Beantwoorden
Thomazz
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Hoe wifibereik voor wifi-pods verbeteren?

Ik ben een totale n00b als het aankomt op wifi-instellingen en techniek, dus mijn excuses als zit 'lomp' overkomt.

Ons huis is sinds een half jaar verbouwd en merkelijk groter geworden.  Omdat ik op mijn eerste en tweede verdieping (waar de babyfoons onder meer staan, alsook verwarming met wifi-bediening) geen bereik had, heb ik de 360 wifipods aangevraagd.

Ik heb er in totaal drie.  Eentje op de gelijkvloers (ingeplugd via de UTP kabel), eentje op het eerste verdiep en eentje op het tweede verdiep.  Echter, het wifi-bereik bij alletwee is dramatisch, zelfs in die mate dat de verbindingen 's nachts met de babyfoon onderbroken worden.

Volgens mij doe ik ergens iets verkeerd, maar zou niet weten wat ... Extra info :

• Het 'lichtje' op alle pods is uit, dus ze zouden geconnecteerd moeten zijn.
  • Op mijn Telenet-app, bij Netwerk Diagram, zie ik mijn modem in het midden en dan drie wifi-pods er rond.  Ze geven alledrie een online status.

Ik woon niet in een betonnen bunker of een overgeisoleerd huis ... Ik ben zowat klaar met troubleshooten, heb dus geen enkel idee vanaf dit punt.  Alle hulp of suggesties zijn welkom.

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Wifipods halen geen resultaat

11 reacties
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

staan ze op de verdiepingen zowat onder/boven elkaar of zit er veel meter tussen (schuin door muren/plafonds, is een veel dikkere muur/plafond/vloer dan recht op recht) 

zoja dit is reeds zo, heb je eventueel de mogelijkheid om een 'ruggegraat' voor de andere pods ook, te bekabelen met netwerkkabel

Thomazz
Freshman Beetjesweter

Ze stonden "schuin" van mekaar.  Heb ze nu bijna exact boven elkaar gealligneerd, maar geen verschil.  Ik krijg soms "1 streepje" maar dat valt geregeld weg.  Ik heb nergens internet-bekabeld boven, dus dat is ook de oplossing.

Ik heb de indruk dat de pods gewoon niks doen momenteel, wat me dan weer doet denken dat ik iets fout doe.

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Thomazz Misschien een stomme vraag maar het stopcontact waar de pods insteken, staat daar spanning op 🙂

In het begin moeten de pods signaal zoeken en dan zouden de lichtjes moeten branden. indien dit niet het geval is, misschien best de bekabeling nakijken 😁

Bij verbouwingen kan het wel eens voorvallen dat er een stopcontact niet aangesloten is. (vergeten)

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Thomazz
Freshman Beetjesweter

Geloof me, ik heb er ook aan getwijfeld.  Maar ja, er staat spanning op.  Het witte lichtje flikkert korte tijd en gaat daarna uit (volgens de handleiding is hij dan verbonden).  Bovendien zie ik het ook op mijn netwerkschema van de app als "online"

Area57_1
Experienced Veelweter
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Heb je misschien vloerverwarming? Want dat blokkeert ook wifi-signalen.

Thomazz
Freshman Beetjesweter

Ook dat niet.  Het huis is eigenlijk vrij open.  Als ik de pod in de gang beneden hang en eentje in de gang boven (met een vide ertussen), heb ik boven nog steeds quasi niks.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Thomazz  schreef:

Ik ben een totale n00b als het aankomt op wifi-instellingen en techniek, dus mijn excuses als zit 'lomp' overkomt.

Vragen zijn nooit lomp, altwoorden soms wel 😀

@Thomazz  schreef:

Ons huis is sinds een half jaar verbouwd en merkelijk groter geworden.  Omdat ik op mijn eerste en tweede verdieping (waar de babyfoons onder meer staan, alsook verwarming met wifi-bediening) geen bereik had, heb ik de 360 wifipods aangevraagd.

Ik heb er in totaal drie.  Eentje op de gelijkvloers (ingeplugd via de UTP kabel), eentje op het eerste verdiep en eentje op het tweede verdiep.

