Beantwoorden
ikbenben201
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Sinds kort heb ik dus een Giga Internet abonnement waarbij onze oude modem vervangen is door de CH8568LG om de snelheid boost aan te kunnen. 

Doordat we in een duplex appartement wonen en de modem boven in de berging hangt en er geen UTP aansluitingen voorzien zijn, heb ik besloten van alles te verbinden met een mesh wifi van Netgear Orbi RBK353. Deze heeft wifi 6 en een theoretische 5GHz snelheid van 1200Mbps snelheid, echter is dit een dual band en geen tri band. Nu dacht ik dat dit voldoende zou moeten zijn om toch een deftige snelheid te halen via wifi maar we komen amper aan 400Mbps.

Dit was toch een beetje een teleurstelling want ik had toch op zijn minst 600Mbps verwacht. De 2 satellieten staan ongeveer 5m van elkaar en van de modem. Ik heb ze ingesteld als accesspoint omdat ik de CH8568LG modem niet als bridge kan instellen. De verbonden toestellen zijn allemaal via de 5GHz verbinding geconnecteerd. Kabels trekken is niet mogelijk aangezien dit een huur appartement is.

Ligt de lage snelheid aan het feit dat het maar een dual band mesh is? Zou het een beter resultaat geven met CV8560E die ik wel in bridge kan zetten en dan de modem van de Orbi gebruiken?

Een hoger segment mesh wifi systeem kost wel een stuk meer dan de 250€ die ik al aan dit systeem gegeven heb. Dan kan ik beter terug gaan naar een All Internet abonnement die bijna even snel is dan de resultaten die ik nu maar haal want 800€ om "misschien" een hogere snelheid te halen is het mij echt niet waard.


_______________________________________________________________
Giga Internet en TV Iconic | CH8568LG | Netgear Orbi RBK353 |
0 Likes
12 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2262
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Er zijn nog maar weinig toestellen (gsm, tablet, laptp, desktop) die triband kunnen.

Kunnen uw toestellen triband? Indien ze dit niet kunnen dan heeft het geen zin om nu triband AP's te instaleren.

lees dit ook eens :

https://www.netweters.be/t5/Telenet-apps-platformen/Abonnement-zomaar-aangepast-uit-het-niets/td-p/1...


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1678
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

@ikbenben201 Deze Netgear Orbi is inderdaad maar een dual band hetgeen veel verschil geeft omdat de bandbreedte deels gebruikt is voor de backhaul van de sateliet Ap's.

Het device waarmee je de snelheid aan het meten bent, is dit met een wifi 6 antenne of eerder een wifi 5 antenne?

De snelheid die je hier hebt is die van wifi 5 en niet wifi 6. Je zou inderdaad minstens met een wifi 6 antenne rond de 600 mbps liggen.

Kan je ons doorgeven met welk device je de speedtest doet?  Als je op de sateliet een kabel aansluit (minstens cat5E kabel) en met een laptop de snelheid meet, welke snelheid heb je dan ?Die snelheid zal geen rekening houden met de wifi van je toestel.

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ikbenben201
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

@Janneke_Dust 

De triband is om de satellieten onderling met een aparte band te laten communiceren. Dit heeft niets te maken met triband verbindingen 😉


 

 


_______________________________________________________________
Giga Internet en TV Iconic | CH8568LG | Netgear Orbi RBK353 |
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1678
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

@Janneke_Dust Je bedoeld waarschijnlijk dat weinig toestellen wifi 6 aankunnen. 

Je hebt 2.4 GHz,5 GHz en 6 GHz band, de meeste oude toestellen werken op 2.4 GHz, de iets nieuwere werken ook op 5Ghz en de nieuwe op 6Ghz.

Met wifi 6E kan je de wifi6 band volledig gebruiken omdat deze in uw mesh een aparte band heeft.

Daarom dat ik @ikbenben201   gevraagd  heb welke wifi antenne hij gebruikt om deze snelheid te testen. De meeste wifi 5 dual bands gaan tot rond 400mbps gemiddeld.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ikbenben201
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Dit is gemeten met mijn pc die via utp verbonden is aan de satelliet.

Het enigste wifi 6 toestel dat ik heb is mijn Samsung S21 maar die haalt ongeveer dezelfde snelheden.

Het enigste dat ik nog niet getest heb is een laptop verbinden met utp aan de modem Orbi.


