Beantwoorden
Tamara5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

Hallo iedereen,

 

Ik heb twee access points, één op het gelijkvloers en één op de eerste verdieping. Ik werkte tot hiertoe altijd op mijn laptop via wifi. Voortaan wil ik thuiswerken vanaf een kamer op de tweede verdieping en daar is het wifi-signaal zwak, maar er is wel een ethernet/UTP-aansluiting in de muur voorzien. Als ik hier een kabel insteek, gebeurt er echter niks: ik blijf op de slechte wifi zitten. Ik heb intussen dezelfde kabel eens in een out-poort van de access point gestoken, en er begint toch een lampje te branden en te knipperen, dus ik ga ervan uit dat de kabel werkt. Toch lukt het me ook hier niet om internet via de kabel te gebruiken. Ik vind ook nergens op mijn laptop een optie om die verbinding te selecteren, ik zie enkel wifi-netwerken. (ik werk op een laptop met Windows) Ik heb al vanalles gegoogled maar de instructies gaan meestal niet verder dan 'steek de UTP-kabel in', waaruit ik afleid dat het normaal gezien toch echt vanzelf zou moeten gaan. 

Iemand die me kan adviseren hoe ik dit kan oplossen? Ik weet dat ik mijn wifi-netwerk zou kunnen uitbreiden, maar dat wilde ik liefst vermijden 😉

 

Bedankt! 

Tamara

0 Likes
10 reacties
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

Rechtsonder op uw scherm staat het icoontje van netwerk.
Rechtse muisknop klikken  , met linkse muisknop openen.
Advanced network settings kiezen.
Dan ziet ge bovenaan Ethernet en Wifi.
Waarschijnlijk staat Ethernet gedisabled (dit is de bedrade) , kies dan enable.

Succes


 

 

 

 

Ex-Netweter
 

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

Een kabel heeft twee uiteinden. Het ene uiteinde is de UTP-aansluiting in de muur.

Maar waar is het andere uiteinde? Dat andere uiteinde moet verbonden zijn met de Telenet-modem.

Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

in de muur ? in de RJ45 poort van haar computer bedoel je en het andere stuk in een RJ45 poort op de telenet modem.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

@Tamara5 steekt de kabel langs de andere kant in uw modem? Steek ook de utp kabel in je laptop en zet uw wifi van je laptop uit. Normaal gaat die automatisch overschakelen naar utp kabel als deze actief staat. Als je dan internet hebt is de kabel goed aangesloten anders moet je het andere uiteinde van de kabel zoeken. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tamara5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

@kristofDW , merci voor je reactie!

 

Het zou inderdaad kunnen dat de kabel niet in de modem zit. Er zitten 4 UTP-kabels in mijn modem (waarvan bij 2 een lichtje brandt en bij de andere 2 niet) en 2 kabels hangen er los naast, dus dat zal ik even moeten bekijken (wel geen idee hoe te weten welke kabel van waar komt...)

 

Los daarvan: als ik de kabel niet in de muur maar in een werkende access point steek, zou het toch sowieso wel moeten werken? Maar dat is dus ook niet het geval.

0 Likes
Tamara5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

@FVDM Dat was inderdaad waar ik naar op zoek was! Helaas lukt het me niet om hier iets te veranderen, het is een laptop van mijn werk en je moet inloggen als beheerder. Ik zal eens bij de IT-dienst te rade moeten gaan, denk ik.

 

Screenshot_1.jpg

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

@Tamara5 je kan de wifi via uw toetsenbord ook afzetten. Als je ons het type en merk van laptop geeft kunnen we zeggen hoe je de wifi kan afzetten via het toetsenbord of schakelaar.(hardware schakelaar)


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

@Tamara5 

Ge zult toch zeker de bekabeling moeten nakijken , want op de screendump dat ge gemaakt hebt staat "Netwerkkabel niet aangesloten"  , dat moet eerst wel in orde gebracht worden en misschien maakt hij dan direct verbinding zonder verdere ingrepen.

0 Likes
GuillaumeCoigné
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

Hi Tamara5,

Ik vermoed dat de bekabeling (in demuur of je UTP kabel) verkeerd is. Ik had hetzelfde probleem met bekabelde 2 aansluitingen in de muur die niet correct waren geplaatst door de elektricien.

Ik heb altijd een kabeltester liggen (kan je goedkoop kopen), daarmee test je beide kanten van de kabel. Deze geeft aan welke draad van de 4 paren van je kabel niet goed zijn (8 draadjes dus).

Zo kan je eenvoudig en heel snel bepalen waar het probleem zich exact bevindt!

 KabeltesterKabeltesterSlecht MuurverbindingSlecht Muurverbinding

Mvg,
Guillaume Coigné
Tamara5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe laptop verbinden met ethernet ipv wifi

Hoi Guillaume,

 

Bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik geloof inderdaad dat daar ergens het probleem moet zitten maar ik wist niet dat ik dit zelf zou kunnen testen met zo'n apparaatje. Ga ik proberen!