Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Unka12
Experienced Weetjesweter
De vlam zit erin. Dag van de Chocolade Happy New Year! Tien op tien!

Is de internetsnelheid verhoogd bij ONE?

Beste mede-netweters...

Ik meet sinds deze middag ergens bijna 500 megabits op ons vast netwerk van Telenet ONE.

Normaal is dit maximum 240-250 megabits. De upload is van 20 naar bijna 30 gegaan.

Wat is er gaande?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Hogere snelheid Telenet ONE.

110 reacties
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@Roy78  schreef:

Telenet zal de lage upload eerder wegmoffelen en valselijk claimen dat hun abonnementen zo snel zijn als fiber.

Zoek de uploadsnelheid: https://www2.telenet.be/residential/nl/promos/internetpromo.html

Ik zit zelf op fiber met een symmetrische snelheid van 2,5 Gbps.
Ik mag dat gerust zeggen dat Telenet de kloot belazert.

Gevonden! 1x klikken op “Bekijk details”. Zo “weggemoffeld” vind ik dat niet, maar uw mening kan (en mag) verschillen.

IMG_0754.png

Wat er staat is echter feitelijk niet helemaal juist. De enkele FTTH klanten (ja ze bestaan echt) krijgen een hogere upload snelheid dan hier vermeld staat.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Roy78
Freshman Meerweter
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

De lage uploadsnelheid is verborgen achter een extra onnodige muisklik.
Dat is geen mening maar een vaststelling.

Ga je nu antwoorden dat "lage uploadsnelheid" ook een mening is?
Mijn upload is 2500 Mbps.

Sjekke
Freshman Veelweter
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Wij hebben sites op coax van Telenet met uploads van 75mbps, dus het kan wel. 

Roy78
Freshman Meerweter
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Ja, dataverkeer van corporate abonnementen krijgt prioriteit op de node. Daar betaal je dan ook stevig voor. Maar dat is dan ten koste van de uploadsnelheid van alle andere gebruikers op de node.
Elke gebruiker 50 Mbps aanbieden zal op korte termijn niet gebeuren op coaxkabel. Wyre kan de gedeelde bandbreedte ook niet oneindig blijven overboeken, op een bepaald moment is de upstream verzadigd en beginnen klanten massaal te klagen dat "het internet platligt".

Met 1,5 miljoen gebruikers op meer dan 7000 nodes is alle NIU's vervangen een monnikenwerk van jaren. Wyre gaat dat zeker niet meer doen in gebieden waar tegen 2030 FttH beschikbaar moet zijn.

Voor consumer abonnementen is Orange of fiber je enige kans op hogere upload.

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@Roy78  schreef:

Ga je nu antwoorden dat "lage uploadsnelheid" ook een mening is?
Mijn upload is 2500 Mbps.

Proficiat?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Roy78  schreef:
Wyre zal dit risico nooit nemen. Wat gaan al die modems op een verouderde NIU doen? Het volledige coaxsegment vervuilen met extra ingress in een poging om met maximaal zendvermogen toch te kunnen zenden op de frequenties die de NIU wegfiltert. De gevolgen voor de upstream op de node kunnen desastreus zijn met zelfs uitval van de volledige node tijdens de avondlijke piek.

Dat begrijp ik niet, maar jij bent wellicht beter op de hoogte van de techniek dan ik.

Ik zou denken dat een modem met de CMTS "onderhandelt" welke beschikbare kanalen gebruikt kunnen/mogen worden, en dus niet zal proberen om met maximaal zendvermogen te zenden op onbeschikbare frequenties?

In mijn voorstelling denk ik dan dan je alléén de NIU's moet vervangen bij klanten waar je een hogere upload biedt via het uitgebreid spectrum?

@Roy78  schreef:

Met 1,5 miljoen gebruikers op meer dan 7000 nodes is alle NIU's vervangen een monnikenwerk van jaren. Wyre gaat dat zeker niet meer doen in gebieden waar tegen 2030 FttH beschikbaar moet zijn.

De vraag is natuurlijk of zo'n NIU überhaupt nog nodig is?

• als DVB-C verdwijnt is het enige signaal op de coax nog het Docsis signaal, en het enige toestel dat op de coax aangesloten is de modem?
  • Ik zie bijvoorbeeld in Duitsland dat de binnenkomende coax "getermineerd" wordt op de "Multimediadose". Dat is gewoon een coax muuraansluiting waarop de klant de modem kan aansluiten (providermodem of eigen modem). Dat is ook het (passief) "demarkatiepunt" tussen de netwerkbeheerder en de binneninstalatie.

multimediadose.jpg

@Sjekke  schreef:

Wij hebben sites op coax van Telenet met uploads van 75mbps, dus het kan wel. 

Ja, dat kan natuurlijk wel. De totale gedeelde downloadsnelheid is actueel ca 210 Mbps, zoals hierboven al uitgelegd.

Maar dat kan je maar aanbieden aan "enkele" gebruikers (van de 200 aansluitingen op één node) 🤔