LAN - WIFI netwerk upgrade
Mijn huidig netwerk ziet er als volgt uit:
Bemerkingen:
- De Belkin router is van het type WIFI 4 en real speedtest is pover: slechts 54Mbps op 1 m afstand van de WIFI router.
- De Telenet modem geeft de verwachte WIFI snelheid op 1 m afstand van de modem.
- Niettegenstaande een powerline (verbonden met de Telenet modem) in de keuken haal ik slechts gemiddeld 9Mbps wat bedroevend laag is.
De Belkin Wifi snelheid in de keuken is vergelijkbaar met de powerline snelheid.
Dus powerline is in mijn geval geen goede oplossing. - Living speedtest niet slecht maar zou toch veel beter kunnen.
Upgrade WIFI netwerk de bedoeling is om betere snelheden in living en vooral in de keuken te behalen
Ik heb al veel hierover gelezen maar nog altijd niet duidelijk hoe ik best de toekomstige
Opties:
- In toekomstige configuratie zie ik niet direct een plaats weggelegd voor powerlines gezien de slechte ervaring in de keuken.
- Idealiter zou ik de Belkin router elimineren en Telenet modem uitbreiden met access points in living en keuken.
Maar het grote probleem is dat mijn huis daar niet op voorzien is. Dit opzetten is breken en kappen en dit is niet aan de orde. - Dus de enige reële optie is volgens mij de vervanging van de oude router door een nieuwere eg Asus RT-AX88u. De vraag is natuurlijk of dit de beoogde fel verbeterde WIFI snelheid resulteert.
- Huidige configuratie behouden wat niet ideaal is eg 2 netwerken
- De nieuwe router als access point configureren
- Telenet wifi signaal uitschakelen en enkel werken met nieuwe router WIFI signaal.
- Mesh router?
Graag feedback/opmerking/suggesties/input van mensen met goede netwerk configuratie kennis.
Een goede snelheid is iets belangrijker dan Het financiële hoewel ook niet onbelangrijk. Als de snelheid heel goed is mag het iets meer kosten.