Beantwoorden
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Beste netweters,

 

Ik wil mijn wifi tot in mijn tuinhuis brengen om daar een aantal smart plugs te kunnen bedienen (bvb om waterpomp aan/uit te zetten) – tuinhuis ligt aan uiteinde van tuin op wel 40 meter van mijn modem in de garage… Ik heb "in-home" de telenet powerlines (2x9083 en 1x9082) en een access point. Ik heb geprobeerd om tot in het tuinhuis te geraken met een extra Telenet wifi powerline 9082. Na enkele pogingen lukt de verbinding… gedurende maximaal een half uurtje of zo en dan wordt het lichtje op de powerline oranje of zelfs rood, dus werkt niet meer en dus moet je van stopcontact veranderen … en dat werkt dus ook niet. Als ik nu een aparte set powerlines gebruik, bvb TP-link in een nieuw apart stopcontact nabij de modem en ermee verbonden (of misschien in plaats daarvan een extra 9083 in combinatie met de 9082), kan dat dan werken… en vooral zal er geen interferentie zijn met mijn "in-home" Telenet powerlines?

En tenslotte als ik een extra utp kabel van mijn modem naar mijn tuinhuis leg (daar sta ik niet voor te springen want dat vraagt wel wat breek- en graafwerk..) zou dat werken + (ik ben maar een amateurke in wifi en zo...) is een aansluiting op de 9082 wifi powerline dan OK om de wifi te garanderen in het tuinhuis?) 

Mvg

Jos De Winter

xxx@gmail.com

 

Inhoud bewerkt door patrick37 (Krak) | Reden: email adres zichtbaar

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: wifi naar tuinhuis

 

0 Likes
28 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Een wifi point-to-point verbinding zou goed kunnen werken, afhankelijk van het type access-point, en de lokatie.

Misschien kun je op het tuinhuis (en eventueel bij je huis ook) kiezen voor een buiten model, liefst met gerichte antenne.

Ik heb zelf ooit eens een "straalverbinding" opgezet tussen twee TP-Link CPE210's (2.4GHz). Dat ging om 400 meter, en werkt nog altijd stabiel. Er is ook een CPE510 model, 5 GHz.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Nog even een extra toevoeging; als het enkel om smart-plugs te doen is, kun je eventueel overwegen om in plaats van wifi gebruik te maken van dect (bijvoorbeeld AVM of Gigaset)  of wellicht een domotica oplossing met bijvoorbeeld RFXcom.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
IanV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Als de extra powerline niet werkt in het tuinhuis , is de kans klein dat een nieuwe set powerlines wel zal werken op die locatie. 

Heeft te maken met het stroomnetwerk in huis (zekering, stroomkring etc). 

 

Een kabel trekken is de meest stabiele oplossing (indien mogelijk). In het tuinhuis kan dan een switch geplaatst worden indien meerdere toestellen bekabeld moeten aangesloten worden. Indien het draadloos moet, kan op de getrokken kabel een access point gehangen worden voor een uitbreiding vh wifi netwerk. 

 

Groeten

 

Ian

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

@josjdw 

Een ethernetkabel naar je tuinhuis zou 'k niet doen.

Doet me denken aan een aflevering van 8-Bit Guy. Hij had een ethernetkabel getrokken van zijn huis naar dat van zijn ouders, dat naast het zijne is gelegen. Dit omwille van een dubbele backup van zijn NAS en de connectie van de beveiligingscamera's.

Toen de bliksem insloeg op een boom die zich tussen beide huizen bevond waren zowel de ethernetkabel als enkele toestellen aan weerszijden ervan kapot gegaan. Immers, koper geleidt.

Om zulks te voorkomen heeft hij nu glasvezel tussen beide huizen getrokken. Beide uiteinden ervan heeft hij verbonden met een glasvezel/ethernet-omvormer.

 

Zie vanaf 5:45:

https://m.youtube.com/watch?v=Ev0PL892zSE&vl=en

 

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

of gebruik een surge protector tegen bliksem…

https://www.ui.com/accessories/ethernet-surge-protector/

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

@Ex-Netweter 8-Bit Guy, da’s fictie he…

Ethernet lijkt me imho de enige kwalitatieve keuze.

Trouwens, de electriciteitsleidingen naar het tuinhuis, gaan die ook over glasvezel? 😉

 

Zolang die kabel goed is afgeschermd (hij zit trouwens in een buis), en er geen contact is met de grond, gaat er nooit een bliksem op inslagen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

ik heb een powerline in de slaapkamer en een powerline op het terras. deze zijn te ver. mijn oplossing, een (nieuwere set ) vanaan slaapkamer,  naar tot aan aan de elektr kast, deze gewoon bridgen met een utp met oudere set in de plug ernaast,, en met de oude set naar het terras. . deel een gaat over nieuwe set tot aan kast vandaar over deel twee naar terras. werkt voor mij perfect nu met (veel) beter behoud van bandbreedte wel me teen meerverbruik van een watt of 8. . succes

0 Likes
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Denk dat ik dat ga proberen... simpele upt verbinding.

Ik hou je op de hoogte van het resultaat.

0 Likes
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Dit gaat over mijn petje, zie ook mijn vroeger antwoord....

0 Likes
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Yep - heb ik ook hiervoor aangegeven...

0 Likes
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Dat risico wil ik wel nemen  😉

0 Likes
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Yep!

0 Likes
josjdw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

Ga ik proberen!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe wifi verkrijgen tot aan het tuinhuis?

@josjdw 

 

Het is geen slechte gewoonte om, wanneer je op iemand een antwoord geeft, die persoon te "mentionen". Zo weet iedereen, die persoon incluis, tegen wie je aan het "praten" bent. Nu weet alleen jij dat ...

 

Mentionen is heel eenvoudig: je typt een apestaartje (@ dit dus) waardoor er een dropdown verschijnt met daarin al de namen van de Netweters die in deze thread reeds iets gepost hebben. In dat lijstje klik je op de naam van diegene waarop jij een antwoord wil geven. Dan verschijnt die naam in het antwoord, zoals je hier kan zien aan uw eigen naam.

Bijkomend voordeel is dat de persoon in kwestie daar een mailtje van krijgt, zoals jij nu zou moeten gekregen hebben (tenzij je dat hebt afgezet in uw settings)

 

EDIT: ik schrijf dit omdat je hierboven zes keer een antwoord post op iemand. We hebben er het raden naar op wie of wat je telkens reageert ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes