Beantwoorden
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Mijn huidig netwerk ziet er als volgt uit:

Rolbol01_0-1603985166732.png

 

Bemerkingen:

  • De Belkin router is van het type WIFI 4 en real speedtest is pover: slechts 54Mbps op 1 m afstand van de WIFI router.
  • De Telenet modem geeft de verwachte WIFI snelheid op 1 m afstand van de modem.
  • Niettegenstaande een powerline (verbonden met de Telenet modem) in de keuken haal ik slechts gemiddeld 9Mbps wat bedroevend laag is.
    De Belkin Wifi snelheid in de keuken is  vergelijkbaar met de powerline snelheid.
    Dus powerline is in mijn geval geen goede oplossing.
  • Living speedtest niet slecht maar zou toch veel beter kunnen.

Upgrade WIFI netwerk  de bedoeling is om betere snelheden in living en vooral in de keuken te behalen

Ik heb al veel hierover gelezen maar nog altijd niet duidelijk hoe ik best de toekomstige

 

Opties:

  • In toekomstige configuratie zie ik niet direct een plaats weggelegd voor powerlines gezien de slechte ervaring in de keuken.
  • Idealiter zou ik de Belkin router elimineren en Telenet modem uitbreiden met access points in living en keuken.
    Maar het grote probleem is dat mijn huis daar niet op voorzien is. Dit opzetten is breken en kappen en dit is niet aan de orde.
  • Dus de enige reële optie is volgens mij de vervanging van de oude router door een nieuwere eg Asus RT-AX88u. De vraag is natuurlijk of dit de beoogde fel verbeterde WIFI snelheid resulteert.
    • Huidige configuratie behouden  wat niet ideaal is eg 2 netwerken
    • De nieuwe router als access point configureren
    • Telenet wifi signaal uitschakelen en enkel werken met nieuwe router WIFI signaal.
  • Mesh router?

Graag feedback/opmerking/suggesties/input van mensen met goede netwerk configuratie kennis.
Een goede snelheid is iets belangrijker dan Het financiële hoewel ook niet onbelangrijk.  Als de snelheid heel goed is mag het iets meer kosten.

Tags (3)
0 Likes
49 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Rolbol01   Vraag 1 Wat zit die powerline te doen in de keuken als ik zie dat je Wifi neemt via OF de Belkin OF Telenet.

Vraag 2 Blijkbaar heb je een abonnement met 150 Mbps, waar haal je de verwachting dat Wifi dan ook zou 150 Mbps zou moeten zijn?

Meestal mag je blij zijn als je de helft haalt binnen een afstand van 5 tot 10m zonder hindernissen als muren enzo ertussen.

Hou ermee rekening dat je Wifi minder presteert als het ingebouwd zit in een kas, omringd is door veel metaal, achter een TV scherm staat enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

De WIFI powerline in de keuken is via het electriciteit net gekoppeld aan de Telenet modem.
Dus in de keuken zou ik verwachten dat ik via de WIFI powerline gekoppeld wordt aan de Telenet Modem.

 

Anderzijds ben ik bewust van de snelheid beperkingen  maar ik zou toch bv een 75 mps verwachten in de living. Ook in de keuken zou ik toch een 30-40 mps verwachten.

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

Ik zou een oplossing zoeken met met een Hirschmann INCA (vroeger meestal MOCA genoemd).

Deze plaats ge tussen uw Telenet modem en uw TV en maak gebruik van de bestaande coax kabel om kabelTV en internet over die coax te sturen.

Bij uw TV plaatst ge dan een switch en daarop sluit ge een AP aan met een UTP kabel of een combinatietoestel switch met AP.

Ge vertelt niet de mogelijkheden van uw Belkin, mogelijk kan je die aansluiten op de INCA ipv een swtich.

Deze configuratie kan je dan uittesten en als dit nog niet voldoet kan men denken aan een verdere uitbreiding.

Het grote voordeel van een INCA is dat deze een 1 GB verbinding levert in de buurt van uw TV.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Jean,

Interessant concept. Is de eerste keer dat ik hier van hoor. Ik ga dit zeker in meer detail bekijken.

Lijkt mij dat ik dit zelf moet kunnen installeren volgens dit schema met eventueel een switch.

Of mijn heel oude Belkin wireless router in aanmerking komt om als switch te dienen weet ik niet.

Model F7D3302 v1 ==> 1 10/100Base-T WAN port, 4 10/100Base-T LAN ports en 1 USB port.

Rolbol01_0-1604085284572.png

 

Als ik vragen heb kom ik hier zeker op terug.

Heb je praktijk ervaring met deze oplossing? Zoja wat zijn de ervaringen?
Heeft Telenet hiermee geen problemen?
Ik schat de kost op een kleine 100€
Mvg

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

Zelf heb ik geen ervaring met deze INCA's maar het is het enige toestel (voor zover ik weet) dat een 1GB verbinding kan maken zonder extra UTP kabels.

De Belkin terug gebruiken in inderdaad geen goed idee als ge de snelheid echt wil verbeteren.

- De Belkin heeft geen poort die 1GB aankan

- De belkin werkt enkel in de 2.4 GHz band en niet in de 5 GHz band. 

De 5 GHz heeft wel een kortere reikwijdte dan de 2.4 GHz band maar werkt wel sneller. Dus best een switch/AP kopen beide banden kan. Als je dan de 2 WiFi netwerken (2.4 en 5 GHz) andere naam geeft dan kan vaststellen welke band de beste resultaten geeft.

