Beantwoorden
SabineDerdaele
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Leasetime VPN verlengen

Sinds 1 maand krijg ik bij inloggen een leasetime van 1 uur. voor mijn werk, heb ik een VPN verbinding, die na 1 uur wordt verbroken, zodat ik telkens terug een VPN verbinding moet maken.

Hoe kan ik zelf de leasetime verlengen?

 

@Lieselot91 heeft de titel bewerkt.

0 Likes
12 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Leasetime VPN verlengen

Wat zegt de admin op jouw werk?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SabineDerdaele
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Leasetime VPN verlengen

Ze hebben eerst de snelheid getest, die was traag, dus hebben we een nieuwe WIFI repeater gekocht. De snelheid is beter, maar het probleem blijft.

Dan hebben ze een nieuwe versie van VPN - Forticlient geïnstalleerd, maar probleem blijft.

Ik heb klantendienst van telenet gebeld: alles ok met de modem.

Telenet zegt: probleem ligt bij VPN, helpdesk IT zegt: probleem ligt bij WIFI.

Ik ben dan zelf op zoek gegaan (als leek) en heb dus gevonden, dat het ligt aan de leasetime van de WIFI verbinding.

Na 1 uur heb ik een "microseconde" onderbreking, die blijkbaar voldoende is om de VPN te verbreken.

Ik heb een maand geleden een volledig dag een conferancecall gehad, na 2 keer terug ingelogd, heb ik de VPN afgesloten en de rest van de dag geen enkel probleem meer gehad met onderbrekingen.

Kan ik zelf de leasetime ergens aanpassen?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Leasetime VPN verlengen

Als het gaat om een IP verkregen via de HGW (modem) van Telenet, dan vrees ik van niet. Gaat het om een eigen router, dan zou dat geen probleem mogen zijn. Heb je een eigen router?

 

Als je geen eigen router hebt, dan kan het probleem misschien (?) op te lossen zijn door een vast (intern) IP in te stellen. Maar dat kan problemen opleveren als het bijvoorbeeld om een laptop/toestel gaat dat ook verbindingen maakt met een ander draadloos netwerk (bijv. thuis vs werk).

 

Met welk besturingssysteem (Windows 10, MacOS, ...) werk je?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Leasetime VPN verlengen

Hallo,

Als het een windows laptop betreft kan je de lease time ook nakijken door een command prompt te openen (cmd.exe) en volgende in te tikken 'ipconfig /all'

Vervolgens verschijnt er vanalles waaronder:

'Lease obtained .......'

'Lease Expires .......'

Fixed IP geven kan helpen.  Heb je ondervonden dat na een Lease Expiry je een ander IP nummer gekregen hebt (dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren denk ik volgens https://www.serverbrain.org/network-services-2003/how-the-dhcp-lease-renewal-process-works-1.html ) ?

SabineDerdaele
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Leasetime VPN verlengen

Hoi
Ik heb een aantal keer vandaag een printscreen genomen met info over leasetime / IP adress /..

maar blijkbaar kan ik die niet uploaden. 🤔

Bij opstart was IPv6 address: 2a02:XXX:a53f:5400:XXXX:926d:XXX

Momenteel 

Connection-specific DNS Suffix: home
Description: Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
Physical Address: ‎F4-8C-50-XX-XX-XX
DHCP Enabled: Yes
IPv4 Address: 192.XXX.x.XXX
IPv4 Subnet Mask: 255.XXX.XXX.X
Lease Obtained: Wednesday 5 August 2020 17:10:33
Lease Expires: Wednesday 5 August 2020 18:10:33
IPv4 Default Gateway: 192.XXX.X.X
IPv4 DHCP Server: 192.XXX.X.X
IPv4 DNS Servers: 195.130.130.3, 195.130.XXX.X
IPv4 WINS Server:
NetBIOS over Tcpip Enabled: Yes
IPv6 Address: 2a02:1810:a53f:5400:3997:9c6d:XXX:XXXX
Temporary IPv6 Address: 2a02:1810:a53f:5400:cde:XXXX:4064:XXXX
Link-local IPv6 Address: fe80::3997:9c6d:XXXX:XXXX%12
IPv6 Default Gateway: fe80::de53:7cff:fedd:xxxx%12
IPv6 DNS Servers: 2a02:1800:100::43:2, 2a02:xxxx:100::43:1

 

en hoe kan ik een Fixed IP krijgen / toevoegen /.. volgens helpdesk telenet is dit niet mogelijk.

Alvast bedankt voor je reactie

Sabine

0 Likes
SabineDerdaele
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Leasetime VPN verlengen

Hallo

Wij hebben enkel modem van Telenet, geen eigen router.

En voor het werk maak ik op verschillende plaatsen WIFI verbinding.

