Beantwoorden
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?

Kan Telenet verhinderen dat iemand zijn privé WiFi in de modem de nam TelenetWiFree geeft?

Reden.   

Ik sta op een camping waar een aantal mensen Telenet internet heeft. Nu heeft er iemand de SSID in de modem de naam TelenetWiFree gegeven zodat iedereen in de buurt die op TelenetWiFree wil gaan gestoord wordt. Androïd 10 en 11 ziet wel het verschil tussen de echte en de valse TelenetWiFree zodat men eventueel de echte maar zwakkere WiFree kan kiezen maar Windows zie geen verschil en kiest voor de sterkste WiFree.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
7 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?

Ik denk dat je voor windows extra software nodig zult hebben om te kunnen filteren op basis van BSSID.

Bijvoorbeeld zoiets als https://www.netsetman.com/en/wifi-wlan-manager

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?

@Janneke_Dust kan je niet aan die persoon vragen om dat aan te passen, verbaast me dat dit zelf kan.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?


@Janneke_Dust  schreef:

Kan Telenet verhinderen dat iemand zijn privé WiFi in de modem de nam TelenetWiFree geeft?

 


Telenet kan dit niet verhinderen. Techinisch in ieder geval toch niet. Wellicht juridisch, indien het een geregisteerde naam mocht zijn. De kans dat ze hierop aktie zullen ondernemen is zo goed als nul denk ik.

 

Via mijn telenet zul je waarschijnlijk deze naam niet kunnen instellen, maar als je een goedkoop eigen access-point gebruikt (tp-link, netgear...) is dit natuurlijk makkelijk te doen.

Waarschijnlijk een slechte grap om diezelfde naam te kiezen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?

Ik ben niet zo zeker dat Telenet niets kan doen.

Als ik met dit probleem geconfronteerd zou worden, zou ik de vraag aan Telenet stellen. Krijg ik daar geen positieve reactie op, dan zou ik naar de politie gaan en het probleem daar melden. De persoon die een algemeen gekend SSID gebruikt, kan er best op uit zijn om user-id's en bijhorende wachtwoorden te verzamelen. 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?

Deze persoon is op dit moment niet aanwezig op de camping maar wanneer we eens samen op de camping zijn zal ik hem wel over dit probleem spreken. Ik denk niet dat het slechte wil is of dat hij slechte bedoelingen heeft. Ik denk eerder dat hij het zich eenvoudiger wou maken om altijd gewoon met met TelenetWiFree te verbinden zowel hier als ergens in de stad.

 

 

Telenet zou "Mijn telenet" toch kunnen aanpassen dat de SSID TelenetWiFree niet meer toegelaten wordt voor een AP in een Telenet netwerk.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?


@Janneke_Dust  schreef:

Telenet zou "Mijn telenet" toch kunnen aanpassen dat de SSID TelenetWiFree niet meer toegelaten wordt voor een AP in een Telenet netwerk.


Telenet zou inderdaad kunnen aanpassen dat:

  1. SSID TelenetWiFree niet meer toegelaten wordt op de HGW
  2. SSID TelenetWiFree niet meer toegelaten wordt op een Telenet AP

Telenet kan natuurlijk niet verhinderen dat SSID TelenetWiFree gebruikt wordt op een eigen AP (want dat is voor de Telenet modem een gewoon LAN toestel)..

0 Likes
Ex-Netweter
 

Kan je eigen wifi de naam Telenet WiFree geven?


@Arnie  schreef:

Via mijn telenet zul je waarschijnlijk deze naam niet kunnen instellen, maar als je een goedkoop eigen access-point gebruikt (tp-link, netgear...) is dit natuurlijk makkelijk te doen.

Waarschijnlijk een slechte grap om diezelfde naam te kiezen.


Ook gevaarlijk, me dunkt! Wifi Pineapple ...?

 

https://jpcybersec.com/2019/07/22/spoof-starbucks-wifi-and-steal-credentials-and-more/

 

Al eens meegemaakt. Het portaal was danig zorgvuldig nagemaakt dat enkelen helaas erin trapten.

0 Likes