24748
netweters
|
152264
antwoorden
|
20686
vragen
|
Kan ik een tweede LAN subnet aanmaken, bijvoorbeeld voor alle (onveilige) domotica apparaten in huis? Ik heb liever niet dat die op mijn standaard subnet zitten.
Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Tweede LAN subnet
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jammer, maar ik had dit antwoord eigenlijk wel verwacht. Bedankt om dat te bevestigen.
@Zif @WG94 gaat ervan uit dat je alleen een Telenet-modem of -router hebt, klopt dat?
Als je een eigen router hebt, kun je het gastnetwerk gebruiken voor draadloze domotica. Dit is niet ideaal, maar het werkt meestal goed met de meeste nieuwe routers.
De nieuwste mesh-routers hebben zelfs een apart netwerk voor IoT-apparaten. Kun je wat meer vertellen over je thuisnetwerk, zodat we je beter kunnen helpen?
Bij sommige toestellen kan je zelfs een aparte VLAN aanmaken zodat je intern netwerk volledig apart is van je domitica of IOT.
Een modem heeft niets met interne netwerken te maken. Een eigen router wel. Maar met een managed switch achter een telenet modem/router kan het ook.
@igvfer schreef:Een modem heeft niets met interne netwerken te maken. Een eigen router wel.
Dat is juist, maar die verwarring is ontstaan doordat Telenet de HGW (Home GateWay) apparaten modem noemt. Tegenwoordig kun je een eigen "modem" gebruiken in plaats van die van Telenet, zoals bijvoorbeeld een AVM Fritzbox 6690 - wat eigenlijk net als de Telenet "modem" een apparaat is bestaande uit een modem, router, access-point enz. Met zo een "modem" kun je wel verschillende LAN's gebruiken.
@igvfer schreef:Maar met een managed switch achter een telenet modem/router kan het ook.
Met een managed switch kun je inderdaad verschillende Virtual-LAN's instellen, die onderling niet met elkaar kunnen communiceren. Maar wanneer je beide VLAN's toegang tot het internet wilt geven, zullen ze beide ook met de Telenet "modem" moeten kunnen communiceren, waardoor je niet langer een scheiding hebt. Beide zullen ook gebruik maken van hetzelfde IP-subnet. Voor gebruik van meer dan één subnet heb je een router nodig. Met enkel een manged switch zal het dus niet lukken.
Sommige duurdere modellen switch hebben een router functie geintegreerd (zogenoemnde layer3 switches). Het is echter goedkoper een eenvoudige router te gebruiken, ter vervanging van de modem, of er achter.