24748
netweters
|
152286
antwoorden
|
20688
vragen
|
Hoe weet ik of ik gebruik maak van Fiber of niet?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hoe kan ik dat zien?
Als Telenet klant met een Telenet modem/fiberbox? Zeer makkelijk: Alles over je Telenet-modem | MyTelenet Heb je het laatste toestel (Fiberbox) dan heb je Fiber (let op de groene ingang onderaan voor de fiber kabel).
Ik heb de CH7465LG-TN.
Dat is een kabelmodem. Je hebt dus geen Fiber.
Hier kan je nakijken of fiber vandaag geïnstalleerd kan worden op jouw adres: Telenet fibert verder | Telenet
@WG94 schreef:Dat is een kabelmodem. Je hebt dus geen Fiber.
Zoals altijd zijn er ook uitzonderingen op deze regel 😃
Waar Telenet glasvezel had tot in de woning (FTTH) was dat - tot nu toe -gebaseerd op de RFoG technologie (Radio Frequency over Glas). Dit was vooral bij nieuwe residentiële verkavelingen (vanaf 2018?).
Bij de klant wordt dan een "RFoG optical-networking unit" (R-ONU) geplaatst, dit zijn eigenlijk micro-nodes die het optisch signaal terug omzetten naar coax.
Toekomstige FTTH projecten zullen natuurlijk gebaseerd zijn op XGS-PON, waarbij je een Fibermodem moet gebruiken, maar vroegere FttH aansluitingen waren RFoG (en er zijn geen onmiddelijke plannen om die aansluitingen om te zetten naar XGS-PON).
Wat is de meerwaarde aan mijn vraag?
Geen ... maar is het echt zo erg om zo te reageren? Andere mensen stellen deze uitleg wel op prijs. Bedankt daarvoor!