Beantwoorden
Kris1977
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

Allen

 

Ik heb in huis twee verschillende netwerken.

Ik heb standaard wifi dat binnenkomt van Telenet.

Vandaar heb ik dus draadloos internet in de woning.

Nu ga ik van mijn Telenet modem met utp verder naar boven naar mijn bureau.

Daar heb ik een router van Cisco Linksys EA 3500geplaatst om via utp verder te gaan naar mijn laptop.

Via die router heb ik dus boven ook een goed wifi signaal

 

Probleem is wel dat ik nu met 2 verschillende wifi-punten zit.

 

Kan ik op één of andere manier alles op één netwerk zetten?

Het probleem is dat een een Wifi-printer gaat kopen en ik vrees dat dat voor problemen gaat zorgen...

 

Alvast bedankt om mee te helpen zoeken naar oplossing...

 

Kris

 

0 Likes
15 reacties
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

Ik heb alles zelfde naam en paswoord gegeven.

Mijn laptop en gsm vinden dat blijkbaar ok. Mijn printer, ook maar die blijft meestal staan.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@Kris1977  je kan inloggen in je router en daar dezelfde naam maken voor wifi als die van Telenet. Je kan ook inloggen via ' mijn Telenet ' en je wifi netwerk veranderen naar een eigen naam en paswoord en dat doe je hetzelfde in je router. Vergeet niet alles op te slaan en vervolgens eens alles te herstarten. Laat je apparaten zoeken naar je ' nieuwe ' wifi netwerk en log daar op in. Op die manier heb je een compleet eigen netwerk naam met paswoord en is dat in het hele huis hetzelfde.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@Kris1977 

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil doen. De properste manier is je router instellen als access pont en de DHCP server van je router uitzetten. Kijk hiervoor in uw handleiding.

Als je dat niet doet blijf je twee netwerken hebben, ongeacht of je voor beiden hetzelfde SSID en wachtwoord kiest. Het deel dat verbonden is met de Telenet router zal dan allicht 192.168.0.x als IP4 adres hebben en het deel dat verbonden is aan je cisco bijvoorbeeld 192.168.1.x. 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@Kris1977   De suggesties die hier gegeven worden zijn op zich goed maar dan zet je best de routermodus van je router uit zodat de modem/router van Telenet de enige DHCP server wordt. En je echt in 1 netwerk zit.

Anders wordt je aan te kopen netwerk printer inderdaad een probleem. Als je die aansluit(liefst bedraad), in je huidige situatie, op je eigen router en iemand is via Wifi aangesloten op het netwerk van de Telenet router dan zal deze geen printer vinden. Want die wordt geblokkeerd door de router.

Omgekeerd kan het wel werken bij correcte instellingen.

Controleer eerst eens welk IP adres je krijgt als je inlogt op het Telenet wifi netwerk en welk IP je krijgt als je inlogt via uw eigen router wifi. Is dit verschillend? Dan moeten er meer aanpassingen gebeuren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kris1977
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

Beste 

Ik heb is gekeken naar de IP-adressen en het klopt inderdaad.

Het IP-adres van Telenet is 192.168.0.***

Het IP-adres van de router is 192.168.1.***

 

Om dat allemaal goed te laten werken zou het IP-adres van mijn router hetzelfde moeten zijn als dat van mijn Telenet-modem?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?


@Kris1977  schreef:

Beste 

Ik heb is gekeken naar de IP-adressen en het klopt inderdaad.

Het IP-adres van Telenet is 192.168.0.***

Het IP-adres van de router is 192.168.1.***

 

Om dat allemaal goed te laten werken zou het IP-adres van mijn router hetzelfde moeten zijn als dat van mijn Telenet-modem?


Neen, een IP adres mag slechts éénmaal voorkomen in een netwerk. Uw router moet zelf een IP adres krijgen van de Telenet router en mag zelf geen adressen meer uitdelen. Dit betekent dat je uw router in "bridge" mode moet zetten. Hij mag dus niet echt als router fungeren maar moet als AP fungeren. Anders heb je twee aparte netwerken, en dat heeft niks met hun naam (SSID) te maken. Ze zitten dan in een andere netwerk range.

 

Voor uw behoefte ben je eigenlijk beter af met een echt AP dan met een router, die je toch niet als router kan gebruiken.

 

Allez, dat is niet helemaal waar, je kan die twee netwerken met elkaar verbinden zodat die elkaar wel zien, maar dan ben je al met gevorderde dingen bezig. En waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan ...

 

Zodus, om een lang verhaal kort te maken: ofwel:

  1. Uw eigen router in AP mode zetten
  2. Uw eigen router vervangen door een echt AP
  3. Als je een gevorderde gebruiker bent uw twee gescheiden netwerken zichtbaar maken voor elkaar. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel en hoe dat moet, gewoon afblijven en oplossing 1 of 2 kiezen.

