Beantwoorden
DavyNicola
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

Hallo, 

 

Ik heb vandaag een nieuwe 360 modem gaan halen in combinatie met 2 360 pods. 

Wij wonen in een nieuwbouw (2j oud)

En hebben nu een tuinkantoor gebouwd. Al de voorziening waren hiervoor al gelegd. Behalve een internet kabel...

Ik kan geen internetkabel meer naar buiten trekken, want de buis naar de tuin zit al helemaal vol (+ tuin/terras is ook al volledig aangelegd dus opbreken is geen optie).

 

Ik had eerst een netgear orbi mesh systeem. Maar mijn internet in het kantoor viel constant weg.. Daardoor dus deze middag naar telenet winkel gereden.

Echter is het geen verbetering.. Binnen in huis haal ik rond de 600mbs.

Sta ik op ons terras, dan haal ik ongeveer dezelfde snelheid. Stap ik toe naar het eind van ons terras (ong. 5 a 6 m verder) dan zakt de snelheid naar 40mbs. 
Het kantoor staat nog een 5tal meter verder en daar kom ik nog op een max van 30mbs. 

We zitten daar met 2 te werken dus niet echt ideaal en ik heb wel een deftige verbinding nodig.

 

Iemand tips hoe ik dit kan verbeteren? Op het eind van het terras heb ik bv ook nog stopcontacten. daar zou ik eventueel een pod kunnen insteken (maar mag dit buiten?)
Ik heb daar ook een waterdichte kast hangen (waar andere elektrische toestellen hun aansluiting inzitten), ik zou het daar eventueel ook kunnen insteken. 

 

 

Titel gewijzigd door Dante (mod) | Vorige titel: 360 pod buiten gebruiken

 

 

11 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

Het is logisch dat de pods het niet beter doen dan Orbi; ze zijn immers beiden Mesh.

Er zit te veel afstand tussen je Pods. Eentje op het einde van het terras plaatsen zal niet deftig werken, aangezien je snelheid daar al sterk vertraagd is. Als je er ook nog eentje plaatst binnen aan de achtermuur kom je er misschien wel; maar ideaal zal het ook niet zijn volgens mij

Heb je buiten elektriciteit andere voorzieningen, bvb coax voor TV? Dan kan je met een MoCA systeem werken zoals Hirschmann Inca.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DavyNicola
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

Hey,

 

nee. Buiten is er enkel elektriciteit voorzien. 
een idee was om aan de buitenmuur een pod te hangen aan het stopcontact. Maar ik vermoed dat deze niet gemaakt zijn voor buiten..

 

zou ik eventueel een poweradapter kunnen gebruiken in combinatie met de pods?

dat ik de pods binnen in huis gebruik. Maar dat ik ook een poweradapter aan de modem hang en dan nog een in ons kantoor? 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

Betwijfel ook dat je die buiten kan gebruiken.

Powerlines zijn een alternatief ja. Zolang je elektrische bekabeling in orde is zou dat moeten werken.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2715
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

Zou voorlopig een wachtbuis leggen je moet deze niet ingraven als je wilt gewoon zie dat er geen water in kan

Ex-Netweter
 

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

@DavyNicola  schreef:

Op het eind van het terras heb ik bv ook nog stopcontacten. daar zou ik eventueel een pod kunnen insteken (maar mag dit buiten?)
Ik heb daar ook een waterdichte kast hangen (waar andere elektrische toestellen hun aansluiting inzitten), ik zou het daar eventueel ook kunnen insteken.


De Telenet Wifi-pods (van fabrikant Plume) zijn niet ontworpen om in vochtige ruimtes of buiten te gebruiken. Zelfs gebruik in de badkamer raadt men af: https://support.plume.com/s/article/Can-I-plug-a-pod-in-a-bathroom?language=en_US

Met andere woorden, wat jij wil is met (gehuurde) Telenet-apparatuur niet mogelijk. Je bent overeengekomen met Telenet om de Wifi-pods als een goede huisvader te gebruiken, dus je moet die binnen in droge ruimtes gebruiken.

Je zal dus een outdoor Wifi access point moeten aanschaffen.
Op haar website vermeldt Telenet dat je eigen Wifi-apparatuur niet kan gebruiken met Telenet 360° Wifi:

Opgelet, je kan Telenet 360° Wifi niet combineren met Wifi-boosters, Access Points of Powerlines  van Telenet of andere merken.

