Beantwoorden
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

Hallo,

welke mogelijkheden zijn er om de wifi-snelheid te verbeteren? Is bvb een router die via kabel is aangesloten op de telenet-modem een mogelijkheid?

Ik zou een snellere verbinding willen tussen mijn laptop (draadloos) en andere toestellen die via kabel zijn aangesloten op de telenet modem (bvb een NAS).

Mijn telenet modem verplaatsen bvb heeft geen zin; ik zit er dicht bij en heb een goede verbinding.

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: wifi speed up

0 Likes
23 reacties
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

Aanvulling: ik kan nu data versturen naar mijn nas aan +/- 80mbps

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?


@wannesT  schreef:

 

welke mogelijkheden zijn er om de wifi-snelheid te verbeteren?


Upgraden naar Wifi 6. Dan moeten zowel je laptop als het Wifi-toegangspunt de Wifi 6-standaard ondersteunen.


@wannesT  schreef:

Is bvb een router die via kabel is aangesloten op de telenet-modem een mogelijkheid?


Ja, minstens moet je een Wifi 6-toegangspunt via UTP-kabel op de Telenet-modem aansluiten en de huidige Wifi van de Telenet-modem volledig uitschakelen.

Een router met Wifi 6 is ook een mogelijkheid, dan beheer je je thuisnetwerk volledig zelf en zou je eigenlijk je huidige Telenet-modem moeten wisselen voor de Telenet CV8560E-router die je in bridge/MAC pass-through kan zetten. Anders heb je twee routers achter elkaar wat soms problemen oplevert met sommige internettoepassingen.

Met het TP-Link EAP670 Wifi 6-toegangspunt bijvoorbeeld haal je dezelfde snelheden als met een UTP-kabel op een Gigabit-netwerkpoort.


 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

@wannesT  In wezen is een AP (Acces Point) genoeg. Zeker als er nu verschillende dingen aangesloten zijn op je huidige modem router want wat @Ex-Netweter zegt is wel mogelijk maar is het ook mogelijk om alle huidige bekabelde toestellen aan te sluiten op een router die ergens anders is geplaatst. Want ik vermoed dat je NAS bekabeld is aangesloten en misschien nog andere dingen (ik hoop het toch) want wifi gaat via de router en dan eventueel naar het andere toestel, dus 2 maal verlies in het geval van een printer of NAS.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

Bekabeld aangesloten op de telenet modem = een NAS en een Windows Server

U stelt dus voor om een ander toestel (suggesties?) bekabeld aan te sluiten op de telenet modem en dan ook de NAS en de Server bekabeld op het andere toestel?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

@wannesT 

Een AP (bekabeld dus) aansluiten op uw HGW is voldoende. Uw NAS hangt daar reeds aan, dus bekabeld. Veel extra winst door hem ook aan het AP te hangen ga je niet maken. De echte bottleneck is de WiFi van uw laptop.

Daarom, plaats een (bekabeld) AP in de buurt van uw werkplek en sluit uw laptop daar ook bekabeld op aan.

Dat is ook de goedkoopste oplossing.

Wil je echt wireless blijven en toch performantie, ga je moeten investeren in WiFi 6 of hoger. Dat betekent in concreto: een AP dat ook WiFi 6 aankan en een WiFi 6 netwerkkaart voor uw laptop. Intern zal een dure zaak zijn, externe netwerkkaarten voor laptop bestaan ook.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

OK, bedankt. Mijn laptop is reeds voorzien van een wifi 6 adapter. Enkel dus nog een wifi access point nodig. Als ik zo even kijk zijn er heel wat aanbieders en types. Waar kan ik best op letten om een goede aankoop te doen?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

@wannesT 

Goh, ik heb er zelf geen, kan er dus enkel vrij algemeen iets over zeggen.

  1. Ik zou zeggen: kies een bekend merk. Heel goedkoop (onbekend merk) is heel dikwijls al na korte tijd "duurkoop" ...
  2. Ga ook niet voor "top of the bill". Dat heb je echt niet nodig.
  3. Laat u niet verblinden door heel hoge cijfers qua transfer snelheid. Dat is heel dikwijls goochelen met getallen die doorgaans puur theoretisch zijn. Zelfs de traagste WIFi 6 is stukken sneller dan hetgeen in uw Telenet HGW zit.
  4. Het beste advies zou je wellicht hier kunnen krijgen door ervaringsdeskundigen, dus Netweters die reeds zo een ding in huis hebben.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

@wannesT Ikzelf heb al verschillende wifi 6 mesh systemen gehad, maar ik ben wel zeer tevreden over de Netgear Orbi Pro reeks. 

Zeer stabiel, zeer snel en uiterst gemakkelijk in gebruik. De Ubiquiti access points vind ik ook wel goed voor particulieren.

Er zijn natuurlijk ook andere merken zoals Cisco, ... maar voor thuisgebruikers niet echt een aanrader vind ik. 

Kijk ook naar het beheersgemak van de access points, want vele mensen vergeten dit.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

TP-Link Omada heeft een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.

Alles hangt af van je budget en de effectieve Wifi-snelheid (in Mbps) die je graag wil hebben.

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

onlangs met een proximus bbox nog getest die haalde 950+ mbps . ken van telenet modem de wifi standaard niet. een access point zal dit ook halen. in elk geval wees eerst zeker dat je laptop op 5ghz verbonden is . zorg dan dat er een rechte line of sight is tussen de modem of het access point en de computer. door een deur mag nog, door een muur liever niet. om de wifi 5ghz te benutten moet de afstand ook 10 of minder meter zijn. anders valt het terug naar 2.4 wat dus veel trager is; je nas snelheid test je ook met een groot bestand,  een installatiedvd ofzo, niet met bv een map met foto's te verplaatsen.

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

Na het doorlezen van alle berichten en me wat inlezen in de materie, heb ik dus een access point nodig dat ik kan met een kabel kan verbinden met de telenet modem.

De nas is dan verbonden met een kabel, ook rechtstreeks op de telenet modem.

Qua snelheid wil ik zo hoog mogelijk raken, zodat ik via wifi snel data kan uitwisselen met de nas.

thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

als je modem te ver van de computer staat is dat inderdaad een efficiente en niet ultra prijzige oplossing om een goede doorvoersnelheid te behalen. bij de aankoop van het access point voor in de ruimte van de computer zorg dat het een met gigabit ethernet poort is, geen oude 'fast' 100 megabit poort. ->je kan hiervoor ook een router gebruiken als je erin slaagt in het configuratiemenu de DHCP computeradresverdelerserver hiervan uit te schakelen, en de aansluiting naar de modem niet op de internetpoort maar op een van de lokale aansluitingen plugt, dan is dat ook bruikbaar als access point.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

@wannesT ik weet niet welke nas je hebt maar bij sommige nas modellen heb je verschillende netwerkpoorten.

je kan dan Link Aggregation opzetten op deze nas zodat je verschillende netwerkaansluitingen hun netwerksnelheid bundelen. 

Zo heb je snellere doorvoersnelheden op je netwerk. Ook via wifi merk je wel het verschil.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe kan ik de wifi-snelheid verbeteren?

TP Link lijkt inderdaad goed te zijn. Heeft het zin in mijn geval om EAP650 te nemen, of heeft dit geen meerwaarde boven EAP610?

0 Likes