Ik denk niet dat je iets verkeerd doet, maar een WiFi pod kan het WiFi signaal alleen "versterken" als het zelf voldoende bereik heeft. Als het bereik (bijna) "0" is, dan is 10 x 0 ook nog altijd gelijk aan 0 (hebben we vroeger op school geleerd) 🤔

Bij een grote renovering heb je er toch voor gezorgd (neem ik aan) dat je overal netwerkaansluitingen hebt voorzien?

De beste manier om op ieder verdiep goed bereik te hebben, is alle Pods via UTP kabel aan te sluiten. Als er enigzins een mogelijkheid bestaat, zorg dan ervoor dat je op ieder verdiep een aansluiting hebt

• ofwel via een UTP kabel.
  • ofwel via een Moca verbinding (indien er coax ligt naar de verdiepingen).
  • ofwel via Powerlines.

Het zou al een grote verbetering zijn als je de Pod op de eerste verdieping via UTP kon aansluiten (waarschijnlijk zal het 2de verdieping dan toch een beter WiFi signaal krijgen ...

Thomazz
Freshman Beetjesweter

Bedankt flip voor je antwoord.

Je gelooft me misschien niet, maar ik ging er tijdens mijn renovatie vanuit dat ik gewoon overal wifi-coverage had.  Er zitten dus geen netwerkaansluitingen op de verdiepingen.

ik heb grappig genoeg nog wel coax-aansluitingen op twee kamers.  Zou je me eens wat uitleg kunnen geven over MoCa? Heb ik de pods dan nog nodig? Is dat een adapter? En moet ik dan nog allerlei zotte instellingen doen om mijn wifi daar te krijgen?

enorm bedankt voor de hulp

thomasdb

moca vereist geen  instellingen, en is heel stabiel & snel, (meer dan powerline) maar per aansluitpunt kost zo'n adapter wel wat.

het is in feite een omvormertje aan de ene zijde utp en aan de andere zijde coax aansluiting.

deze vereisen ook een apartje (12v/ usb) voeding per adapter want het zijn actieve omvormers geen passieve.

je zou dus aan de modem eentje nodig hebben en in een of 2 andere kamers waar de coax uitkomt, nog eentje.

en misschien nog wat coax-koppelconnectortjes enzo.. je kan ze samen met tv signaal gebruiken ze zijn compatibel daarmee

Als UTP kabel écht niet kan en je het netwerk veel gebruikt ( het het het geld waard is voor u)  is het wel een goed alternatief om het extra nieuwe kabels bijplaatsen te vermijden.

je kan ook de pods alsnog proberen wat verzetten, diegene op de benedenvloer dichter bij het plafond monteren bijvoorbeeld, dan zal hij de beneden nog steeds coveren 

Thomazz
Freshman Beetjesweter

Heeft er iemand misschien een suggestie voor zo'n moca-adapter? Prijzen varieren enorm en het lijkt me het enige alternatief te zijn.

Of heeft het zin iemand van Telenet te laten komen? Lossen die dergelijke zaken op?

je merkt dat ik redelijk radeloos ben ...

thomasdb

ik heb er van hirschmann en van orange (de provider), maar naar mijnweten zijn deze momenteel beiden niet meer nieuw beschikbaar.  op amazon/bol kan je er wel andere nieuwe vinden met 2.5 gigabit onderlinge snelheid denk ik. eender het merk als ze dezelfde netwerkstandaard/snelheid delen werken ze meestal samen onafhankelijk van fabrikant, net zoals sommige powerlines  dit kunnen. 2dehands koopjes eerder zeldzaam omdat ze eenvoudigweg goed werken en betrouwbaar/snel genoeg zijn. ik ben er alleszinds tevreden mee hier. telenet zelf heeft er geen in hun assortiment denk ik. mede omdat je best tussen hun en je eigen netwerk nog een moca filter ( 13 € extra )  plaatst en waarbij ook correcte aansluiting bij de kabelversterker aan de modem wel een vereiste is. tenzij de coax naar uw kamers hier niet aan aangekoppeld zijn en geen tv voorzien. en tegenargument tegenover utp is ook, elke moca adapter heeft nog een continu extra verbruik van enkele watts electriciteit tegenover utp kabel