Dit betekent dus dat je best de Wifi op de Telenet-modem uitschakelt en de Telenet Wifi-pods terug bij Telenet inlevert. Je zal je eigen Wifi-meshnetwerk moeten installeren met een extra Wifi outdoor access point dat je buiten installeert en bekabeld aansluit. (Een voorbeeld van een waterproof outdoor access point is de Ubiquiti U6 Mesh)

Je moet de Wifi access points die je installeert sowieso met netwerkkabel aansluiten, anders ga je nooit een snelle en stabiele verbinding verkrijgen.

 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

die devices zij inderdaad voor binnen, niet voor buiten.

Ik lees hier ook dat je de pods etc niet kan combineren met iets anders (Telenet of non-Telenet).

Denk dat dat beetje genuanceerd moet worden.

Telenet doet Plume mesh, dus daar een andere Mesh naast plaatsen is niet direct een goed plan, maar een simpele AP of zoals ik hier lees mogelijks een powerline (kan zonder wifi want pod wordt dan gebruikt), zou geen probleem mogen geven.

Wel heb je wat limitaties, ttz, de pods/mesh gaan met elkaar "spreken", als je er een extra AP bij zou zetten, gaat dat niet het geval zijn, dus je gaat zelf die dan op een goede plaats moeten zetten en/of de mesh zou kunnen klagen van andere netwerken in de buurt.   ALs je wil roamen tussen een mesh en AP, gebruik dan zelfde SSID/pwd/sec mode, dan werkt dat ook prima.  De mesh pods zijn wifi 6, als je dar een oudere wifi5 AP naast zou zetten, gaan je wifi6 hosts mogelijk de "foute" AP kiezen, ttz, mogelijks een verder gelegen AP  vd mesh die wifi 6 is, ipv de korter installed WiFi5 AP.  De mesh kan ook niet langer correct devices naar de beste mesh unit sturen, want heeft geen info over de dingen connected aan de AP. 

Dus: mesh combo met iets anders kan wel degelijk, ideaal is het natuurlijk niet, en er zijn limitaties, vandaar waarsch ook afgeraden, maar zeker niet onmogelijk.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

@DavyNicola Ik weet niet dat er coax kabel ligt anders kan je een MOCA adapter gebruiken : https://www.coolblue.be/nl/product/829749/hirschmann-inca-1g-multimedia-over-coax-adapter-set.html?u...

Je gebruikt dan je Netgear mesh systeem met een bekabelde backhaul maar dan via de MOCA adapter ipv gewone kabel. 

Een alternatief is dat je een powerline gebruikt maar dit werkt niet bij iedereen heb ik al gemerkt. Hangt volledig af van je elektriciteitsnetwerk.

Het feit dat je onderbrekingen hebt op je mesh systeem kan zijn dat de sateliet access points te ver staan van elkaar en daarom af en toe wegvallen. 

Je kan dit in de settings van je Netgear Orbi bekijken of je backhaul deftig werkt of niet. 

Ik gebruik zelf ook een Orbi systeem en dit werkt zeer goed. (Als de Telenet modem niet uitvalt 😂)

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DavyNicola
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

ik ga het anders proberen oplossen.

Ik heb een nieuw meshsysteem gekocht met ook een outdoor unit.

Nu zit ik alweer met het volgend probleem.. hoe schakel je de wifi uit op die nieuwe modem? Op de vorige kon dat via mijn telenet. Maar nu hebben ze dat helemaal zitten veranderen 🙂 en in de app geraak ik niet op mijn wifi settings..

DavyNicola
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

Met de mesh oplossing met outdoor unit is het opgelost. Ik haal nu in kantoor nog 150mbs. 
als ik de units nog wat beter zou plaatsen lrijg ik dit nog wel wat hoger. 

De wifi op de modem heb ik even andere naam gegeven. Op de helpdesk van telenet begrijpen ze het precies ook niet goed dat die optie er niet staat..

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?


@DavyNicola  schreef:

Nu zit ik alweer met het volgend probleem.. hoe schakel je de wifi uit op die nieuwe modem? Op de vorige kon dat via mijn telenet. Maar nu hebben ze dat helemaal zitten veranderen 🙂 en in de app geraak ik niet op mijn wifi settings..

Het uitschakelen van Wi-Fi staat normaal bij de algemene modem instellingen, niet bij de Wi-Fi instellingen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan een 360 pod buiten gebruikt worden?

@DavyNicola Blij dat te horen dat je een oplossing hebt gevonden. 👍

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.