Beantwoorden
kb93
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

beste,

na wat ring apparaten te hebben geïnstalleerd merk ik dat onze wifi in huis niet optimaal is en daarom zoek ik de beste oplossing,

 

wij willen wifi over 2 verdiepen en hebben in elke kamer in huis een utp stopcontact waarvan alle kabels uitkomen aan de modem 

 

momenteel hebben we van telenet een router en nog eens 2 powerlines maar toch merken we dat dit niet ideaal werkt 

 

wat kunnen we het beste doen zodat we overal top wifi hebben zodat de smart home toestellen en de laptops enzo werken zonder onderbrekingen ofzo

 

access points installeren of een mesh/multiroom router kopen ? 

 

alvast bedankt  

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: WiFi bereik uitbreiden

0 Likes
21 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Mijn reactie was goed bedoeld, maar ook nodig vond ik.

Tot de essentie gaan is goed, maar als je weet wat je doel is (in dit geval goeie Wifi verzorgen voor de Ring toestellen), dan zijn zelfs mijn "details" de essentie 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Een interessante informatie uitwisseling.

Ik wilde in mijn eerste reaktie ook met name duidelijk maken dat mesh niet het magische wondermiddel is voor alle wifi problemen, ondanks alle marketing die dat doet vermoeden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@Arnie 

 

Dat zijn wijze woorden. Mesh is inderdaad geen wondermiddel dat overal de oplossing voor is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Ik lees hier heel uiteenlopende dingen over "Mesh", gaande van zeer nuttig tot totaal zinloos en alleen een marketing hype.

Ik denk dat het woord "Mesh" ook heel verschillend begrepen wordt. De definitie die @Arnie in een van de vorige post gaf vond ik zéér juist:

 


@Arnie  schreef:

We brengen denk ik nu verschillende begrippen door elkaar.

 

Mesh = AP's communiceren onderling om samen een wifi-netwerk overeind te houden. Meestal zijn de AP's via wifi met elkaar verbonden, met één centrale unit die met kabel verbonden is. Eventueel kunnen de andere AP's ook bekabeld worden.

Jammer dat er in een volgende post een tegenstrijdigheid zat:


@Arnie  schreef:

Als je elk AP met een kabel kunt aansluiten, dan heb je geen mesh systeem nodig.

Mesh=1 AP bekabeld, de andere AP's zijn via wifi met elkaar verbonden.

Mesh is een hype, maar niet altijd de beste keuze.


Met deze definitie van Mesh ben ik niet akkoord (en tegenstrijdig).

Een goed Mesh systeem is een systeem, waarbij een centrale controller (de mesh master) het beheer overneemt van het volledige WiFi netwerk.

Hoe deze AP's met elkaar verbonden zijn (bekabeld, via WiFi, via Powerlines) maakt helemaal geen verschil voor de definitie van Mesh.

 

Vanzelfsprekend is er altijd de voorkeur voor bekabeld, maar soms kan het niet anders en dan heb je nog de andere mogelijkheden zoals repeaters en powerlines. Maar dit heeft niets met "mesh" te maken ...


@igvfer  schreef:

@Arnie  Correcte omschrijving van de begrippen. Mesh wordt op de markt gezet als het zaligmakend systeem maar staat of valt met de correcte plaatsing. En zoals je zegt het overschakelen van het ene Wifi punt naar het andere is grotendeels client gebonden en dat zal verschillen van toestel tot toestel.


Dat is juist het verschil met mesh.

In tegenstelling tot WiFi roaming is het bij Mesh WiFi steering dus niet de WiFi client, maar de Mesh master die beslist wanneer het wisselen van draadloos netwerk zinvol is, gezien de Mesh master alle info heeft welke toestellen met welk AP en op welke band verbonden is.

Hiervoor dient de WiFi standard 802.11k en 802.11v

 

Met aparte AP's die niet tot één mesh behoren heb je dat niet...

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?


@Ex-Netweter  schreef:

[...]

Een goed Mesh systeem is een systeem, waarbij een centrale controller (de mesh master) het beheer overneemt van het volledige WiFi netwerk.

[...]

In tegenstelling tot WiFi roaming is het bij Mesh WiFi steering dus niet de WiFi client, maar de Mesh master die beslist wanneer het wisselen van draadloos netwerk zinvol is, gezien de Mesh master alle info heeft welke toestellen met welk AP en op welke band verbonden is.

Hiervoor dient de WiFi standard 802.11k en 802.11v

 


@Ex-Netweter 

Gaat 'mesh' ook niet over 802.11s?

https://wireless.wiki.kernel.org/en/developers/documentation/ieee80211/802.11s

of is de term 'mesh' misschien nog niet eenduidig gestandardiseerd ... (of ben ik te fel linux brainwashed 😕) ? In L2 802.11s spreekt men althans niet over een 'beslis master' (bij AVM wel), wel integendeel (devices A en B kunnen 'beslissen' 1:1 te communiceren). Misschien zijn 802.11k en 802.11v L1 specficaties?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Het grote nadeel van de meeste mesh oplossingen vind ik dat deze in de gangbare consumenten produkten gecombineerd worden met een router & NAT-functie, en meetstal zo dat je weinig tot geen controlle hierover hebt.

Hoe is dat eigenlijk voor IPv6? Wat zij daar de ervaringen? Werkt bijvoorbeeld de oplossing van Google of TP-link dan als router voor IPv6, of wordt die (in tegenstelling tot IPv4) gebridged?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Ik vind (maar voor betrouwbare info zoek best zelf)

Google WiFi IEEE 802.11s
TP-Link Deco IEEE 802.11k/v/r
Netgear Orbi IEEE 802.11k/v
AVM Fritz!Box IEEE 802.11k/v

Ik vermoed dat een L2 WiFi mesh setup L3 (en dus ook IPv4/IPv6) onafhanelijk is.

Ergens moet de setup wel gekoppeld zijn met infrastructuur voor gewenste L3 LAN en WAN functionaliteit. Wellicht heeft elke vendor dergelijke infrastructuur welke eigen mesh aparatuur integreert.

Idealiter is er vendor onafhankelijke integratie op de grootste gemene deler der ondersteunde standaarden.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes