Beantwoorden
scubaroel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

Ik zou graag thuis een apart wifi netwerk voor gasten aanmaken. Dit voor de kinderen en gasten die dan geen toegang kunnen krijgen tot mijn computers of NAS server.

Hoe kan ik een 2e netwerk met paswoord aanmaken op de telenet wifi router?

0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

@scubaroel  Heel simpel: NIET. Daarvoor moet je werken met een eigen router die dat kan.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

Je zou via de Telenet app een gratis  (5 euro vervoerskosten) AP kunnen bestellen, die een andere netwerknaam en encryptiesleutel geven en aansluiten als het nodig is. Je kan dan wel de upload/download niet kunnen beperken. Iets wat wél mogelijk zou zijn met een eigen router (indien dit ondersteund wordt).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

@sb  Dat is mogelijk maar toch blijf je op hetzelfde netwerk zitten en zijn in principe alle apparaten op dat netwerk bereikbaar.

Met een eigen router erachter te zetten creëer je wel een apart netwerk (bvb 192.168.5.0) maar dit valt onder het originele Telenet netwerk (192.168.0.0) en dus zijn normaal alle apparaten, zonder beperking bereikbaar in het 192.168.0.0 netwerk.

Dus modem only met eigen router is de enige oplossing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

@scubaroel  Eigenlijk is er wel een oplossing mogelijk maar kost tijd, geld en kennis. Wat heb je nodig? Een managed switch waarop je 2 VLAN configureerd. Je hebt dan nog altijd het Telenet netwerk (192.168.0.0) waar je eventueel enkel je digicorder of boxen op aansluit. Dan heb je VLAN1 (bvb 192.168.5.0) waar je al je private toestanden (NAS, Printer, Privé AP enz.)op aansluit en VLAN2 (bvb 192.168.10.0) waar je enkel het guest AP op aansluit. Dan heb je effectief 2 gescheiden netwerken die beiden wl via 192.168.0.0 gaan, maar daar zit er eigenlijk niets op buiten je digidinges.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

Klopt @igvfer 

 

Maar inderdaad, daar begin je niet aan als je niet echt goed weet wat je moet doen en hoe dat werkt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe apart WiFi-netwerk voor gasten aanmaken?

Wellicht is het bij jullie anders, maar ik krijg vanuit mijn Telenet CV8560E router één enkel netwerk aangeboden, en wel: 192.168.0.0 / 24.

Als gevolg van dit netmask is dit netwerk gescheiden van bijvoorbeeld 192.168.5.0 / 24. Om die twee netwerken met elkaar te lateen communiceren heb je een eigen router nodig. De Telenet router zal dit niet voor je doen.

Kortom, je kunt je eigen netwerk niet van een gast netwerk scheiden zonder gebruik te maken van een eigen router.

 

Als je bezoekers zelf Telenet klant zijn is Wi-Free misschien een optie? Of je dit kunt aktiveren is afhankelijk van het type modem/router wat je van Telenet hebt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes