Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps
Sinds kort heb ik dus een Giga Internet abonnement waarbij onze oude modem vervangen is door de CH8568LG om de snelheid boost aan te kunnen.
Doordat we in een duplex appartement wonen en de modem boven in de berging hangt en er geen UTP aansluitingen voorzien zijn, heb ik besloten van alles te verbinden met een mesh wifi van Netgear Orbi RBK353. Deze heeft wifi 6 en een theoretische 5GHz snelheid van 1200Mbps snelheid, echter is dit een dual band en geen tri band. Nu dacht ik dat dit voldoende zou moeten zijn om toch een deftige snelheid te halen via wifi maar we komen amper aan 400Mbps.
Dit was toch een beetje een teleurstelling want ik had toch op zijn minst 600Mbps verwacht. De 2 satellieten staan ongeveer 5m van elkaar en van de modem. Ik heb ze ingesteld als accesspoint omdat ik de CH8568LG modem niet als bridge kan instellen. De verbonden toestellen zijn allemaal via de 5GHz verbinding geconnecteerd. Kabels trekken is niet mogelijk aangezien dit een huur appartement is.
Ligt de lage snelheid aan het feit dat het maar een dual band mesh is? Zou het een beter resultaat geven met CV8560E die ik wel in bridge kan zetten en dan de modem van de Orbi gebruiken?
Een hoger segment mesh wifi systeem kost wel een stuk meer dan de 250€ die ik al aan dit systeem gegeven heb. Dan kan ik beter terug gaan naar een All Internet abonnement die bijna even snel is dan de resultaten die ik nu maar haal want 800€ om "misschien" een hogere snelheid te halen is het mij echt niet waard.
-
5 GHz
-
access point
-
modem
-
router
-
snelheid