Beantwoorden
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Ik heb een verouderde set-up van Telenet

- een modem only: Motorola / SBV6X2X (DOCSIS)

- een router: D-Link DIR-615

(die laatste staat niet bekend bij Telenet. Die is ofwel verjaard, of ooit gekocht - niemand die het zich kan herinneren)

 

De SSID van deze setup begint met het standaard "telenet-apn-...". Ik wil dat (en het wachtwoord) kunnen veranderen, maar ik geraak niet in de settings van die router. Nochtans opgezocht via ipconfig en via de Adopteropties/Details van het Windows-Configuratiescherm, maar als ik dat ip-adres in een browser intik, dan krijg ik niets te zien. Ook niet als ik manueel het ipv4-adres en subnet mask invoer (of ik neem de verkeerde).

 

Ik wil die SSID veranderen, omdat ik een oude wifi-router (Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router) heb geconfigureerd als een switch, en aan de eerste router heb gehangen. Dat lijkt te werken, maar nu duiken nog altijd twee verschillende netwerknamen op in mijn wifi-lijst, zolang ik niet bij de settings van die eerste kan. 

 

Of moet ik gaan voor zo'n all-in-one modem altogether? En huur je die dan bij Telenet zoals een digicorder, of koop je die? Of koop je die beter ineens zelf? 

 

Ik heb alvast een echte switch besteld bij Coolblue, zodat ik af kan van die bricolage van een oude wifi-router als switch te gebruiken, voor ocharme drie switchpoorten extra. Terwijl het aantal toestellen dat hier in huis bekabeld internet nodig heeft gestaag groeit. 

0 Likes
41 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?


@autreneveut  schreef:

@StefaanH 

Mijn DIR-615 heeft geen grijze poort. 

De modem komt toe in een poort die ook blauw is, en het cijfer 0 heeft. Dus misschien idd twee types DIR-615?

 

UPDATE: de firmware versie is, zo staat op de sticker: 4.11TN


Inderdaad, uw router is dus geen router maar een AP. Dat verklaart dus al uw problemen. Wat je kan doen in afwachting van uw nieuwe toestel is DHCP terug inschakelen en uw Linksys als router aansluiten. Uw Dlink kun je boven aansluiten als AP, waarvoor hij dus dient.

De WIFi dien je dan in te stellen op de Linksys. Negeer de WiFi (of zet hem uit) van de Dlink.

Wel opletten, zolang ge uw nieuw toestel niet hebt zal uw digibox dan niet interactief zijn want die moet rechtsreeks op de modem aangesloten worden en ge hebt nog geen echte switch in huis.

 

EDIT: bij nader inzien, die WiFi boven op de Dlink mag blijven opstaan. Die zal misschien een ander SSID en paswoord hebben, maar hij zal wel in hetzelfde netwerk zitten. Compatibele verbindingen dus.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@Cos_95 

 

Bij deze, bedankt om mij op het juiste spoor te zetten. Ik had geen flauw idee dat Telenet eigen versies van bestaande toestellen uitbracht met eigen firmware en een andere functie.

 

Ik had dit toestel in gedachten:

dlink615.JPG

 

Ik stel mij dan wel vragen bij het werk van de installateur in 2010 die een modem-only plaatst met daarachter een AP ipv een router. In 1998 zou ik dat aangenomen hebben ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut  Nog ter info. Je hebt UTP kabel in de versie solid en de versie stranded. De laatste versie is met kleine getorseerde koperen draadjes in elk draad. En is wat soepeler, wordt meestal gebruikt als patchkabel over kortere afstand.

En bij de solid heb je ook 2 versies namelijk full copper en een versie koper met alu kern. Deze laatste kabels zijn goedkoper maar de full copper zijn beter. Die zijn wat stugger en worden gebruikt voor installaties.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut  en @Cos_95 

 

Ik heb van jullie beiden elk een post aangeduid als oplossing, de post waarin duidelijk werd en bevestigd werd dat de  D-Link een AP was en geen router. Dat was de sleutel tot de oplossing, vandaar.

 

@autreneveut uiteindelijk heb jij als TS hierin het laatste woord, dus als je er anders over denkt wil ik dat gerust weer aanpassen. Je zegt het maar.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Akkoord om daarvan de oplossing(en) te maken, @StefaanH. Dat is volgens mij het belangrijkste inzicht van deze thread: Telenet die in 2010 een AP installeerde als router. 

 

Voor nu zit ik nog even in de rats.

Dus even recap: ik heb nu hetvolgende ingesteld:

 

- Linksys, helemaal gereset en weer DHCP enabled is en weer met de oude SSID (zodat NAS niet meer foetert en ambetant), met daarop: 2-NAS'en, Sonos en een losse kabel om te verbinden met deze laptop

- D-Link, met daarop drie "tv"-dingen: smart-tv, digicorder en apple TV

 

Alleen, waar moet de internetkabel van mijn modem nu toekomen? 

- als ik die in de Linksys steek, dan heb ik geen toegang internet

- als ik die in de D-Link steek, dan heb ik internet, maar uiteraard enkel op mijn telenet-apn

 

Ik zou denken in de LInksys - aangezien dat nu de router is, maar dat marcheert niet.

 

 

UPDATE: modem én router herstart. Nu wel toegang tot internet met Linksys. 

autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

In afwachting van de nieuwe modem en switch werken alle belangrijke dingen weer: wifi, Sonos, NAS, .... Wifi is sneller dan ervoor. De perifere dingen (digicorder, apple tv en zo) heb ik nog niet doorgetest, maar die zijn ook niet zo belangrijk - daar kan ik wel een week zonder. 

 

Hartelijk dank, allemaal, en een speciaal woord van dank aan @StefaanH en @Cos_95. Jullie kennis is jaloersmakend 🙂

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Dat is met veel plezier gedaan hoor.

 

Weet je, het is bij mij als hobby begonnen, nadien mijn beroep geweest en nu, met pensioen, is het opnieuw mijn hobby.

 

En iedereen heeft zo zijn talenten, iets wat je kan of wat je weet.

 

En wees maar gerust, ik vergis mij ook nog al eens of ik weet het antwoord niet ... komt allemaal wel eens voor.😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?


@autreneveut  schreef:

...

Hartelijk dank, allemaal, en een speciaal woord van dank aan @StefaanH en @Cos_95. Jullie kennis is jaloersmakend 🙂


@autreneveut helemaal akkoord, extra kudos! 😁👊


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Amaj @Suzy , sebiet ga ik nog blozen .... 😁


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@StefaanH  Straks, na de corona, ga je @Suzy  eens moeten trakteren hoor.🤣



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Amai! Maar als we eerlijk zijn, denk ik dat ik eerder jullie eens ga moeten trakteren! 😁🥂


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?


@Suzy  schreef:

Amai! Maar als we eerlijk zijn, denk ik dat ik eerder jullie eens ga moeten trakteren! 😁🥂


We zijn nog van de oude stempel. De man betaalt. 😁👍. Maar we willen wel eens modern doen....



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.