Beantwoorden
HeirmanP
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
O dierbaar België.. Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

Ik heb eens een test gedaan via de telenet speedtest en ben tot de conclusie gekomen dat ik via wifi op mijn laptop sneller download.. klopt dit?

 

download via wifi was 287 en via utp was dit maar 263

upload was beiden hetzelfde.

 

ik heb altijd "geleerd" dat je via de kabel een snellere connectie hebt dan met wifi..

ligt dit aan de modempoorten of de modem zelf?

 

alvast bedankt!

0 Likes
32 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

Je doet best verschillende keren de test.

Wifi kan even snel zijn als verbonden met de kabel.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@HeirmanP schreef

ik heb altijd "geleerd" dat je via de kabel een snellere connectie hebt dan met wifi..

 

Dat is ook zo.

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/wat-bepaalt-de-snelheid-van-uw-internetverbinding...

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@HeirmanP 

Hoeveel keer heb je de test herhaald? Welk verschil krijg je tussen verschillende metingen die op dezelfde manier gedaan zijn?

Is de aangegeven snelheid een gemiddelde van een aantal metingen of een eenmalig feit?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

Ik dacht in het verleden ook dat UTP simpelweg altijd sneller zou geweest zijn dan Wi-Fi echter is dit niet altijd zo.

In sommige laptop's zit bevoorbeeld een snellere WLAN-kaart dan de LAN-kaart en er kunnen ook andere factoren meespelen: zit er een switch tussen de UTP, zitten er nog andere toestellen aangesloten via de kabel? Er kan ook interferentie (storing) op de UTP kabel plaatsvinden, ligt de utp kabel in de buurt van elektriciteitskabels? Is de lengte van de netwerkkabel langer dan 100m? 

Er zijn zoveel verschillende factoren die er kunnen voor zorgen dat Wi-Fi sneller is dan bekabeld. 

 

Tevens kan je ook eens testen (mocht je dat willen doen) met andere speedtests:

https://www.speedtest.net/

https://fast.com/nl/

 

Ik hoop dat je iets met mijn bericht bent.

m.v.g.

 

 

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@JonasRT schreef

Ik dacht in het verleden ook dat UTP simpelweg altijd sneller zou geweest zijn dan Wi-Fi echter is dit niet altijd zo.

 

Dat is wel zo.Sluit je computer met UTP kabel rechtstreeks aan binnenkomst modem.

Deze test is gedaan coax 12 meter lang AnyConv.com__970Mbps.jpgrechtstreeks aan de modem.

Geen enkele WiFi kan hier tegenaan.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@robatoras Ik wou niet de indruk wekken dat Wi-Fi altijd sneller is (absoluut niet zelfs), bekabeld is meestal beter.

 

Maar in welk geval hangt een UTP rechtstreeks aan de modem? Wanneer is je UTP zo kort dat je tegen de modem zit? Zelden, maar dan nog blijft bekabeld inderdaad meestal sneller, maar soms is het gewoon zo dat Wi-Fi iets sneller is en dat kan ook gewoon aan de laptop zelf liggen omdat (helaas) sommige laptop fabrikanten een minderwaardige lan-netwerkkaart plaatsen. Hiervoor had ik eens contact opgenomen met een fabrikant en kreeg de reactie dat iedereen tegenwoordig Wi-Fi gebruikt. Tevens adviseer ik zelf ook aan iedereen om bekabeld te werken (waar mogelijk is) maar dat neemt niet weg dat er op een UTP ook interferentie kan plaatsvinden (hierom zijn de draden in een utp ook in een twist gedraaid). En om interferentie nog meer uit te sluiten bestaan er zogenaamde SF/FTP kabels welke een volledige afscherming hebben. 

 

Ik zou persoonlijk ook altijd bekabeld werken omdat dit stabieler is, maar blijkbaar heb ik met mijn berichtje de indruk gewekt dat Wi-Fi altijd beter is wat natuurlijk niet het geval is.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@HeirmanP 

 

Doe eens een lokale test op je eigen LAN (e.g. iperf).

Als wired trager is dan wireless, dan is er misschien wat mis met je wires en connecties (en/of repeaters en/of switches)

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
HeirmanP
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
O dierbaar België.. Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

ik vertrek met een utp vanuit de modem van telenet en deze kabel is een 12m lang.

ik heb dit getest omdat ik een kabel naar de zolder getrokken heb (25m) om daar te kunnen werken.

natuurlijk zitten ook nog de tv, digicorder ook op dezelfde modem van telenet, maar denk niet dat dit dan vertraging geeft?

 

 

0 Likes
HeirmanP
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
O dierbaar België.. Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

de draad waarmee ik mijn laptop verbind is 12m en hangt rechtstreeks aan de modem. geen idee waarom dit dan "zo weinig" is

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@HeirmanP 

Heb je de test ook al eens gedaan via een ander bedraad toestel?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@HeirmanP schreef

de draad waarmee ik mijn laptop verbind is 12m en hangt rechtstreeks aan de modem. geen idee waarom dit dan "zo weinig" is

 

Mijn digicorder is ook verbonden met de modem,computer zit op 12 meter van de modem met coax E5.Wat haal je bij deze test link.Zie mijn test van nu.920Mbps haal ik minimaal.

http://ovh.net/AnyConv.com__21 augustus.jpg

 

 

0 Likes
HeirmanP
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
O dierbaar België.. Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

@robatoras 

 

 
0 Likes
HeirmanP
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
O dierbaar België.. Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Hogere snelheid via WiFi dan via UTP

wifi.jpgkabel.jpg

0 Likes