24802
netweters
|
152792
antwoorden
|
20740
vragen
|
Hallo iedereen,
Ik heb nog een AP7465CE , dus met wifi 5.
Ook nog een netgear AP (die platte maar dat is wifi ' - die ga ik gewoon gebruiken als switch en de wifi hiervan afleggen).
Nu heb ik onlangs 2X Linksys Velop AC1300 aangekocht. Deze wil ik beneden plaatsen, eentje boven en de AP7465CE op de zolder. Allen aangesloten met internet kabel die vertrekt vanuit de modem van Telenet (in de garage).
Nu had ik voorgenomen dat de AC1300 ook Wifi 5 is zoals de AP van telenet maar ik zie op de doos:
Dual band wifi system : 802.11b/g/n - 2.4 Ghz en 802.11n/ac - 5 Ghz
Wil dit zeggen dat de 2.4 Ghz nog steeds op wifi 4 zit dan met de /n ipv Wifi 5? De 5 Ghz blijkbaar wel op Wifi 5. Dat zou betekenen dat als men verbind op 2.4, dat men nog steeds Wifi 4 snelheden doorkrijgt en niet wifi 5. Bedoeling was om alles op Wifi 5 te plaatsen, idem met de AP van Telenet die op de zolder komt te staan (ook verbonden met kabel).
Op de website van Linksys zie ik:
www. linksys .com/nl/linksys-velop-multiroom-intelligent-mesh-wi-fi-systeem-dual-band-1-pack/WHW0101-EU.html
en ook
Wi-Fi Technology
Nu ben ik een beetje confused , is deze Velop AC1300 ook Wifi 5 op de 2.4? Of enkel Wifi 4 zoals de Netgear ?
Zoja doe ik hiermee geen verbetering van de snelheid van het netwerk toch?
Bedankt!
Mijn excuses voor het nieuw gegeven.
Maar in de woonkamer zit er ook nog een switch (de netgear).
Dus als ik de kabel aansluit vanuit de router in de garage naar de velop en vanuit de velop terug naar de switch in de garage dan kan de netgear switch in de woonkamer (staat onder de velop) geen gebruik van maken.
De velop heeft maar 2 poorten dus ipv kabel vanuit velop naar de switch garage zou ik die kabel vanuit velop naar de switch netgear moet gaan en dan vanuit de netgear switch naar de switch garage, zou dit werken?
Wel beetje omslachtig , waarschijnlijk gemakkeklijker met een E router dan waar ik dan wel switch garage in de E router mag steken als de Velop in woonkamer dienst doet als router?
Grtjs
@SPiET schreef:De velop heeft maar 2 poorten dus ipv kabel vanuit velop naar de switch garage zou ik die kabel vanuit velop naar de switch netgear moet gaan en dan vanuit de netgear switch naar de switch garage, zou dit werken?
Ja dat is perfect in orde. Zolang de switch in de garage maar achter de Velop (LAN) staat. Dat daar een extra switch tussen zit maakt niets uit
@SPiET schreef:Wel beetje omslachtig , waarschijnlijk gemakkeklijker met een E router dan waar ik dan wel switch garage in de E router mag steken als de Velop in woonkamer dienst doet als router?
Hier begrijp ik jouw redenring niet. Wat betreft de opstelling van je netwerk maakt het geen enkel verschil of je de E-router hebt of de gewone HGW.
Het enige verschil is de Mac bridge, waardoor je Velop een publiek IPv4 adres krijgt ...
Die velop is idd prijzig, maar heeft meer poorten en ben je alvast voorbereid voor de toekomst. Mijn gigabitrouters gingen in het verleden maar 2 a 3 jaar mee en dan moesten ze regelmatig gereset worden. Doordat ik nu twee velops staan heb kan ik als er eentje defect zou gaan toch nog grotendeels mijn wifi behouden.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je netwerk is. Toen mijn vorige router defect ging heb ik het geprobeert met de telenet wifi met een ap en ik had niet anders dan miserie van zodra er meer dan 24 toestellen online kwamen. Me de velops heb ik nog nooit miserie gehad en ik heb ze sinds december.
Op mijn bedraad internet hangen oa camera's, mac, 2 imacs, twee applle tv's, hue hub, aqara hub. Op mijn wifi 4 camera's, deurbel met camera, nest thermostaat, 2 homepods, 4 homepods mini, 5 ipads, 3 iphones, emporia, solarlog, twee tv's, mijne auto.....
Het hangt echt af hoe uitgebreid uw netwerk is en bij ons word alles gestreamd, tenet tv app, netflix, vrtnu, vtm go en meer aar mijn kids films zoeken. ik zit met een verbruik van 2 terra per maand
Bedankt voor alle info en duidelijkheid.
Een publiek IPv4 adres is dan enkel handig als je de Velop van buitenaf wilt benaderen maar om wat bijv te doen dan? Heb je enige voorbeelden?
Als dat niet zo belangrijk voor me is , dan kan ik gewoon de wifi afleggen op de HGW , digicorder daar in en dan kabel naar de Velop en zo verder werken via de Netgear en de swich in de garage.
Grjs,