

Het lastige is, is dat het dus perfect werkte op de vorige router...

 

Sorry safespot ken ik niet

 


Ook al is de CV8560E misschien een iets geschikter model, zou de opstelling met de CH8568LG ook moeten werken, en jou gewoon snel internet via wifi moeten aanbieden.

Misschien kun je toch nog even verschillende trouble-shooting stappen doorlopen?

  • Het je al eens geprobeerd de kabel van vanaf het AP in een andere poort van het modem te steken?
  • Is het mogelijk met een laptop of PC bekabeld te connecteren op de kabel die vanaf het modem tot bij je AP komt? Ik bedoel kabel even uit de AP nemen, en in een PC steken.

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes