Beantwoorden
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Mijn huidig netwerk ziet er als volgt uit:

Rolbol01_0-1603985166732.png

 

Bemerkingen:

  • De Belkin router is van het type WIFI 4 en real speedtest is pover: slechts 54Mbps op 1 m afstand van de WIFI router.
  • De Telenet modem geeft de verwachte WIFI snelheid op 1 m afstand van de modem.
  • Niettegenstaande een powerline (verbonden met de Telenet modem) in de keuken haal ik slechts gemiddeld 9Mbps wat bedroevend laag is.
    De Belkin Wifi snelheid in de keuken is  vergelijkbaar met de powerline snelheid.
    Dus powerline is in mijn geval geen goede oplossing.
  • Living speedtest niet slecht maar zou toch veel beter kunnen.

Upgrade WIFI netwerk  de bedoeling is om betere snelheden in living en vooral in de keuken te behalen

Ik heb al veel hierover gelezen maar nog altijd niet duidelijk hoe ik best de toekomstige

 

Opties:

  • In toekomstige configuratie zie ik niet direct een plaats weggelegd voor powerlines gezien de slechte ervaring in de keuken.
  • Idealiter zou ik de Belkin router elimineren en Telenet modem uitbreiden met access points in living en keuken.
    Maar het grote probleem is dat mijn huis daar niet op voorzien is. Dit opzetten is breken en kappen en dit is niet aan de orde.
  • Dus de enige reële optie is volgens mij de vervanging van de oude router door een nieuwere eg Asus RT-AX88u. De vraag is natuurlijk of dit de beoogde fel verbeterde WIFI snelheid resulteert.
    • Huidige configuratie behouden  wat niet ideaal is eg 2 netwerken
    • De nieuwe router als access point configureren
    • Telenet wifi signaal uitschakelen en enkel werken met nieuwe router WIFI signaal.
  • Mesh router?

Graag feedback/opmerking/suggesties/input van mensen met goede netwerk configuratie kennis.
Een goede snelheid is iets belangrijker dan Het financiële hoewel ook niet onbelangrijk.  Als de snelheid heel goed is mag het iets meer kosten.

Tags (3)
0 Likes
49 reacties
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Janneke_Dust 


Ik heb die beide schemas gezien en daarom denk ik dat beide configuraties werken.
Ik heb trouwens terug gemaild naar Hirschmann en gerefereerd naar hun INCA schema zonder speciale versterker. Want volgens dat schema zou ik denken dat mijn origineel schema zou werken.
Nog geen feedback gekregen 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Rolbol01  Omdat dit in beide richtingen werkt. Als je op de aansluiting die nu op dat toestel open blijft een coax kabel aansluit en naar een ander toestel leidt zal dit ook werken. Je zou op het eerste gezicht kunnen denken dat je maar 3 punten kunt aansluiten maar het blijven er wel degelijk 4. Dit komt omdat het data signaal op een veel hogere frequentie wordt doorgestuurd. Data wordt gestuurd boven de 1200 MHz. Daarom kan het zijn dat oudere kabels de beperkende factor kunnen zijn (Die gaan soms maar tot 900 MHz)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@igvfer 

Ok duidelijk, ik had dit inderdaad over het hoofd gezien.

 

Maar in je mail toch iets anders anders opgemerkt die mij in de problemen kan brengen.
Ik denk dan mijn coax meer dan 30 jaar oud is! Als ik je mail goed lees dan is de kans reel dat mijn coax niet meer geschikt is omdat ze de hogere frequentie niet meer aankan.
Is er een manier om dit zeker te weten of de inca configuratie zal werken met mijn coax? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Rolbol01   Het is niet omdat kabels meer dan 30 jaar oud zijn dat ze per definitie problemen veroorzaken. Ze kunnen toen al goede kwaliteit hebben gebruikt. Ik denk dat je anders wel al problemen zou hebben gehad met instraling ofzo. Eigenlijk zie ik al sedert de jaren 70 dat hetzelfde type kabels en bedrading wordt gebruikt voor electriciteit en coax.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@igvfer 

 

Via telenet digicorder heb ik gezien dat mijn signaal kwaliteit voor alle posten 100% is.
Dus blijkbaar geen greintje verlies.


Met jou laatste commentaar + deze vaststelling mag ik verhopen dat de INCA configuratie het proberen waard is? 

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Hey @Rolbol01 !

 

We zijn intussen inderdaad ongeveer een half jaar verder en de MoCa heeft voor mij gewerkt... deels, en na veel testen. Let me explain.