Veel succes 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kris1977
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

Als ik het goed begrijp, moet ik inloggen op mijn router, daar de router in bridge modus zetten en dan zou ik slechts één netwerk meer mogen hebben?

Hoe ik moet inloggen en in bridge modus zetten heb ik al gevonden 🙂

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@patrick37 

 

Opgelet; wat jij voorstelt gaat niet werken. Het SSID en paswoord van een WIFi netwerk zijn één zaak, maar hun onderliggend netwerk is een andere zaak.

 

Indien je in huis twee routers hebt staan, gaan die allebei een eigen netwerk vormen, met een andere range, zoals hierboven het geval is: eenmaal 192.168.0.X en eenmaal 192.168.1.X

 

Die netwerken zijn onafhankelijk en communiceren niet. Je zou het evengoed kunnen voorstellen als uw eigen router en dat van de buren. (niet 100% waar, maar is hier niet relevant).

 

Wanneer je nu de WiFi bij beide routers hetzelfde paswoord en het zelfde SSID toekent ga je problemen hebben: het blijven immers twee aparte netwerken van verschillende routers. Alweer de vergelijking: stel uw paswoord en SSID eens gelijk aan dat van uw buren ... Wanneer je dan te dicht bij de buren komt ga je switchen naar het netwerk van de buren. Je kan dan op hun printer , maar aan uw eigen printer kun je niet meer aan. En voor de buren is hetzelfde waar.

 

Het omgekeerde is ook waar: wanneer je in huis een router en twee AP's hebt bvb, en allen kunnen ze 2,4 GHz en 5 GHz aanbieden, kun  je zes verschillende WiFi netweken aanbieden met allemaal een verschillend SSID en paswoord, maar het blijft onderliggend één netwerk vermits alles door één router beheerd wordt. Staat er een netwerk printer kun je met alle zes die netwerken die printer gebruiken. Plus nog eens bedraad ook.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?


@Kris1977  schreef:

Als ik het goed begrijp, moet ik inloggen op mijn router, daar de router in bridge modus zetten en dan zou ik slechts één netwerk meer mogen hebben?

Hoe ik moet inloggen en in bridge modus zetten heb ik al gevonden 🙂


Dat is helemaal correct. 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@StefaanH  dat klopt dat heb ik over het hoofd gezien het klopt wat je zegt.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@Kris1977 

 

En indien je mijn uitleg goed gelezen hebt weet je ook dat het SSID en paswoord van de WiFi boven en beneden niet noodzakelijk hetzelfde moeten zijn.

 

Ikzelf bvb heb bewust gekozen om al mijn WiFi netwerken (5 stuks) een andere SSID te geven. Het paswoord kan wel hetzelfde zijn, maar moet niet. De reden is dat mijn foon nogal lui van aard is en niet steeds of niet snel switcht naar het sterkste WiFi signaal wanneer ik mij door het huis verplaats.

 

Indien alle WiFi hetzelfde SSID en paswoord hebben ben je dan machteloos. Ik echter ben zelf baas en tik op mijn foon gewoon even het andere netwerk aan en voila, opgelost. Ik ben zelf baas, niet mijn foon. En ook niet mijn WiFi. 

 

Soms verloopt de switch wel goed vanzelf. Des te beter, hoef ik niets te doen. Maar in het omgekeerde geval kun je gewoon niks doen ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
hondaboy
Experienced Meerweter
Berichten: 93
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

@StefaanH 

Als ik de wifi van mijn foon uit- en inschakel maakt die wel verbinding met het beste wifi signaal in mijn woning.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?

Ik ben het eens met @janne_man : stel je router in als Access Point. Hier kan je lezen hoe dat moet:

 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/FAQ-Hoe-stel-ik-mijn-router-in-als-Access...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe 2 WiFi-netwerken samenvoegen tot één netwerk?


@hondaboy  schreef:

@StefaanH 

Als ik de wifi van mijn foon uit- en inschakel maakt die wel verbinding met het beste wifi signaal in mijn woning.


In principe wel. Tegenwoordig is het ook mogelijk dat je een preferentiëel wifi netwerk hebt op basis van locatie. Als je dan twee SSID's hebt, dan kan het best zijn dat enkel het preferentiëel gekozen wordt, zelfs met een zeer zwak signaal. Door alle toevoegingen en 'verbeteringen' aan de software kunnen er neveneffecten zijn die in een bepaalde situatie nadelig zijn.

Met mijn Android 9 heb ik al voorgehad dat ik plots een melding krijg in de zin van: je hebt op deze locatie al meermaals xxxx gebruikt, dat wordt nu ingesteld als preferentiëel telkens als je hier bent. (in werkelijkheid was de melding bondiger, maar daar kwam het op neer).

0 Likes