_______________________________________________________________
Giga Internet en TV Iconic | CH8568LG | Netgear Orbi RBK353 |
0 Likes
BjornDC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
Verander-je-wachtwoord-dag Happy New Year! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

sowieso 1Gbps halen op Wifi lijkt eerder utopie, dat is de maximale theoretische snelheid. 

Zelf gebruiken we thuis hier al enkele jaren een Orbi RBR50 Router + 2RBS50 satellieten, al jaren zijn we daar meer dan tevreden over. Sinds dat de Gigaboost beschikbaar was dit genomen. 

Bij ons betreft het een huis met drie verdiepingen (gelijkvloers, 1ste en 2de etage) waarbij elke verdieping dus 1 Orbi heeft staan. De TN homegateway staat gebridged naar de RBR, alle toestellen die bekabeld kunnen zijn hierop aangesloten. 

op de etages is alles met Wifi, gaande van Apple TV's, TV's, computers, printers, smart speakers, ....

Snelheden die we halen:

gelijkvloers straal 2meter van RBR tussen 750Mbps en 850Mbps

gelijkvloers straal 7m van RBR nog steeds 700Mbps (interferentie van zeer dikke muren en keuken apparatuur)

tuin: rond 500Mbps

1ste etage: minstens 600Mbps max 720Mbps

2de etage: minstens 380Mbps al wel eens 480Mbps

allemaal vrij stabiel, zonder uitval, we moeten al de helft van de straat afgewandeld hebben vooraleer we afgeschakeld worden van onze Wifi (onze RBR staat dan ook pal vooraan ons huis)

Onze Orbi is dus al wat ouder, maar wel Tri-band, zodat 1 5Ghz band alleen maar voor de backhaul wordt gebruikt, hiervoor een dualband getest gehad en dat was pakken trager, zelfs ondoenbaar. Heeft Wifi 5 aan boord en heeft een theoretische maximum snelheid van 3Gbps, dat haalt die intern ook niet echt, wegschrijven naar de NAS doet die ook maar aan 500Mbps. 

 

ikbenben201
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

@BjornDC 

Dat zijn dus snelheden waar ik perfect mee zou kunnen leven!

Ik weet dat de opgegeven snelheden theoretisch zijn en dat er bij wifi veel invloeden waar je rekening moet mee houden.

Dus de tri-band maakt blijkbaar wel effectief een groot verschil, dat had ik echt niet verwacht bij aanschaf van deze.


_______________________________________________________________
Giga Internet en TV Iconic | CH8568LG | Netgear Orbi RBK353 |
0 Likes
Evdb
Experienced Meerweter
Berichten: 97
WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Ik woon in een appartement en heb een Mesh netwerk geïnstalleerd. Daarvoor kocht ik de TP-Link Deco XE75 Pro met 2 satellieten.

De voornaamste redenen om die te kiezen waren:
- wifi 6E (ik heb een S22 Ultra die dat gebruikt, mijn toestel is nu razendsnel);
- triband;
- 3 ethernet poorten op elke satelliet;
- 2,5 Gbps ethernet poort (dat kan interessant zijn voor de toekomst);
- de satellieten verbinden via een eigen 6 GHz verbinding;
- goede app.

Daarvoor had ik Powerlines van Devolo (DLan 1200+ wifi ac). Het verschil is groot.

In heel mijn appartement haal ik deze snelheden (OneUp abonnement): 650 Mbps download, 32 Mbps upload.

In mijn bureau waar de hoofdsatelliet staat zelfs 935 Mbps download, maar dat is een meter van dat toestel.

ikbenben201
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Ik heb deze ook zien staan en zijn nog betaalbaar eigenlijk.

Voordien had ik dezelfde Devolo's maar ik heb deze moeten vervangen omdat ze storing gaven op mijn surround systeem.

 


_______________________________________________________________
Giga Internet en TV Iconic | CH8568LG | Netgear Orbi RBK353 |
0 Likes
Evdb
Experienced Meerweter
Berichten: 97
WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Ik heb die een maand geleden gekocht bij Bol.com voor € 399.

0 Likes
ikbenben201
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Mooie prijs want momenteel staan ze 459€!


_______________________________________________________________
Giga Internet en TV Iconic | CH8568LG | Netgear Orbi RBK353 |
0 Likes
Evdb
Experienced Meerweter
Berichten: 97
WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Giga Internet met Netgear Orbi snelheid +-400Mbps

Bij Coolblue € 449.