Het is raar, want ik werk al jaren thuis en in t begin van de lockdown heb ik zonder problemen 8 - 10 / dag kunnen werken en ongeveer in juni is het probleem plots begonnen. 🤔

0 Likes
luukske
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Leasetime VPN verlengen

De logging toont duidelijk aan dat de lease time nu op 1 uur staat. Hier zal iemand van Telenet naar moeten kijken, want volgens mij kun je dit niet zelf in het modem aanpassen.

 

Een vast IP adres moet je op de laptop instellen (de IT afdeling zou dit kunnen instellen) en zou het probleem thuis dan wel oplossen, maar connectie op andere plaatsen kan dan weer een probleem worden als dat vaste IP adres dan niet in de range zit die het netwerk op die plaats ondersteunt.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Leasetime VPN verlengen

@SabineDerdaele 

 

Wat die upload van uw printscreen betreft: dit lukt wel degelijk, enkel moet elke afbeelding eerst door een moderator of krak goedgekeurd worden. In afwachting van de goedkeuring zie je daarom tijdelijk dat vervelende driehoekje staan.

Uw afbeelding zou echter sowieso afgekeurd worden omdat uw IP adressen niet gemaskeerd waren.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SabineDerdaele
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Leasetime VPN verlengen

Bedankt, ik zal terug contact opnemen met de klantendienst van Telenet.

Ik heb met hen contact gehad, maar volgens hen was alles ok.

 

0 Likes

Leasetime VPN verlengen


@SabineDerdaele  schreef:

Ik ben dan zelf op zoek gegaan (als leek) en heb dus gevonden, dat het ligt aan de leasetime van de WIFI verbinding.

Na 1 uur heb ik een "microseconde" onderbreking, die blijkbaar voldoende is om de VPN te verbreken.

 

Kan ik zelf de leasetime ergens aanpassen?


Bij een normale lease renew krijg je géén enkele onderbreking, zelfs geen miliseconde. Jouw probleem ligt dus zeker niet aan de korte lease-time.

 

Bij een lease-time van 1 uur (in jouw voorbeeld de lease-time van de DHCP server op de Telenet HGW), moet jouw laptop voor het verstrijken van de lease-time (normaal bij 50%, dus na 30 minuten) opnieuw een aanvraag indienen naar de DHCP server, en zal een verlenging van de looptijd krijgen (met hetzelfde IP adres).

Hierbij gaat de verbinding niet verloren!

 

Indien de laptop er niet in slaagt om een verlenging van de lease te vragen, dan zal je inderdaad een onderbreking krijgen bij het verlopen van de lease (dus na 1 uur), en wordt het DHCP process opnieuw (volledig) doorlopen: Discover, Offer, Request, Acknowledge).

 

Gezien bij jou de onderbreking - volgens jouw beschrijving hierboven - gebeurt na één uur (= vervallen van de lease) en niet na 30 minuten (= verlenging van de lease), wijst op een verkeerde instelling in de DHCP Client (die geen verlenging van de leasetime aanvraagt) ?

Gezien het gaat over de laptop van jouw werkgever, moet jouw IT afdeling dit probleem kunnen oplossen!

 

PS

Akkoord dat een langere leasetime (vb 1 dag) een work-around zou zijn, maar het is niet de oorzaak van het probleem...

 


@SabineDerdaele  schreef:

Ze hebben eerst de snelheid getest, die was traag, dus hebben we een nieuwe WIFI repeater gekocht. De snelheid is beter, maar het probleem blijft.

Kan je eens wat meer info geven wat betreft de "WiFI repeater"? Waarom heb je die repeater nodig? Hoe is deze aangesloten op de Telenet modem?

En last but not least, kan de laptop niet via een UTP kabel rechtsreeks verbinden met de Telenet modem?

Of tijdelijk om eens te testen of het "lease-time probleem zich ook voordoet als je met een netwerkkabel verbindt?

 

Leasetime VPN verlengen

@SabineDerdaele 

Ik heb een permanente VPN verbinding tussen 2 Fritz!Boxen: een Fritz!Box thuis, en een Fritz!Box in Mallorca.

De Fritz!Box in Mallorca staat achter een ISP router en krijgt een intern IP van de router. De leasetime is 72 uur.

Om de 36 uur krijgt mijn Fritz!Box dus een verlenging van de lease-time. In mijn logs zie ik:

Internetverbinding met success vernieuwd. IP adres 192.168.1.xxx, DNS-Server: x.x.x., Gateway 192.168.1.1

 

De VPN verbinding is hierbij nog nooit verloren gegaan.

Het vernieuwen van de lease heeft dus niet de minste onderbreking!

 

Dit ter illustratie van wat ik in mijn vorig bericht schreef...

0 Likes
SabineDerdaele
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Leasetime VPN verlengen

Hoi

Ik ga deze week met een andere laptop van t werk proberen of ik het probleem nog heb.

alvast bedankt voor de oplossing