Beantwoorden
Korvo
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag On a roll... Jij bent af!

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

Beste Netweters,

 

Wie weet als het mogelijk is om de SSID individueel toe te kennen voor de 2.4 & 5 GHz frequenties ?

Volgens de de configuratie pagina kan men de SSID van de 2.4GHz en 5GHz wijzigen alsook het wachtwoord ervan maar dit werkt niet althans toch niet bij mij.

 

Telenet SSID voor 2.4 & 5 GHz.png

Graag wou ik volgende namen geven aan de twee frequenties:

2.4GHz SSID: telenet-5440280 (2.4GHz)

5GHz SSID: telenet-5440280 (5GHz)

 

Gaat het hier om een fout op de website of is het helemaal niet mogelijk ?

 

Ps. een paar weken geleden wou ik het WiFi kanaal wijzigen van kanaal 6 naar 3 maar dit werkte op dat moment ook niet, pas enkele weken later bleek dit wel te werken.

21 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

Sorry, maar denk dat je denkwijze hier toch de mist in gaat.

In een residentiele omgeving, no matter appt of huis is er geen enkele goede reden waarom een tussenkanaal beter kan zijn dan 1-6-11, onmogelijk.

Je zou bvb tussenkanalen kunnen gebruiken in pakweg een voetbal stadion, met gerichte antennes enzo, maar nooit in public area, echt nooit.

Als 1 niet goed werkt, gaat 3 dat ook niet doen, en stoor je ook nog eens 6, enz.  Er is geen weg naast.  Natuurlijk kan het toevallig ff goed werken, als je buur bvb op kanaal 11 zit, maar als die dan bvb automatic channel selection doet, bij booten van device of manueel, dan heeft die ook enkel de keuze van kanaal 11, want de rest is "bevuild".  Bovendien zou je dan in kanaal 1 ook geen last van de buur hebben.

Dus een advies voor een ander kanaal dan 1-6-11 in 2.4GHz is een slecht advies, zo eenvoudig is het.

 

Lees gerust er de technische documentatie rond.

 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

een beetje deftige device gebruikt in 2,4GHz enkel 20MHz kanaalbreedte, hoewel je idd af en toe wel eens ziet dat er 40MHZ gebruikt wordt.

Maakt het allemaal nog wat erger natuurlijk, zoals je zegt, want dan kan je het nog erger verprutsen...

Ik zag ook dat er iemand schreef dat sommige devices toelaten om 5GHz te kiezen, manueel dan. Dat kan best zijn, maar indien single SSID gebruikt wordt, en je manueel niets doet, wat meeste voorkomt lijkt me, dan is het de client die gaat kiezen welke band die gebruikt.  Je gaat zo zelfs client tegenkomen die een 2.4GHz in sommige omstandigheden verkiezen boven 5GHz, bvb bij betere receive sensitiviteit van de 2,4GHz antenne in het AP, of die stickyness vertonen, ttz, eens connected aan bvb 2.4Ghz pas gaan roamen als die volledig out of reach voor de 2.4GHz gaat.  Je kan dat wel omzeilen door manueel ff de wifi uit/aan te zetten en te forceren om de host terug de beste access te laten kiezen.  Ook zl je verschillende algo's tegenkomen bij verschillende merken en OSs, waar sommige gaan roamen bij een signaalsterkte van bvb -70 dBm, terwijl andere andere waardes hanteren, bvb -75dBm.  Dit alles gaat de wifi experience bepalen en is erg verschillend naargelang de gebruikte hosts.

Korvo
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag On a roll... Jij bent af!

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

Mensen vergeet nu even die WiFi kanalen !!!!

De hoofdvraag is hoe ik individuele SSID benamingen kan geven voor de 2.4 en 5 GHz frequentie banden.

Elke "fatsoenlijke" wifi router/modem die twee frequentie banden heeft is in staat om elk zijn eigen SSID toe te wijzen.

Telenet geeft wel de mogelijkheid hiertoe op hun website maar het werkt gewoon niet

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

@Korvo 

Het is al gezegd dacht ik, maar indien je de laatste nieuwe HGW hebt die over WiFi 5 beschikt, dan ben je eraan voor de moeite: bij dat toestel is die functie uitgeschakeld.

Heb je een ander type HGW, dan kan het wel en dat gebeurt via de settings in "mijn Telenet". Ik kan u daar geen screenshots van geven want bij mij werken die settings niet meer (ze zijn gewoon niet meer zichtbaar / oproepbaar) sedert de "upgrade" naar de nieuwe look & feel van "mijn Telenet".

EDIT: wat ik u wel kan zeggen is dat het niet gaat via uw "WiFi paspoort" waarvan je in uw eerste post een screenshot geplaatst hebt. Het gaat via de expert instellingen in het onderdeel "modem" bovenaan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1617
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties


@BandR  schreef:

@flip1953 

As je denkt dat het zo werkt, doe maar, maar weet dat je hier de bal volledig misslaat. 


Ik wil hier verder geen polemiek over voeren (die hier eigenlijk off-topic is, sorry). Ik geef gewoon mijn mening.

Waarom hebben alle commerciële WiFi routers de keuze tussen kanaal 1 tot 11 (of 13), als ik er maar 3 kan/mag gebruiken?

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

@flip1953 

Het is inderdaad off-topic, maar er zijn mensen die in de woestijn wonen en die kunnen doen wat ze willen. Anderen wonen in een dichtbevolkt stadscentrum en dan is wel zo netjes om met elkaar rekening te houden. Fabrikanten kunnen moeilijk twee types uitbrengen hé 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Individuele SSID's voor 2.4GHz en 5GHz frequenties

Off-topic.

Die kanalen dateren van lang voor er sprake was van internet en wifi. Afstandsbediening van poorten, van speelgoed auto's, van DEC telefoons, ... Ook al deze prutsen en toestellen waar je niets kan kiezen gebruikten en gebruiken nog dit spectrum en kunnen stroringen veroorzaken. Deze kanaalindeling was dus gemaakt voor wat anders dan Wifi. Vermits er weinig spectrum is dat vrij mag gebruikt worden, moest wifi dit wel gebruiken.