Uw Telenet modem kan je ook instellen dat deze 2 netwerken een verschillende naam hebben zodat nu  reeds kan testen wat de snelheidsverschillen zijn. Dit kan je instellen op de site "Mijn Telenet"

Telenet is maar verantwoordelijk tot en met de modem voor internet en voor TV tot en met de NUI. Voor alles wat erachter komt is uw eigen verantwoordelijkheid.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Rolbol01  schreef:

De WIFI powerline in de keuken is via het electriciteit net gekoppeld aan de Telenet modem.
Dus in de keuken zou ik verwachten dat ik via de WIFI powerline gekoppeld wordt aan de Telenet Modem.

 

Anderzijds ben ik bewust van de snelheid beperkingen  maar ik zou toch bv een 75 mps verwachten in de living. Ook in de keuken zou ik toch een 30-40 mps verwachten.

 


Ik hoop dat je aan de modem ook een powerline hebt die verbinding maakt met de modem. En dus ook met de wifipowerline in de keuken.

Powerline en wifi zijn 2 alternatieven voor een fysieke verbinding met UTP. En zoals alle alternatieven meestal niet beter dan het origineel. In dit geval 2 x kans op verlies. Verlies op de verbinding via het electriciteits netwerk en dan nog eens verlies op de wifi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Ik heb wat verder bekeken hoe ik de suggestie van Hirschmann 'internet over coax adapters' bij mij zou kunnen installeren. 
Ik denk dat het iets dergelijk zou moeten worden:

 
 
 
 

Hirschmann.JPG

 

Is dit een werkbare opstelling?

Iemand hiermee ervaring?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

Ervaring daarmee heb ik niet maar dit is een standaard oplossing met INCA's en zou dus zonder probleem moeten werken.

Tussen het AP en het bureel is maar 1 muur en zou dus moeten werken zonder probleem. Indien er daar nog een probleem zou zijn kan je een klein gaatje boren om een UTP kabel door te voeren naar het bureel. In de keuken zal je ook betere WiFi hebben omdat er minder hindernissen zijn tussen AP en keuken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Is dit probleem nu definitief opgelost? Ik overweeg dit ook te installeren en ben toch een beetje benieuwd naar de betrouwbaarheid.

 

Anderzijds zit mijn tv signaal nu op de DS1 (4db). Ik lees hier om dit niet te doen en eerder DS 3-4 te gebruiken (0db).  Is dit echt  zo en zoja wat is de verklaring? Waar vindt je hierover meer theoretische kennis?

Daar ik hierover weinig kennis heb vraag ik mij af of het overschakelen van DS1 naar bv DS3 dan geen ander problemen zal creëren?

 

Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: Samenvoegen van threads > URL naar ander topic toegevoegd

0 Likes
Ex-Netweter
 

LAN - WIFI netwerk upgrade

Gezien je van plan bent om jouw beide Moca's aan te sluiten op dezelfde coax (NIU > Moca1 > coax > Moca2 > digicorder), maakt het niet uit of je deze nu aansluit of DS1-2 od DS3-4: jouw Moca signaal moet niet doorheen de NIU.

 

Welke uitgang je gebruikt op de NIU hangt af van het signaal en de lengte van de coax kabel.

Voor kortere afstanden kan je beter een niet-versterkte uitgang gebruiken (DS3-4), voor langere afstanden het versterkt signaal (DS1-2).

Op je digicorder kan je bij de technische info de signaalkwaliteit uitlezen...

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

NIU uitgang maakt weinig uit, zijn gewoon 4 uitgangen zonder return path, zie vorige reacties (+4db is idd voor langere afstanden)

 

zit er stoom op de coax of maakt de con vonken: trek de stekker van de tv eens uit op die coax

 

zit vaak lekstroom op (kom dit bijna dagelijks tegen) 

telenet netwerk is sowieso gevoeliger kwa aarding, lekstoom neemt de gemakkelijkste weg

 

er is natuurlijk een verschil, kan je de coax/connector niet aanraken omdat er zodanig veel stroom op zit dan heb je wel een probleem (gevaarlijke situatie, 90% van de gevallen komt dit van binnenshuis, in mindere mate komt dit van de niu of van buitenaf)

 

dus zou eens testen zonder dat de tv/decoder op het elec net zit

0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Philippe bedankt voor de verduidelijking.

 

Zou leuk zijn  mochten we nu ook nog horen dat het 'uitval probleem'  opgelost is en dat  alles prima werkt.

 

Ik ga voor volgende opstelling:

Rolbol01_0-1604250343471.png

Als ik het goed begrijp zou dit moeten werken. Let's cross fingers
Indien iemand hier fouten in ziet graag feedback.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Rolbol01   Ziet er goed en met correcte aansluitingen en goed kabels zou het moeten werken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Rolbol01  schreef:

Philippe bedankt voor de verduidelijking.

Zou leuk zijn  mochten we nu ook nog horen dat het 'uitval probleem'  opgelost is en dat  alles prima werkt.


Het uitvalprobleem waarnaar je verwijst is 5 maanden oud (en sedertdien niets meer van gehoord), en heel waarschijnlijk niet te wijten aan de MocA. Ik zou mij hier geen zorgen over maken.

De opstelling die jij voorstelt is inderdaad perfect, en zal probleemloos functioneren ...

In "ruimte 2" zou ik kiezen voor Telenet Access point:

  • Dit toestel kan je gratis huren bij Telenet (bruikleen).
  • WiFi instellingen worden automatisch overgenomen van de Telenet HGW.
  • Naast de WiFi zijn er nog 4 gigabit LAN poorten (switch) ter beschikking voor bekabelde apparaten.

 

 

0 Likes