|
25.941
netweters
|
161.001
antwoorden
|
|
21.673
vragen
|
Beste Netweters ik zit met de volgende vraag en situatie waar jullie misschien het antwoord op weten😁.
We veranderen binnekort van een OneUp naar enkel TV + Internet (500mbps) abonnement met mobiel ergens anders. In het huidige pakket betalen we eigenlijk teveel voor hetgeen we verbruiken dus hebben we besloten ons abonnement beter af te stemmen op ons verbruik. Aangezien er Safespot+ inbegrepen zit in de OneUp, maar dit een betalende dienst word als je switched naar TV + Internet, wou ik dit "tekort" opvangen door een router met ingebouwde antivirus/beveiligingssoftware te installeren(AiProtection/TrendMicro/...).
Je kan blijkbaar enkel deftig gebruik maken van deze functies als de router functioneert als "modem" (Hoofdrouter) en niet als acces point. De bedoeling was dan ook om deze te plaatsen na de Telenet-modem die in bridgemodus zou staan en enkel functioneert als doorgeefluik. Daarme bots ik op het volgende probleem: onze huidige modem is de CH8568LG en volgens de site van telenet kunnen enkel de CV8560E en de F@ST3896LG-TN in bridgemodus geplaatst worden.
Wat kan ik dan het beste doen?
Heb ook opgemerkt dat elke modem van Telenet enkel WiFi 6 (802.11ax) certified is, heeft het dan nut te investeren in een WiFi 7 (802.11be) setup?
Ik kijk alvast uit naar jullie reacties.
Met vriendelijke groeten
Pvo589
@Pvo589 schreef:
- De huidige modem op een bepaalde manier instellen dat hij enkel functioneert als doorgeefluik en geen invloed heeft op de nieuwe router? Ik zou zelf niet weten hoe ik dit het beste aanpak dus alle hulp/uitleg is welkom 😅
Je kan perfect een eigen router gebruiken achter jouw huidige modem - en alle features van je eigen router gebruiken - zonder de bridge mode. Het enige wat bridge mode toevoegt dat jouw lokaal netwerk van buitenaf beter bereikbaar is. Je kan dan de WiFi van de Telenet modem uitzetten, en evntueel jouw eigen router in DMZ (Exposed Host).
@Pvo589 schreef:
- Onze huidige modem omruilen voor een van bovenstaande die bridgemodus wel ondersteund? Zo ja hoeveel kost deze omruiling dan, ook al sluit ik de modem dan zelf aan? En welke van de twee is dan het meest toepasselijke?
Dat is gratis. Ontkoppel gewoon jouw modem, en ga ermee naar een Telenet winkel. De nieuwe modem wordt ter plaatse geregistreerd, en tegen dat je thuis komt is het proces doorlopen en kan je die aansluiten (met een beetje geluk 😊).
@Pvo589 Ik zou zeker mijn Telenet router inruilen tegen een exemplaar met mac passthrough!
Wanneer je overschakelt van routermodus naar access point modus, verlies je alle functies die instaan voor het beheer van het netwerkverkeer.
De router fungeert dan enkel nog als een “doorgeefluik” en niet langer als beheerder van je netwerk.
Belangrijke functies die in dat geval wegvallen zijn onder andere NAT, de DHCP server, firewall, port forwarding, VPN, gastnetwerk, QoS (Quality of Service) en bij sommige routers ook ouderlijk toezicht.
Dus met andere woorden, als je uw huidige Telenet router gaat gebruiken met uw eigen router, zal je eigen router niet meer werken als router maar puur als access point.
Het beheer in dat geval zal volledig via Telenet verlopen. Het is dus wel degelijk van belang dat je uw Telenet router inwisselt .
Wat betreft de vraag of het zinvol is te investeren in wifi 7, is het antwoord vrij eenvoudig. Als je toekomstgericht wil investeren en de meerprijs geen probleem vormt, is dit zeker aan te raden.
Wifi 7 biedt hogere snelheden, ondersteunt meer gelijktijdige verbindingen en zorgt voor een lagere latency, zelfs met iets oudere oestellen merk je een verschil.
Momenteel ondersteunen niet veel toestellen wifi 7 maar dat zal de komende jaren snel toenemen vermoed ik.
@kristofDW schreef:Dus met andere woorden, als je uw huidige Telenet router gaat gebruiken met uw eigen router, zal je eigen router niet meer werken als router maar puur als access point.
Wat jij hier vertelt is 100% tegengesteld dan wat ik hierboven schreef. Het is ook niet correct 🤔
Je kan perfect een router gebruiken met het huidige Telenet modem, en alle bovengenoemde routerfuncties behouden (NAT, de DHCP server, firewall, port forwarding, VPN, gastnetwerk, QoS (Quality of Service), ouderlijk toezicht ...). Je mag de router dan natuurlijk niet instellen als een dom access point 🙄.
Het enige nadeel is dubbele NAT (de router krijgt geen publiek IP), maar dat heeft absoluut geen enkele invloed op de routerfuncties van je eigen router!
Daarmee wil ik niet zeggen dat het geen goed idee is, want VPN, portforwarding, etc is wat lastiger met 2 routers (gezien je 2 firewalls hebt en dus op beide toestellen port forwarding moet doen).
Ik zou sowieso gaan voor modem omruilen en router in bridge mode. Ik weet uit eigen ervaring dat een dubbele NAT voor problemen kan zorgen. Met bridge kan je de mogelijkheden van een router ten volle benutten en iets als portforwarding zal makkelijker in te stellen zijn.
WiFi 6 of 7, dat hangt af van jouw budget en voorkeur. Met WiFi 7 betaal je wellicht méér, maar ben je klaar voor de toekomst. Langs de andere kant, hoeveel toestellen heb je momenteel die WiFi 7 ondersteunen? Mijn Pixel 10 smartphone is nog niet zo oud en is mijn enige toestel dat WiFi 6 (!) ondersteunt. Tenzij het prijsverschil klein is zou ik zelf voor 6 gaan.
Wat Safespot betreft: schaf je een Raspberry Pi Zero 2 W aan en installeer daar Pi-Hole op. Dit filtert je volledige netwerk op ads en malware. En als je een VPN instelt via WireGuard, dan kan je Pi-Hole ook buitenshuis gebruiken.
Dag Bjørn (sb)
Ja de safespot wou ik vervangen door een router met ingebouwde beveiligingssoftware zoals AiProtection van Asus of dergelijks van andere aanbieders. Alles omtrent Raspberry Pi is me niet onbekend maar ook niet erg Bekend om het zo te zeggen. Het is ook voor het internet bij men ouders thuis en die zijn alles behalve technisch aangelegd als het aankomt op internet/gsm/wifi en al die toestanden.
Daarom dacht ik dat het een simpel idee was om gewoon een goede router achter de modem te zetten, met de modem in bridgemode, en gewoon de router al het filterwerk te laten doen. Het zit ook zo dat op de huidige modem alle vaste internetverbindingen alsook het camerasysteem en verluchtingssysteem zitten aangesloten (weliswaar via een switch).
Kan ik met zo'n raspberry pi dezelfde resultaten behalen als dat ik voor ogen heb met de setup die ik hier voorstel? Ben zelf niet de grootste kenner haha.