 

Ik heb zowat alles uitgetest om de verbinding volledig stabiel te krijgen: iedere uitgang van de NIU, televisiesignaal eraf halen, switch aan de tv-kant weghalen en rechtstreeks aan pc koppelen, digicorder loskoppelen van de coax, andere coaxen die vertrekken uit de NIU loskoppelen... en dat in verschillende combinaties. Je kan nagaan hoeveel combinaties dit zijn... Ik heb zorgvuldig en met veel geduld iedere component uit de opstelling gehaald. Helaas heb ik nooit gevonden wat de oorzaak was van het wegvallen van het signaal.

Je merkt het al... er zijn veel factoren die deze opstelling kunnen beïnvloeden. Hierbij kwam dat het meerdere dagen kon duren voor het signaal wegviel. 

 

"Heb je het nu uiteindelijk werkende gekregen?" hoor ik je nu al denken. 😉 Wel...

Mijn opstelling is nu zo: enkel de coax die naar mijn televisie loopt is nog aangesloten op mijn NIU (en loopt langs de MoCa dus), alle andere coaxen heb ik uit de NIU getrokken (in de rest van het huis wordt toch geen televisie meer gekeken via kabel). Het signaal valt bij momenten nog weg (wel heel zelden). De snelheid ligt rond de 80Mbit/s down en 18Mbit/s up (aan de router haal ik consistent 280 Mbit/s down). Let wel: dit resultaat is gemeten achter die oudere omgebouwde router (zie hierboven).

 

Maar.

Dit wil niet zeggen dat dit voor jou niet kan werken! Ik zou zeggen, bestel het (ik zie dat je dat zelfs al heb gedaan) en als het niet werkt, stuur je het toch gewoon terug. Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring, hou me zeker en vast op de hoogte. Veel succes!

 

PS: Ik denk persoonlijk ook niet dat de NIU werkt als versterker, maar ik kende technische gegevens van dat ding niet (vind online ook niets hierover). Ik ben dus wel benieuwd of dat werkt! Dat is hier misschien ook nog interessant om op de bovenverdieping ethernetverbinding te voorzien. 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

Ik heb wat specificaties van de NUI opgezocht en blijkbaar koppelt de NUI signalen die op een uitgang gezet worden door naar de andere uitgangen. De voorgestelde configuratie door hirschmann heeft enkel een voordeel als ge internet wil doorgeven naar 2 of 3 plaatsen.

Als dit niet het geval is zou ik toch kiezen voor het eerste schema. 

Als uw coax niet zou voldoen om internet ook over de kabel te sturen kan je altijd een nieuwe coax in de buizen trekken door de nieuw coax stevig vast te maken aan de oude en dan door de buizen te trekken. 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Daan19

Dat ge maar 80 Mbps haalt doet mij vermoeden dat ge ergens een UTP kabel gebruikt die maar tot max 100 Mbps kan of dat de poorten van uw oude omgebouwde router maar 100 Mbps kan.

Zoek dat eens uit en mogelijk zijn dan uw sporadische uitvallen ook verdwenen (buffer overflow in de MOCA of in de oude router)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Daan19 

Bedankt voor de update. Al bij al tevreden denk ik.

 

De snelheid valt me wel tegen. Wat is de snelheid als je de computer direct met een cat 5e of cat 6 UTP kabel aan de INCA 2 hangt.

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Ik heb routersnelheden gehaald (dus 280Mbit/s), of dat rechtstreeks of via mijn access point was weet ik niet meer. Maar ik ben er vrij zeker van de lage snelheden veroorzaakt door mijn probleem (wat dat ook mag zijn). Bij jou moet dit dus zeker mogelijk zijn. Theoretisch kan de MoCa trouwens tot een Gbit/s aan.

 

Heb je het zelf intussen al geïnstalleerd?

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Dit is nog wel interessant! Bedankt voor de tip.

Ik ben er zeker van dat alle kabels cat 5e zijn, maar misschien dat het access point (omgebouwde router) toch een bottleneck is. 

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Janneke_Dust  schreef:

Ik heb wat specificaties van de NUI opgezocht


Waar heb je deze specificaties gevonden? Zou je deze even kunnen delen?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

Je kan dit eenvoudig testen door een toestel direct op de MOCA aan te sluiten ipv aan de ongebouwde router.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

Op deze pagina staat dat deze goedgekeurd is voor Telenet. ER staan ook een paar links naar PDF files met info.

https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/artnr/695021020/ghv-51m


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Janneke_Dust  schreef:

Ik denk dat we best verder gaan in uw originele post:

https://www.netweters.be/t5/WiFi/LAN-WIFI-netwerk-upgrade/m-p/109414#M10685

dan moet men niet telkens op beide posts kijken.


Ik heb ondertussen de nieuwe antwoorden hierover op het oude topic overgezet naar deze thread. Zo blijft het gecentraliseerd op 1 locatie. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.