Beantwoorden
Joche86
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

Hallo iedereen, 

eerst en vooral ben ik een leek op dit gebied, vandaar ook mijn vraag. Ik heb basic internet van Telenet. Heb een modem only met daaraan een router. Bij testen met mijn laptop niet aangesloten met Utp kabel maar enkel via WiFi scoor ik niet boven de 51mbps.graag wil ik mijn tv abonnement op zeggen en eventueel de overstap maken naar internet all in. Cut the cord zoals ze dat noemen. Mijn internet en WiFi verbinding is over het algemeen erg traag. En niet erg goed dekkend. Ik heb in eerdere berichten terug gelezen dat de voorkeur van sommige idd een modem only is met een router. Concreet is mijn vraag. Hoe kan ik optimaal genieten van mijn internet. Een goede dekking hebben en een zo hoog rendement op mijn mbps hebben. Ik heb verder redelijk wat apparaten aangesloten op mijn WiFi. Nl een slimme thermostaat. Enkele laptops en ipads, smart tv met netflix, Google home en Chromecast.mogelijk vertraagd dit mijn WiFi daarom ook. Heeft iemand tips of opmerkingen? 

0 Likes
8 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

@Joche86 

Je moet eerst weten waar het probleem is. Sluit daarom je laptop met een netwerkkabel aan de modem en doe enkele speedtesten. Met je huidig abonnement zou je tcoh een download moeten hebben van 90 Mbps en een upload van 9 Mbps.

 

Heb je die snelheid, doe dan de test opnieuw, maar verbind je laptop met een netwerkkabel met je router. Je zou geen verschil mogen zien, tenzij zeer minimaal. Het je een beduidend verschil, denk dan aan de netwerkkabel tussen Telenet modem en je router. Trek de kabel uit je router en verbindt die met je laptop. Doe opnieuw enkele speedtesten.

Als resultaat van de speedtesten zou het mogelijk moeten zijn om te eten of het aan Telenet ligt, aan de kabel tussen telelent modem en je router of aan de router.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

@Joche86 

 

Om even in te pikken op uw opmerking dat uw WiFi niet erg dekkend is:

 

Installeer eens een WiFi Analyzer op uw smartfoon. Maak dan een wandeling doorheen uw woning en sta regelmatig even stil zodat de analyzer ook de tijd krijgt om te analyseren.

 

Op die manier heb je een aardig beeld van de dekking doorheen uw woning en kun je vaststellen of het nodig is om eventueel extra AP of WiFi powerline in te zetten.

 

Wanneer de signaalsterkte  in de buurt van de router ook al niet denderend is zou je kunnen overwegen om een modernere, sterkere router aan te schaffen.

 

Besef wel dat indien je zeer veel toestellen tegelijk op uw WiFi netwerk gebruikt dat die allemaal de voorhanden zijnde bandbreedte moeten delen. Dat kan dus ook al vertragend werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

@Joche86 

Je hebt basic internet.Je haalt maar 51Mbps   dat is weinig.

Welk type modem only heb je nu.

Je wil internet all in 300/20Mbps

 

CyberPunk
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

"Cut the cord" is ook geen internet meer 😉 = geen internet TV

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

@CyberPunk cord-cutting verwijst effectief naar het opzeggen van je standaard TV-abonnementen via kabel of satelliet en overschakelen op het bekijken van media via het internet (afhankelijk of ze beschikbaar zijn online). 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Joche86
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

ik heb een nieuwe router aangeschaft en nu geeft hij inderdaad een veel betere dekking weer via laptop. Thanx voor de tips

0 Likes
Joche86
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

Nieuwe router aangeschaft en inderdaad veel betere dekking. thanx voor de tips

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Hoe WiFi optimaliseren met modem-only + router?

basic internet

> 100 mbit/s DL MAX

>   10 mbit/s UL MAX

 

dit is al redelijk proper voor een basis abo (orange & proximus zit ook aan 100 Mbit maar met de duurdere formules, dit zonder speedboost > speedboost is optie, geen abo)

 

TIP: Zorg dat je geconcentreerd bent let de 5GHz, wereld van verschil

 

had vandaag klant, bleef plakken op 2.4 : speedtest met eigen gsm was 47mbit MAXIMUM

paste wat aan,5GHz standaard tln SSID gegeven, 

speedtest: 280 mbit/s DL!

0 Likes